Cinema is not a phenomenon belonging to the field of pure aesthetics. The related literature
shows that cinema has effect on perceptions, attitudes and values, and is considered to be sociocultural
and ethical-political phenomenon. In this context, cinema comes across both with its
film analysis giving competence from the aesthetic and artistic point of view, and in the
literature of cultural political studies, psychoanalytic analysis and audience-focused cultural
studies. Cultural studies as an interdisciplinary field focus on psychological and sociological analysis of visual culture in cinema context. And going ahead from the question of “why the
audience watches?” cultural studies try to interpret the psycho-social needs and the cultural
structure of the society. Both motivation for movie-going and film viewing attitudes emphasize
the psycho-social and socio-cultural dimensions of the relationship between the film and the
audience. Going to cinema and viewing movies are individual experiences realized by different
purposes (escape, relaxation, information, entertainment, self-presentation, socialization etc.)
and different media (friend environment, television, internet, print media, new media etc.). This
paper aims to study the motivation for cinema-going and movie-viewing attitudes in Kyrgyzstan
from the audience-oriented uses and gratifications approach. Questionnaire as a research scale
was adapted from questionnaire developed by Yousry (2009) and Hassan et al., (2015). The
data obtained from 301 respondents with different socio-demographic background living in
Bishkek, Kyrgyzstan, were analysed by multivariate statistical methods.
Kyrgyzstan Bishkek Uses And Gratification Approach Motivation For Movie
Sinema salt estetiğin alanına ait bir olgu değildir. Algılar, tutumlar ve değerler üzerindeki etkisi bağlamında da ele alınan sinema, sosyo-kültürel ve etiko-politik bir olgu olarak da incelenmektedir. Bu bağlamda sinema, estetiksel ve sanatsal bakıştan hareketle yetkinlik kazanan film çözümlemelerinin yanı sıra ekonomi politik yaklaşım, psikanalitik çözümleme ve izleyici odaklı kültürel çalışmalar literatüründe de karşımıza çıkmaktadır. İnterdisipliner bir alan olarak kültürel çalışmalar, sinema bağlamında görsel kültürün psikolojik ve sosyolojik çözümlemelerine odaklanarak; “izleyici neden izliyor?” sorusundan hareketle, izler kitlenin psiko-sosyal gereksinimlerini ve toplumun kültürel yapısını anlaşılır kılmaya çalışır. ‘Sinemaya gitme motivasyonu’ ve ‘film izleme tutumları’ da film ile izleyici arasındaki ilişkinin psikososyal ve sosyo-kültürel boyutlarına vurgu yapmaktadır. Sinemaya gitme ve film izleme bireylerin farklı amaçlarla (kaçış, rahatlama, bilgi edinme, eğlenme, benlik sunumu, sosyalleşme vb.) ve farklı aracılarla (arkadaş çevresi, televizyon, internet, basılı medya, yeni medya vb.) gerçekleştirdikleri bir deneyimdir. Bu çalışmada, izleyici odaklı ‘Kullanımlar Doyumlar Yaklaşımından’ hareketle Kırgızistan’da sinemaya gitme motivasyonlarının ve film izleme oluşturulmasında Yousry (2009); Hassan vd. (2015) tarafından geliştirilen anket, araştırmanın hedeflerine göre uyarlanmıştır. Kırgızistan’ın başkenti Bişkek’te yaşayan farklı sosyodemografik özelliklere sahip 301 kişinin katıldığı araştırmadan elde edilen veriler çok değişkenli istatistiksel yöntemlerle çözümlenmiştir
Diğer ID | JA87ES92TA |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 4 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)