Yıl 2019, Cilt 8 , Sayı 3, Sayfalar 2679 - 2695 2019-07-16

Prioritization Of The Factors Affecting The Preference Of Fast Food Restaurants With Ahs Method
Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi

Aziz Öztürk [1]


Comparisons towards the effectiveness of marketing activities of businesses have not taken much place in marketing literature due to the lack of appropriate methodological means to assist the benchmarking process. Besides, studies evaluating the performance of food and beverage companies are occasional. This study aims to contribute to both points and prioritizes the factors that are effective in customers' purchasing. For this purpose, human behaviors have been analyzed based upon multiple criteria such as price, customer service, environment, cleanliness, service speed, location, which are stated to be effective in the selection of fast food restaurants in the literature. Analytical Hierarchy Process (AHP) method was used as analysis method. AHP is useful in prioritizing criteria comparatively and identifying the best performing units under multiple criteria circumstances. Four fast food restaurant brands were included in the study and were evaluated over six criteria. Survey method was used for data collection. The surveys were applied to the university students studying at Beyşehir Ali Akkanat campus by selecting with simple random method.

ÖZET

Bu çalışmanın amacı tüketicilerin fast food restoranları seçiminde etkili olan faktörleri tanımlamak ve bu faktörleri önceliklendirmektir. Bu amaçla yiyecek içecek servisi verilen işletmeler tercih edilirken tüketiciler tarafından algılanan önemli faktörleri tanımlamak üzere literatür taraması yapılmıştır. Çalışmada literatüre göre fast food restoranlarının seçiminde etkili olan fiyat, temizlik, yiyeceklerin tadı ve lezzeti, personelin yardım severliği ve tutumu, servis hızı, marka bilinirliği, menü çeşitliliği, ortam/ambiyans, restoranın konumundan oluşan dokuz kritere yönelik analizler yapılmıştır. Analiz yöntemi olarak Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) yöntemi kullanılmıştır. AHS, çok kriterli durumlar karşısında karşılaştırmalı olarak kriterlerin önceliklendirmesinde ve en iyi performans gösteren birimlerin belirlenmesinde uygulanmaktadır. Analize ilişkin verilerin toplanmasında anket yöntemi kullanılmıştır. Anketler S.Ü. Beyşehir Ali Akkanat Kampüsünde okuyan 180 üniversite öğrencisine basit örnekleme yöntemiyle seçilmek suretiyle uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre tüketicilerin fast food restoranlarını tercih ederken en fazla etkilendikleri faktörler; Temizlik, Yiyeceklerin Tadı ve Lezzeti ve Personelin Tutumu şeklinde sıralanmıştır.

