Acculturation has been researched a lot in applied linguistics, and many acculturation studies were made in second language learning/acquisition contexts. Also, there are some criticisms about the acculturation theory of Schumann in terms of the social distance component of the theory. Therefore, the present study aimed to study acculturation in a foreign language learning context and contribute to the acculturation theory by providing a solution to the criticisms about the theory. The present study was designed as a quantitative study. 81 students of the Turkish-medium and English-medium departments in a Turkish university participated in the research. The data was collected through the updated version of the Bogardus Social Distance Scale and was analyzed through independent samples t-test, one-way ANOVA, and descriptive statistics. The results of the study indicated that both the participants of the Turkish- and English-medium departments approached the native speakers of English positively. Also, the medium of the departments, the kind of the faculties, having been abroad, and having a sister(s) and/or brother(s) created statistically significant differences while gender, job status of family members, knowing another language, high schools the participants graduated from, and the sources of learning the English culture did not produce such differences. The possible reasons for these findings and the possible contributions of this study to the acculturation theory were discussed.
Acculturation theory, Social distance, Medium of instruction, English as a foreign language
Kültürlenme, uygulamalı dil bilimde çok araştırılmıştır ve pek çok kültürlenme çalışması ikinci dil öğrenimi/edinimi bağlamlarında yapılmıştır. Ayrıca, Schumann’ın kültürlenme teorisiyle ilgili olarak teorinin sosyal uzaklık bileşeni açısından bazı eleştiriler mevcuttur. Bu yüzden bu çalışma, kültürlenmeyi bir yabancı dil öğrenim bağlamında çalışmayı ve kültürlenme teorisine teori ile ilgili eleştirilere bir çözüm sağlayarak katkıda bulunmayı hedeflemiştir. Çalışma, bir nicel çalışma olarak tasarlanmıştır. Bir Türk üniversitesinde eğitim dili Türkçe ve İngilizce olan bölümlerden 81 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Veriler, Bogardus Sosyal Uzaklık Ölçeğinin güncellenmiş versiyonu ile toplanmış ve bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü ANOVA ve betimsel istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, eğitim dili hem Türkçe hem de İngilizce olan bölümlerin öğrencilerin ana dili İngilizce olanlara karşı olumlu bir yaklaşım sergilediklerini göstermiştir. Ayrıca, cinsiyet, aile üyelerinin iş durumları, başka bir dil bilme, mezun olunan lise ve İngiliz kültürünü öğrenme yolları istatiksel olarak anlamlı farklılar oluşturmamışken, bölümlerin eğitim dillerinin, fakülte türlerinin, yurt dışı deneyiminin ve kız ve/veya erkek kardeşe sahip olma istatiksel olarak anlamlı farklar oluşturmuştur Bu bulguların olası nedenleri ve bu çalışmanın kültürlenme teorisine olası katkıları tartışılmıştır.
Kültürlenme teorisi, Sosyal uzaklık, Eğitim dili, Yabancı dil olarak İngilizce
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyal |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 25 Şubat 2019 |
Kabul Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2019, Cilt 8, Sayı 4 |
Bibtex | @araştırma makalesi { mjss531983, journal = {MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi}, issn = {1694-7215}, address = {Chyngyz Aytmatov Campus, 720038, Djal, Bishkek, KYRGYZSTAN}, publisher = {Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {8}, number = {4}, pages = {3161 - 3186}, doi = {10.33206/mjss.531983}, title = {Turkish-Medium Department And English-Medium Department Students’ Perceived Social Distance To Native English Speakers}, key = {cite}, author = {Yastıbaş, Ahmet Erdost and Kavgacı, Tuğçenur} } |
APA | Yastıbaş, A. E. & Kavgacı, T. (2019). Turkish-Medium Department And English-Medium Department Students’ Perceived Social Distance To Native English Speakers . MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi , 8 (4) , 3161-3186 . DOI: 10.33206/mjss.531983 |
MLA | Yastıbaş, A. E. , Kavgacı, T. "Turkish-Medium Department And English-Medium Department Students’ Perceived Social Distance To Native English Speakers" . MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 (2019 ): 3161-3186 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/mjss/issue/49340/531983> |
Chicago | Yastıbaş, A. E. , Kavgacı, T. "Turkish-Medium Department And English-Medium Department Students’ Perceived Social Distance To Native English Speakers". MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 (2019 ): 3161-3186 |
RIS | TY - JOUR T1 - Eğitim Dili Türkçe ve İngilizce Olan Bölüm Öğrencilerinin Ana Dili İngilizce Olanlara Karşı Olan Algılanan Sosyal Uzaklıkları AU - Ahmet ErdostYastıbaş, TuğçenurKavgacı Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.33206/mjss.531983 DO - 10.33206/mjss.531983 T2 - MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 3161 EP - 3186 VL - 8 IS - 4 SN - 1694-7215- M3 - doi: 10.33206/mjss.531983 UR - https://doi.org/10.33206/mjss.531983 Y2 - 2019 ER - |
EndNote | %0 MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi Turkish-Medium Department And English-Medium Department Students’ Perceived Social Distance To Native English Speakers %A Ahmet Erdost Yastıbaş , Tuğçenur Kavgacı %T Turkish-Medium Department And English-Medium Department Students’ Perceived Social Distance To Native English Speakers %D 2019 %J MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi %P 1694-7215- %V 8 %N 4 %R doi: 10.33206/mjss.531983 %U 10.33206/mjss.531983 |
ISNAD | Yastıbaş, Ahmet Erdost , Kavgacı, Tuğçenur . "Turkish-Medium Department And English-Medium Department Students’ Perceived Social Distance To Native English Speakers". MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 / 4 (Ekim 2019): 3161-3186 . https://doi.org/10.33206/mjss.531983 |
AMA | Yastıbaş A. E. , Kavgacı T. Turkish-Medium Department And English-Medium Department Students’ Perceived Social Distance To Native English Speakers. MJSS. 2019; 8(4): 3161-3186. |
Vancouver | Yastıbaş A. E. , Kavgacı T. Turkish-Medium Department And English-Medium Department Students’ Perceived Social Distance To Native English Speakers. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2019; 8(4): 3161-3186. |
IEEE | A. E. Yastıbaş ve T. Kavgacı , "Turkish-Medium Department And English-Medium Department Students’ Perceived Social Distance To Native English Speakers", MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 8, sayı. 4, ss. 3161-3186, Eki. 2019, doi:10.33206/mjss.531983 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)