Bu araştırmada, Giresun ili’nde
10 ve üzeri çalışanı olan gıda işletmelerinde inovasyon çeşitlerinin önceliklendirilerek
en ideal firma seçiminin tespit edilmesi amaçlanmış ve bu kapsamda alanında
uzman 13 kişi ile yüzüyüze görüşülmüş anketlere yanıt alınmıştır.
Bu kapsamda çalışmada inovasyon çeşitleri
olan ürün, süreç, hizmet, teknoloji, organizasyonel, pazarlama, yönetim ve
müşteri inovasyon unsurlarının gıda işletmelerinde önceliklendirilmesi DEMATEL
ile yapılmış ve belirlenen ağırlıklar kullanılarak en ideal firma seçiminde ise
VIKOR tekniğinden faydalanılmıştır. Yapılan DEMATEL tekniği sonucunda gıda
işletmelerinde ürün çeşitlerinin en önemlisi hizmet inovasyonu olmuştur. Müşteri
inovasyonu, organizasyonel inovasyon, yönetim inovasyonu, süreç inovasyonu,
pazarlama inovasyonu ve teknoloji inovasyonu gıda işletmelerinde diğer
faktörler olarak karşımıza çıkmıştır. Ürün inovasyonunun ise önem düzeyi en az
olan inovasyon çeşidi olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca VIKOR tekniği
kullanılarak en ideal firma belirlenmiş ve sıralanmıştır.
In this study, it was aimed to determine the most ideal company selection by prioritizing the types of innovations in 10 food enterprises in Giresun province and responded to the questionnaire face to face interviews with 13 experts in this field. In this field, prioritization of innovations such as product, process, service, technology, organizational, marketing, management and customer innovation in food enterprises was made with DEMATEL and weights were used and VIKOR technology was utilized in selecting the most ideal company. As a result of the DEMATEL technique that has been done, service innovation has been found the most important of the product types in the food enterprises. Customer innovation, organizational innovation, management innovation, process innovation, marketing innovation and technology innovation have all emerged as other factors in the food enterprises. Product innovation has been found to be the least important innovation type. In addition, VIKOR technique is used to determine and rank the most ideal company.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Şubat 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Ek Sayı 1 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)