Alternatif
turizm türlerinin artması, insan ömrünün uzaması ve teknolojik yenilikler ile
birlikte turizm sektörü her geçen gün daha hızlı gelişmektedir. Turizmin gelişmesi
ve avantajlı bir kalkınma aracı olarak kabul edilmesi, işletmeler ve
destinasyonlar arasında yıkıcı bir rekabetin yaşanmasına neden olmaktadır. Belirlenen hedeflere ulaşabilmek ve
sürdürülebilir rekabet avantajı elde edebilmek için hızlı ve etkili kararların
alınması gerekmektedir. Alan yazın incelendiğinde bu konuda oldukça çok
çalışmanın ve farklı yöntemlerin geliştirildiği görülmektedir. Bunlardan birisi
de 2006 yılında beri kullanılan MULTIMOORA (Multi-Objective Optimization on
Basis of Ratio Analysis) yöntemidir. MULTIMOORA çoklu kriterlere göre alternatifler
arasında en iyi kararın alınmasına yardımcı olmaktadır. Bundan dolayı bu
çalışmada MULTIMOORA tercih edilmiştir. Yöntemin kullanılması için gerekli olan
veriler Kırgızistan Tur Operatörleri Birliği (KATO) üyelerine uygulanan anket
çalışmasından elde edilmiştir. Veriler hazırlanan tablolara kayıt edilmiş ve MULTIMOORA
yöntemi ile değerlendirilmiştir. Yapılan
analiz sonucunda Çüy/Bişkek, Issık-Göl ve Celal-Abad destinasyonlarının
Kırgızistan için en uygun tur güzergâhı olabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Bu
çalışmada kullanılan yöntem diğer destinasyonlar ve sektörler için de referans
olması amacıyla gerekli önerilerle sonuçlandırılmıştır.
With increasing variety of alternative tourism types, longer life expectancy, and technological innovations, the tourism industry is developing faster than ever. The tourism development is advantageous and attractive, however, it also creates destructive competition between enterprises and destinations. In order to achieve the determined targets and sustainable competitive advantage, it is necessary to make fast and effective decisions. When the literature is examined, it is seen that a lot of studies and different methods have been developed. One of them is MULTIMOORA (Multi-Objective Optimization on Basis of Ratio Analysis) which has been in use since 2006. MULTIMOORA helps to make the best decision among alternatives according to multiple criteria. Therefore, this technique was preferred in this study. The data needed to use the method were obtained from the survey study with Kyrgyzstan Tour Operators Association (KATO) members. The data obtained is analyzed with the help of the MULTIMOORA method. Results of the analysis show that Chui/ Bishkek, Issyk-Kul and Jalal-Abad destinations could be the most suitable tour routes for Kyrgyzstan. The method used in this study was included with the necessary recommendations for reference to other destinations and sectors.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 4 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)