Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kariyer Danışmanlığı ve Mesleki Rehberlik Alanında Türkiye’de Yapılan Lisansüstü Tezlerin Araştırma Eğilimleri

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 1503 - 1514, 27.04.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.493303

Öz

Bu çalışmanın amacı, kariyer danışmanlığı ve mesleki rehberlik ile ilgili Türkiye’de 2000-2017
yılları arasında yapılan lisansüstü tezlerin araştırma eğilimlerini belirlemektir. Bu amaç
doğrultusunda Ulusal Tez Merkezi’nden Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bölümü’nde yapılmış ve
erişime açık olan 73 (15 doktora, 58 yüksek lisans) lisansüstü tez incelenmiştir. Bu araştırma için
oluşturulan “Tez Kodlama Formu” çalışma yılı, çalışma grubu, çalışma grubu büyüklüğü, tez türü,
araştırma yöntemi ve konu alanları olmak üzere 6 farklı tema alanını içermektedir. Nitel araştırma
yöntemiyle yürütülen bu araştırmada lisansüstü tezlere doküman incelemesi yöntemiyle ulaşılmış ve
tezler, içerik analizi kullanılarak incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre en fazla lise öğrencileri
örnekleminde çalışıldığı, nicel yöntem çalışmalarının çoğunlukta olduğu, sosyal bilişsel kariyer
kuramı ile ilgili konularının en çok tercih edilen konular olduğu belirlenmiştir

Kaynakça

  • Berríos, R., & Lucca, N. (2006). Qualitative methodology in counseling research: Recent contributions and challenges for a new century. Journal of Counseling & Development, 84(2), 174-186.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Coşkun, İ., Dündar, Ş. & Parlak, C. (2014). Türkiye’de özel eğitim alanında yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (2008-2013). Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 375-396.
  • Creager, M. F. S. (2011). Practice and research in career counseling and development-2010. The Career Development Quarterly, 59(6), 482-527.
  • Demirtaş-Zorbaz, S., Kızıldağ, S. & Voltan Acar, N. (2016). Türkiye’deki Üniversitelerde Lisansüstü Düzeyde Yapılan Grup Çalışmalarının İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1765-1784.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2000). How to Design and Evaluate Research in Education. (4th Edt.) Boston: McGraw-Hill.
  • Güven, M. & Aslan, A. M. (2018). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanında Türkiye’deki bilimsel dergilerde yayınlanan makaleler üzerine bir inceleme. Uluslar Arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(5), 592-604.
  • Güven, M., Kısaç, İ., Ercan, L. & Yalçın, İ. (2009). Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisinde yayınlanan makalelerin çeşitli özellikler açısından incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(31), 80-87.
  • Güven, M., Aslan, B. & Yıldız Akyol, E. (2017). Türkiye’de Psikolojik Danışma Ve Rehberlik alanında yapılan doktora tezlerinin incelenmesi (2000-2016). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(3), 136-147.
  • Güven, M., Özhan, M. B., Kaynak, S. & Kurt Demirbaş, N. (2018). Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi ile Journal of Counselling Psychology’deki araştırma eğilimleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 8(49), 193-208.
  • Keldal, G. & Bilge, F. (2016). Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Alanında Karma Yöntemli Araştırmalar: Bir İçerik Analizi Çalışması, Ö. Demirel ve S. Dinçer (Ed.), Eğitim Bilimlerinde Yenilikler ve Nitelik Arayışı (s. 643-654). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kuzgun, Y. (2008). Rehberlik ve psikolojik danışma (9.b.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuzgun, Y. (2014). İlköğretimde rehberlik (7.baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • McMahon, M. (2014). New Trends in Theory Development in Career Psychology, In G. Arulmani, A. J. Bakshi, F. T. Leong, & A. G. Watts (Eds.), Handbook of career development: International perspectives (pp. 13-27). Springer Science & Business Media.
  • Seçer, İ., Ay, İ., Ozan, C. & Yılmaz, B. Y. (2014). Rehberlik ve Psikolojik Danışma Alanındaki Araştırma Eğilimleri: Bir İçerik Analizi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 5(41), 49-60.
  • Seggie, F. N. & Bayyurt, Y. (2017). Nitel araştırma yöntemlerine giriş. Nitel araştırma yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları. (2.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sharf, R. S. (2017). Kariyer gelişim kuramlarının kariyer danışmasına uygulanması. (F. Bacanlı & K. Öztemel, Çev. Edt.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Skorikov, V. B. (2007). Continuity in adolescent career preparation and its effects on adjustment. Journal of Vocational Behavior, 70(1), 8–24.
  • Stead, G. B., Perry, J. C., Munka, L. M., Bonnett, H. R., Shiban, A. P. & Care, E. (2012). Qualitative research in career development: Content analysis from 1990–2009. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 12(2), 105–122.
  • Türk, F. & Cihangiroğlu, Ü. (2018). Thematic and methodological investigation of applied postgraduate theses on psychological counseling and guidance. International Journal of Eurasia Social Sciences, 9(31), 276-311.
  • Yeşilyaprak, B. (2011). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yeşilyaprak, B. (2012). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığında Paradigma Değişimi Ve Türkiye Açısından Sonuçlar: Geçmişten Geleceğe Yönelik Bir Değerlendirme. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 97-118.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Research Tendency of Postgraduate Theses Completed in The Field of Career Counseling and Vocational Guidance in Turkey

