One of the biggest obstacles in the achievement of the objectives of the businesses related to their activities is Fraud. In this context, the frauds that businesses suffer most and which are difficult to reveal are frauds. Fighting fraud is of great importance for businesses. In order to determine effective fighting methods, it is necessary to start with cheating perception evaluations. In the research, the data were collected with the questionnaire method to evaluate the perception of cheating among the students who studied accounting, and the findings were interpreted with analyzes. According to the results of the research, students' perception of cheating is low. In addition, as a result of the statistical analysis, the perception of cheating of students who have good relationships with their families, who are single brothers and believers is lower.
İşletmelerin
faaliyetleriyle ilgili amaçlarına ulaşmasında, en büyük engel, yapılan
hilelerdir. Bu kapsamda işletmelerin en fazla zarara uğradığı ve ortaya
çıkarılmasının güç olduğu hileler, muhasebe hileleridir. Hile ile mücadele
işletmeler için büyük önem arz etmektedir. Etkin mücadele yöntemlerinin
belirlenebilmesi için hile algısı değerlendirmeleri ile başlamak gerekmektedir.
Araştırmada
muhasebe öğrenimi gören öğrencilerin hile eğilimini değerlendirmek üzere anket
yöntemi ile veriler toplanmış ve elde edilen bulgular analizlerle
yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin hile eğilimi düşük
seviyede belirlenmiştir.
Ayrıca yapılan istatistiki analizler sonucu, aileleriyle iyi ilişkileri olan,
tek kardeş olan ve inançlı olan öğrencilerin hile eğilimi daha düşük olarak
belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 13 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 1 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)