  • Azim, A., Shah, N. A., Mehmood, Z., Mehmood, S., & Bagram, M. M. (2014). Factors Effecting the Customers Selection of Restaurants in Pakistan. International Review of Management and Business Research, Vol.3, Issue. 2, 1003-1013.
  • Aziz, F., & Bukhari, A. (2009). Predilection of Adolescent Towards Fast Food. 5th ISOSS International Research Conference.
  • Bahar, O., & Kozak, M. (2013). Turizm Ekonomisi. Ankara: Detay Yayıncılık.Bayraktar, D., Gözlü, S., & Büyükdemir, B. (1999). An Application of Analytic Hierarchy Process in the Hospitality Industry. D.E.Ü. İİBF Dergisi, Cilt:14,Sayı:1, 37-46.
  • Chow, C. C., & Luk, P. (2005). A Strategic Service Quality Approach Using Analytic Hierarchy Process. Managing Service Quality, Vol.15, No.3, 278-289.
  • Ehsan, U. (2012). Factors Important for the Selection of Fast Food Restaurants: an Empirical Study Across Three Cities of Pakistan. British Food Journal, Vol.114, Issue:9, 1251-1264.
  • Goyal, A., & Singh, N. (2007). Consumer Perception About Fast Food in India: An Exploratory Study. British Food Journal, Vol.109, No.2, 182-195.
  • Göral, R. (2015). E-WOM'a Dayalı Çok Kriterli Karar Verme Teknikleri ile En uygun Otelin Belirlenmesi ve Bir Uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Vol.33, 1-7.
  • Gregory, S., & Kim, J. (2004). Restaurant Choice: The Role of Information. Journal of Foodservice Business Research, Vol.7, No.1. 81-95.
  • Kecek, G., & Gürdal, H. (2016). Determination of Preference Ranking of Fast Food Companies with Analytic Hierarchy Process: An Application in Dumlupinar University. European Journal of Business and Management, Vol.8, No.5, 28-34.
  • Mammadli, A. (2016). Consumer Perceptions of the Fast Food Industry in Sweden a Quantitative Research Study. Lund University.
  • Marketing Türkiye. (2017, 11 20). Türkiye'de Fast Food Sektörü. Türkiye.
  • Medeiros, C. O., & Salay, E. T. (2013). A Review of Food Service Selection Factors Important to the Consumer. Food and Public Health, Vol.3(4),176-190.
  • Parsa, H., Gregory, A., & Terry, M. (2011). Why Do Restaurants Fail? Part III: An Analysis of Macro and Micro Factors. Orlanda,USA: University of Central Florida Rosen College of Hospitality Management.
  • Siew, L. W., Hoe, L. W., Fai, L. K., & Wai, C. J. (2018). An Empirical Study on the Preference of Fast Food Restaurants in Malaysia with AHP-TOPSIS Model. Journal of Engineering and Applied Sciences, 3226-3231.
  • Siew, L. W., Wai, C. J., & Hoe, L. W. (2017). Analysis on the Preference of Fast Food Restaurants with analytic Hierarchy Process Model. International Journal of Psychology and Cognitive Science, Vol 3(6), 72-76.
  • Stewart, H., Blisard, N., Jolliffe, D., & Bhuyan, S. (2005). The Demand for Food away from Home: Do Other Preferences Compete with Our Desire to Eat Healthfully"? Journal of Professional Services Marketing, Vol.30, no.3,520-536.
  • Wu, C. R., Lin, C. T., & Chen, H. C. (2007). Optimal Selection of Location for Taiwanese Hospitals to Ensure a Competitive Advantage by Using the Analytic Hierarchy Process and Sensitivity Analysis. Building and Environment, 1431-1444.
Birincil Dil tr
Konular Sosyal
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Orcid: 0000-0003-1355-6078
Yazar: Aziz Öztürk (Sorumlu Yazar)
Kurum: SELÇUK ÜNİVERSİTESİ, BEYŞEHİR ALİ AKKANAT İŞLETME FAKÜLTESİ
Ülke: Turkey


Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 16 Temmuz 2019

Bibtex @araştırma makalesi { mjss515688, journal = {MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi}, issn = {1694-7215}, address = {Chyngyz Aytmatov Campus, 720038, Djal, Bishkek, KYRGYZSTAN}, publisher = {Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {8}, pages = {2679 - 2695}, doi = {10.33206/mjss.515688}, title = {Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi}, key = {cite}, author = {Öztürk, Aziz} }
APA Öztürk, A . (2019). Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi , 8 (3) , 2679-2695 . DOI: 10.33206/mjss.515688
MLA Öztürk, A . "Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi". MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 (2019 ): 2679-2695 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/mjss/issue/47096/515688>
Chicago Öztürk, A . "Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi". MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 (2019 ): 2679-2695
RIS TY - JOUR T1 - Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi AU - Aziz Öztürk Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.33206/mjss.515688 DO - 10.33206/mjss.515688 T2 - MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 2679 EP - 2695 VL - 8 IS - 3 SN - 1694-7215- M3 - doi: 10.33206/mjss.515688 UR - https://doi.org/10.33206/mjss.515688 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi %A Aziz Öztürk %T Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi %D 2019 %J MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi %P 1694-7215- %V 8 %N 3 %R doi: 10.33206/mjss.515688 %U 10.33206/mjss.515688
ISNAD Öztürk, Aziz . "Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi". MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 / 3 (Temmuz 2019): 2679-2695 . https://doi.org/10.33206/mjss.515688
AMA Öztürk A . Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi. MJSS. 2019; 8(3): 2679-2695.
Vancouver Öztürk A . Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2019; 8(3): 2695-2679.