Stratejik Yönetim
Muhasebesi, işletmelere sektörlerinde rekabet avantajı sağlamak adına alınacak
stratejik kararlarda yol gösteren önemli bir kavramdır. Marka değerlemesi de
stratejik yönetim muhasebesi tekniklerinden biri olarak stratejik karar alma
kategorisinde yer alarak işletmelere ek getiri sağlayan ve finansal tablolarda
ayrı olarak raporlanmayan markanın parasal değerini ortaya koymaktadır. Marka,
bir işletmeye içinde bulunduğu sektörde itici güç sağlayarak rakiplerine göre
farklılık yaratır. Marka; soyut anlamda firmaya yer aldığı sektörde prestijli
bir konum ve buna bağlı olarak kabul edilirlik sağlarken somut anlamda ise,
işletmelere ek getiri sağlayabilecek en önemli araçlardan biridir. Bu bağlamda
markanın değerini ölçmek, önemli bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Marka
değerini ölçmek için davranışsal, finansal ve karma yöntemler söz konusudur. Çalışmamızda
ise finansal yöntemler içerisinde yer alan Hirose Yöntemi kullanılmıştır. Bu
çalışma, işletmelerin marka değerlerini en doğru olacak şekilde saptamak
amacıyla yapılmıştır. Çalışmada kullanılan veriler hisse senetleri Borsa
İstanbul (BİST)’da işlem gören işletmelerin finansal tabloları aracılığıyla
elde edilmiştir. Araştırmanın evrenini BİST Taş ve Toprağa Dayalı Sanayi
sektöründe yer alan 28 tane işletme oluşturmaktadır. Verileri analize uygun
olan 25 tane işletme değerlendirmeye alınmıştır. Elde edilen sonuçlara göre Trakya
Cam, marka değeri en yüksek olan işletme olarak tespit edilmiştir. Diğer
sonuçlarda ise, Anadolu Cam en yüksek ikinci marka değerine, İzocam da en
yüksek üçüncü marka değerine sahipken; Denizli Cam’ın da en düşük marka
değerine sahip olduğu saptanmıştır.
Stratejik Yönetim
Muhasebesi, işletmelere sektörlerinde rekabet avantajı sağlamak adına alınacak
stratejik kararlarda yol gösteren önemli bir kavramdır. Marka değerlemesi de
stratejik yönetim muhasebesi tekniklerinden biri olarak stratejik karar alma
kategorisinde yer alarak işletmelere ek getiri sağlayan ve finansal tablolarda
ayrı olarak raporlanmayan markanın parasal değerini ortaya koymaktadır. Marka,
bir işletmeye içinde bulunduğu sektörde itici güç sağlayarak rakiplerine göre
farklılık yaratır. Marka; soyut anlamda firmaya yer aldığı sektörde prestijli
bir konum ve buna bağlı olarak kabul edilirlik sağlarken somut anlamda ise,
işletmelere ek getiri sağlayabilecek en önemli araçlardan biridir. Bu bağlamda
markanın değerini ölçmek, önemli bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Marka
değerini ölçmek için davranışsal, finansal ve karma yöntemler söz konusudur. Çalışmamızda
ise finansal yöntemler içerisinde yer alan Hirose Yöntemi kullanılmıştır. Bu
çalışma, işletmelerin marka değerlerini en doğru olacak şekilde saptamak
amacıyla yapılmıştır. Çalışmada kullanılan veriler hisse senetleri Borsa
İstanbul (BİST)’da işlem gören işletmelerin finansal tabloları aracılığıyla
elde edilmiştir. Araştırmanın evrenini BİST Taş ve Toprağa Dayalı Sanayi
sektöründe yer alan 28 tane işletme oluşturmaktadır. Verileri analize uygun
olan 25 tane işletme değerlendirmeye alınmıştır. Elde edilen sonuçlara göre Trakya
Cam, marka değeri en yüksek olan işletme olarak tespit edilmiştir. Diğer
sonuçlarda ise, Anadolu Cam en yüksek ikinci marka değerine, İzocam da en
yüksek üçüncü marka değerine sahipken; Denizli Cam’ın da en düşük marka
değerine sahip olduğu saptanmıştır.
Strategic Management Accounting is an important concept guiding the strategic decisions to be taken on behalf of the company to provide competitive advantage in their sector. Brand valuation as well as one of the strategic management accounting techniques takes place in strategic decision-making category. Providing additional return to firms and reveals the monetary value of the brand are not reported separately in the financial statements thanks to this technique. To measure the brand value of behavioral, financial and mixed methods are concerned. In our study, Hirose Method is used which is located in financial methods, which is included in income based brand valuation methods. The purpose of this study is to determine the brand values of the firms to be the most accurate. Data used in the study is obtained via BIST companies’ financial statements. The research sample is composed of 28 companies in the BIST Non-Metallic Mineral Products Sector. The data of 25 companies was available to be evaluated. The findings show that there is Trakya Cam has been identified as the company with the highest brand value. In other results, Anadolu Cam has the second highest brand value, while the Izocam the third highest brand value; Denizli Cam was found to have the lowest brand value.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 4 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)