Sosyal Bilgiler eğitimi çalışma
alanı, bireyi toplumsallaştıran, geçmişi
hatırlatarak bugünü yaşamasını ve yarını da kucaklamasını öğreten bir
disiplinler topluluğudur. Hayatın kendisini konu alan bu dersin öğretimi,
insanların topluluk halinde yaşamaya başlamasından günümüze kadar süre
gelmiştir. Giderek küresel bir yapıya bürünen dünyamızda gelecek nesillerin
yetiştirilmesinde Sosyal Bilgiler dersi önemli bir rol oynayacaktır. Yarının
insanını yetiştirmede önemli rol oynayacak olan Sosyal Bilgiler dersinin
öğretilmesi konusunda Cumhuriyetten günümüze kadar çeşitli programlar
uygulanmıştır. Programların bir kısmı yayınlandığı dönemde başarıyla
uygulanmışsa da bazı programların uygulanması konusunda ciddi sorunlarla
karşılaşılmıştır. Bu sorunlar genelde yeterli altyapının oluşmaması, ülkemizin
içinde bulunduğu şartların göz önünde bulundurulmaması ve program içeriğinin
sağlıklı bir şekilde oluşturulmaması olarak sıralanabilir. Sosyal bilgiler
eğitimi alanında yaşanan bu sorunları en az seviyeye indirmek amacıyla
Türkiye’de Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı Lisans Programı çeşitli
üniversitelerin Eğitim Fakültesi bünyesinde kurulmuş ve öğretmen adayı yetiştirmeye
günümüzde devam etmektedir. Kurulan bu bilim dalı, birçok disiplini içerisinde
barındırması alan uzmanlarının yeterlilik düzeylerinin çeşitlenmesi
gerekliliğini beraberinde getirmiştir. Bu yeterliliklerin istenilen seviyelerde
olmaması yaşanılan birçok sorunun kaynağı olarak gösterilmektedir. Yapılan bu araştırmanın amacı, sosyal
bilgiler eğitimindeki problemlerin değerlendirilmesinde alan uzmanlarının
algılarını belirlemektir. Sosyal bilgiler eğitimi alanında doktora eğitimini
tamamlamış 15 alan eğitimcinin katıldığı bu araştırmada betimsel tarama yöntemi
kullanılmış olup verilerin analizinde Nvivo 11 analiz programı kullanılmıştır.
Araştırmada elde edilen veriler incelendiğinde sosyal bilgiler eğitimi alan
uzmanlarının sosyal bilgiler eğitimi alanına ilişkin ilkokul–ortaokul ve lisans
boyutunda yaşanan problemlerden bazılarına ilişkin benzer bazılarına ilişkin
farklı algılara sahip oldukları gözlemlenmiştir.
Social Studies education study area is a collection of disciplines that socializes the individual, reminds the past, teaches to live today and embrace the future. The teaching of this course, which is the subject of life itself, has started since people lived in communities. The Social Studies course will play an important role in the development of future generations in our world, which is becoming increasingly global. Various programs have been implemented in the Republic starting from the first days of the Republic to the present to teach the Social Studies course which is important in raising the people of tomorrow. While some of the programs were successfully implemented at the time of publication, serious problems were encountered in the implementation of some programs. These problems are generally not enough infrastructures, not taking into consideration the conditions of our country and not creating a healthy content of the program. Social Studies Education in Turkey, the problems experienced in the field of social studies education in order to minimize levels of Science Degree Program established in the Faculty of Education and teachers of various universities continues to grow. This branch of science, which has many disciplines, has brought with it the necessity to diversify the proficiency levels of the field experts. The lack of these qualifications at desired levels is shown as the source of many problems. The aim of this research is to determine the perceptions of the experts about the problems in social studies education. In this research, descriptive screening method was used in the field of social studies education and Nvivo 11 analysis program was used for data analysis.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 14 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)