Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Oğuz Atay’ın Düşünsel Arka Planı: “Günlük”

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 1, 552 - 561, 27.01.2020
https://doi.org/10.33206/mjss.500385

Öz

Oğuz Atay, 1970
sonrası Türk edebiyatında adından sıklıkla söz ettiren ve Türk edebiyatındaki
ilk post-modern roman olarak bilinen Tutunamayanlar’ın
yazarı olarak geniş kitlelerce tanınmış bir romancıdır. Tutunamayanlar romanının yayımlanmasından sonra birbiri ardına
roman, öykü, tiyatro oyunu türünde eserler neşreden Atay, hayatının son yedi
yılında tuttuğu günlüğü ile de dikkat çekmektedir. Yazarın Günlük adıyla neşredilen eseri, diğer eserlerini oluştururken
geçirdiği süreci ayrıntılı bir şekilde vermektedir. Bu nedenle, yazarın bu
çalışması Atay’ın düşünsel ve edebî kimliğini ortaya koyacak zengin veriler
sunmaktadır. Oğuz Atay,  Türk
edebiyatının romancılığı ile öncü yazarlarından olması bir yana yaşanan
toplumsal olay, kavram ve tespitlere yönelik keskin eleştiriler de yapmaktadır.
Yazarın eleştirilerini açıkça Günlük’te görmekteyiz. Eserlerinin fikrî
altyapısını oluştururken farklı kaynaklardan beslenen yazar, Günlük’te okuduklarından,
izlediklerinden, etkilendiği yazar ve filozoflardan sıklıkla bahsetmektedir.
Ayrıca tamamlamaya fırsat bulamadığı ve “Türkiye’nin Ruhu” adını vermeyi
planladığı eserinin ayrıntıları yine Günlük’te
yer almaktadır.



 Bu makalede Oğuz Atay’ın Günlük’ü, yazarın otobiyografisine, fikrî ve edebî kimliğine önemli
katkılar sağlayan yönleriyle incelenmiştir.

Kaynakça

  • Akgül, H. (1996). Oğuz Atay’ın Yaşam Oyunu. İstanbul: Akış Yayınları.
  • Atay, O. (2003). Günlük. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Atay, O. (2003). Oyunlarla Yaşayanlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Atay, O. (2003). Eylembilim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Atay, O. (2003). Bir Bilim Adamının Romanı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Atay, O. (2016). Tutunamayanlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Berman, M. (2001). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor: Modernite Deneyimi, çev: Ümit Altuğ ve Bülent Peker. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ecevit, Y. (1989). Oğuz Atay’da Aydın Olgusu. İstanbul: Ara Yayıncılık.
  • Ecevit, Y. (2007).“Ben Burdayım…” Oğuz Atay’ın Biyografik ve Kurmaca Dünyası. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Emre, İ. (2006). Postmodernizm ve Edebiyat. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Moran, B. (1994). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 2. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Oğuz, B. (2009). Oğuz Atay’da Yazarlık Kurumunun İflası ve Edebî İntihar (Doktora Tezi), İstanbul Bilgi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tahir, K. (1992). Notlar/Batılılaşma. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • TBEA (2003). Tanzimat’tan Bugüne Edebiyatçılar Ansiklopedisi, 1, 136-139, İstanbul: YKY.

Oguz Atay’s Intellectual Background: Günlük

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 1, 552 - 561, 27.01.2020
https://doi.org/10.33206/mjss.500385

Öz

Oğuz Atay is a widely known novelist as the author of the Tutunamayanlar, known as the first post-modern novel in Turkish literature, which is frequently mentioned in post-1970 Turkish literature. After the publication of the novel Tutunamayanlar, Atay published novels, stories and plays one after the other and attracts attention with his diary which he kept in the last seven years of his life. The work of the author, published under the name of Günlük, gives a detailed account of the process he undertook in creating his other works. Therefore, the author's work provides rich data to reveal Atay's intellectual and literary identity. Oğuz Atay is also one of the pioneering writers of Turkish literature and makes sharp criticisms of social events, concepts and determinations. The author's criticisms are clearly seen in the Günlük. The author, who is nourished from different sources while creating the intellectual background of his works, frequently mentions what he reads, watches and influences the writers and philosophers in the Günlük. . In addition, the details of his work, which he has not had the chance to complete the Project and he planned to give the name of “Türkiye’nin Ruhu” are also in Günlük. In this article, Oguz Atay's diary was examined in terms of its important contributions to the autobiography, intellectual and literary identity of the author.

Kaynakça

  • Akgül, H. (1996). Oğuz Atay’ın Yaşam Oyunu. İstanbul: Akış Yayınları.
  • Atay, O. (2003). Günlük. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Atay, O. (2003). Oyunlarla Yaşayanlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Atay, O. (2003). Eylembilim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Atay, O. (2003). Bir Bilim Adamının Romanı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Atay, O. (2016). Tutunamayanlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Berman, M. (2001). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor: Modernite Deneyimi, çev: Ümit Altuğ ve Bülent Peker. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ecevit, Y. (1989). Oğuz Atay’da Aydın Olgusu. İstanbul: Ara Yayıncılık.
  • Ecevit, Y. (2007).“Ben Burdayım…” Oğuz Atay’ın Biyografik ve Kurmaca Dünyası. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Emre, İ. (2006). Postmodernizm ve Edebiyat. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Moran, B. (1994). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 2. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Oğuz, B. (2009). Oğuz Atay’da Yazarlık Kurumunun İflası ve Edebî İntihar (Doktora Tezi), İstanbul Bilgi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tahir, K. (1992). Notlar/Batılılaşma. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • TBEA (2003). Tanzimat’tan Bugüne Edebiyatçılar Ansiklopedisi, 1, 136-139, İstanbul: YKY.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme
Yazarlar

Zeliha Kapukaya 0000-0003-1946-6612

Yayımlanma Tarihi 27 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 21 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kapukaya, Z. (2020). Oğuz Atay’ın Düşünsel Arka Planı: “Günlük”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(1), 552-561. https://doi.org/10.33206/mjss.500385
AMA Kapukaya Z. Oğuz Atay’ın Düşünsel Arka Planı: “Günlük”. MJSS. Ocak 2020;9(1):552-561. doi:10.33206/mjss.500385
Chicago Kapukaya, Zeliha. “Oğuz Atay’ın Düşünsel Arka Planı: ‘Günlük’”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9, sy. 1 (Ocak 2020): 552-61. https://doi.org/10.33206/mjss.500385.
EndNote Kapukaya Z (01 Ocak 2020) Oğuz Atay’ın Düşünsel Arka Planı: “Günlük”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9 1 552–561.
IEEE Z. Kapukaya, “Oğuz Atay’ın Düşünsel Arka Planı: ‘Günlük’”, MJSS, c. 9, sy. 1, ss. 552–561, 2020, doi: 10.33206/mjss.500385.
ISNAD Kapukaya, Zeliha. “Oğuz Atay’ın Düşünsel Arka Planı: ‘Günlük’”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 9/1 (Ocak 2020), 552-561. https://doi.org/10.33206/mjss.500385.
JAMA Kapukaya Z. Oğuz Atay’ın Düşünsel Arka Planı: “Günlük”. MJSS. 2020;9:552–561.
MLA Kapukaya, Zeliha. “Oğuz Atay’ın Düşünsel Arka Planı: ‘Günlük’”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 9, sy. 1, 2020, ss. 552-61, doi:10.33206/mjss.500385.
Vancouver Kapukaya Z. Oğuz Atay’ın Düşünsel Arka Planı: “Günlük”. MJSS. 2020;9(1):552-61.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155