Bu araştırmanın amacı, gençlerin
kendilerine kimleri rol model aldıklarını ve bunun sebeplerini belirlemektir. Araştırmanın
çalışma grubunu, İstanbul’da bir vakıf üniversitesinin eğitim fakültesinde
öğrenim gören 10 erkek ve 20 kadın olmak üzere toplamda 30 öğrenci oluşturdu. Niteliksel
türde desenlenen araştırmanın verileri araştırmacı tarafından oluşturulan yarı
yapılandırılmış görüşme formu yardımıyla yüz yüze görüşmeler yapılarak toplandı
ve verilerinin çözümlenmesinde içerik analizi ile betimsel analiz yöntemi
kullanıldı. Görüşmeler Ocak- Mart 2018 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Araştırma
sonucunda; gençlere ailelerinin en fazla kendi aile yakınlarını, mesleğinde
başarılı kişileri, komşu veya arkadaşlarının çocuklarını rol model olarak
gösterdiği; gençlerin ise anne babalarını, öğretmenlerini, aile yakınlarını,
mesleğinde başarılı kişileri ve siyasi liderleri rol model aldıkları
belirlendi. Gençler rol model aldıklarının, kişilik özelliklerinden, mesleki
başarılarından, manevi değerlerine bağlı oluşlarından, gayret, azim ve
hedeflerine ulaşmış olmalarından ve zorluklarla mücadele edişlerinden etkilenmekte;
onlar gibi olmak için, kendilerine rehber almakta, taklit etmekte ve kendilerini
geliştirmeye çalışmaktadır. Gençlerin davranışlarını beğenmediği ve
onaylamadığı, başarısız ve hedefsiz kişiler ile aile yakınları ve
öğretmenlerinden bazılarını rol model almaktan kaçındığı ve onlar gibi olmamak
için onları eleştirdikleri, benzememeye çalıştıkları, bu kişilerden uzaklaşıp,
kendilerini geliştirmeye ve kendilerine hedefler belirlemeye çalıştıkları belirlendi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 11 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)