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 2, 1503 - 1514, 27.04.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.493303

Öz

The purpose of this study is to determine the research tendencies of postgraduate theses on
career counseling and vocational guidance completed in Turkey between the years of 2000-
2017. In accordance with this purpose, 73 (15 doctoral, 58 master's degree) postgraduate theses
open to access in the National Thesis Center were included in the analysis. The theses which
examined in this research were evaluated in 6 different themes such as thesis year, study group,
study group size, thesis type, research method and subject areas in "Thesis Coding Form". In
this research conducted with qualitative research method, the theses were reached by document
analysis method and these theses were examined by using content analysis. According to the
results of the research, it was seen that high school students were more preferred as study group.
Quantitative research methods are more widely used. It has been observed that topics which
related to social cognitive career theory are the most preferred subjects.

Kaynakça

  • Berríos, R., & Lucca, N. (2006). Qualitative methodology in counseling research: Recent contributions and challenges for a new century. Journal of Counseling & Development, 84(2), 174-186.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Coşkun, İ., Dündar, Ş. & Parlak, C. (2014). Türkiye’de özel eğitim alanında yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (2008-2013). Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 375-396.
  • Creager, M. F. S. (2011). Practice and research in career counseling and development-2010. The Career Development Quarterly, 59(6), 482-527.
  • Demirtaş-Zorbaz, S., Kızıldağ, S. & Voltan Acar, N. (2016). Türkiye’deki Üniversitelerde Lisansüstü Düzeyde Yapılan Grup Çalışmalarının İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1765-1784.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2000). How to Design and Evaluate Research in Education. (4th Edt.) Boston: McGraw-Hill.
  • Güven, M. & Aslan, A. M. (2018). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanında Türkiye’deki bilimsel dergilerde yayınlanan makaleler üzerine bir inceleme. Uluslar Arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(5), 592-604.
  • Güven, M., Kısaç, İ., Ercan, L. & Yalçın, İ. (2009). Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisinde yayınlanan makalelerin çeşitli özellikler açısından incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(31), 80-87.
  • Güven, M., Aslan, B. & Yıldız Akyol, E. (2017). Türkiye’de Psikolojik Danışma Ve Rehberlik alanında yapılan doktora tezlerinin incelenmesi (2000-2016). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(3), 136-147.
  • Güven, M., Özhan, M. B., Kaynak, S. & Kurt Demirbaş, N. (2018). Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi ile Journal of Counselling Psychology’deki araştırma eğilimleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 8(49), 193-208.
  • Keldal, G. & Bilge, F. (2016). Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Alanında Karma Yöntemli Araştırmalar: Bir İçerik Analizi Çalışması, Ö. Demirel ve S. Dinçer (Ed.), Eğitim Bilimlerinde Yenilikler ve Nitelik Arayışı (s. 643-654). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kuzgun, Y. (2008). Rehberlik ve psikolojik danışma (9.b.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuzgun, Y. (2014). İlköğretimde rehberlik (7.baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • McMahon, M. (2014). New Trends in Theory Development in Career Psychology, In G. Arulmani, A. J. Bakshi, F. T. Leong, & A. G. Watts (Eds.), Handbook of career development: International perspectives (pp. 13-27). Springer Science & Business Media.
  • Seçer, İ., Ay, İ., Ozan, C. & Yılmaz, B. Y. (2014). Rehberlik ve Psikolojik Danışma Alanındaki Araştırma Eğilimleri: Bir İçerik Analizi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 5(41), 49-60.
  • Seggie, F. N. & Bayyurt, Y. (2017). Nitel araştırma yöntemlerine giriş. Nitel araştırma yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları. (2.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sharf, R. S. (2017). Kariyer gelişim kuramlarının kariyer danışmasına uygulanması. (F. Bacanlı & K. Öztemel, Çev. Edt.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Skorikov, V. B. (2007). Continuity in adolescent career preparation and its effects on adjustment. Journal of Vocational Behavior, 70(1), 8–24.
  • Stead, G. B., Perry, J. C., Munka, L. M., Bonnett, H. R., Shiban, A. P. & Care, E. (2012). Qualitative research in career development: Content analysis from 1990–2009. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 12(2), 105–122.
  • Türk, F. & Cihangiroğlu, Ü. (2018). Thematic and methodological investigation of applied postgraduate theses on psychological counseling and guidance. International Journal of Eurasia Social Sciences, 9(31), 276-311.
  • Yeşilyaprak, B. (2011). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yeşilyaprak, B. (2012). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığında Paradigma Değişimi Ve Türkiye Açısından Sonuçlar: Geçmişten Geleceğe Yönelik Bir Değerlendirme. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 97-118.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ersoy Çarkıt 0000-0002-9811-9135

