Bu araştırma, engelli bireylerin gözüyle Özel
Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerindeki eğitim durumlarının nasıl olduğunu
ortaya çıkartma amacını gütmektedir. Araştırmada nitel araştırma yönteminden
hareketle nitel araştırmalarında kullanılan eylem araştırması deseni model
olarak seçilmiştir. Araştırma, Van il merkezinde bulunan Özel Eğitim ve Rehabilitasyon
Merkezlerinde gerçekleşmiştir. Araştırma engelli 18 katılımcıyla 2018-2019
döneminde dört aylık bir çalışma sonunda yapılmıştır. Araştırma verileri
yarı-yapılandırılmış görüşme formları yoluyla toplanılmış ve betimsel analize
tabi tutulmuştur. Araştırma verileri dört kategoriye bağlı olarak birden fazla alt
kategori şeklinde sunulmuştur. Araştırmada katılımcıların Özel Eğitim ve Rehabilitasyon
Merkezlerine haftada iki gün ve iki saat gidebildikleri, genel olarak eğitimlerinden
memnun kaldıkları, Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezleri sayesinde engel
durumlarını kabul ettikleri, sosyal çevrelerinin genişlediği, yalnızlık
duygusundan kurtuldukları ve dolayısıyla bu kurumlar sayesinde yaşam bağlarının
güçlendiği ve mutlu olduklarına dair sonuçlara ulaşılmıştır. Keza bu araştırma,
engelli bireylerin Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerindeki eğitim
durumlarına işaret ettiği için önemli bir araştırma olmuştur. Araştırma sonunda
ulaşılan bulgulardan hareketle bundan sonra yapılacak araştırmalara yönelik
önerilerde bulunulmuştur.
Engellilik Engelli Birey Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi
The aim of this research is to reveal the educational status of Special Education and Rehabilitation Centers through the eyes of disabled people. Among the qualitative research methods, the case study pattern was chosen as a model. The research was carried out at the Special Education and Rehabilitation Centers in the center of Van. The study was conducted during of a four-month study with 18 disabled participants in 2018-2019 period. Research data were collected through semi-structured interview forms and subjected to descriptive analysis. Research data is presented in more than one subcategory depending on four categories. In the study, it was concluded that the participants were able to go to the Special Education and Rehabilitation Centers two days a week for two hours and that they were satisfied with their education in general, and accepted their status of disability through the Special Education and Rehabilitation Centers, their social circles expanded, they got rid of the sense of loneliness and therefore their living ties were strengthened and they are happy thanks to these institutions. Likewise, this research has been an important research since it indicates the educational status of disabled individuals in Special Education and Rehabilitation Centers. Based on the findings of the research, suggestions were made for the future researches.
Disability Disabled Individuals Special Education and Rehabilitation Center
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 1 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)