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 7 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çarkıt, E. (2019). Kariyer Danışmanlığı ve Mesleki Rehberlik Alanında Türkiye’de Yapılan Lisansüstü Tezlerin Araştırma Eğilimleri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(2), 1503-1514. https://doi.org/10.33206/mjss.493303
AMA Çarkıt E. Kariyer Danışmanlığı ve Mesleki Rehberlik Alanında Türkiye’de Yapılan Lisansüstü Tezlerin Araştırma Eğilimleri. MJSS. Nisan 2019;8(2):1503-1514. doi:10.33206/mjss.493303
Chicago Çarkıt, Ersoy. “Kariyer Danışmanlığı Ve Mesleki Rehberlik Alanında Türkiye’de Yapılan Lisansüstü Tezlerin Araştırma Eğilimleri”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8, sy. 2 (Nisan 2019): 1503-14. https://doi.org/10.33206/mjss.493303.
EndNote Çarkıt E (01 Nisan 2019) Kariyer Danışmanlığı ve Mesleki Rehberlik Alanında Türkiye’de Yapılan Lisansüstü Tezlerin Araştırma Eğilimleri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 2 1503–1514.
IEEE E. Çarkıt, “Kariyer Danışmanlığı ve Mesleki Rehberlik Alanında Türkiye’de Yapılan Lisansüstü Tezlerin Araştırma Eğilimleri”, MJSS, c. 8, sy. 2, ss. 1503–1514, 2019, doi: 10.33206/mjss.493303.
ISNAD Çarkıt, Ersoy. “Kariyer Danışmanlığı Ve Mesleki Rehberlik Alanında Türkiye’de Yapılan Lisansüstü Tezlerin Araştırma Eğilimleri”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8/2 (Nisan 2019), 1503-1514. https://doi.org/10.33206/mjss.493303.
JAMA Çarkıt E. Kariyer Danışmanlığı ve Mesleki Rehberlik Alanında Türkiye’de Yapılan Lisansüstü Tezlerin Araştırma Eğilimleri. MJSS. 2019;8:1503–1514.
MLA Çarkıt, Ersoy. “Kariyer Danışmanlığı Ve Mesleki Rehberlik Alanında Türkiye’de Yapılan Lisansüstü Tezlerin Araştırma Eğilimleri”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 8, sy. 2, 2019, ss. 1503-14, doi:10.33206/mjss.493303.
Vancouver Çarkıt E. Kariyer Danışmanlığı ve Mesleki Rehberlik Alanında Türkiye’de Yapılan Lisansüstü Tezlerin Araştırma Eğilimleri. MJSS. 2019;8(2):1503-14.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155