Tüm
dünyanın yaşadığı çevre sorunlarının anlaşılması ekolojik bir bakış açısı
gerektirse de bu sorunların yaşanmasındaki insan etkisi dikkate alındığında,
davranışlar üzerinde etkisi olan değer yapılarının incelenmesi gereklidir. Bu
kapsamda, bu çalışmada, Schwartz Değerler Ölçeği” olarak bilinen ölçeğin ikinci
ekseni olan bireysel değerler boyutundaki “Kendini Aşma” ve “Kendini
geliştirme” değer öbekleri kapsamındaki değer yapılarının; Tasarruflu tüketim,
Geri dönüşüme destek verme, Çevreci satın alma davranış eğilimi sınıflarındaki
Çevreye duyarlı tüketim davranış eğilimlerine göre sınıflandırılması
amaçlanmaktadır. Bu amaçla, “Evrenselcilik”
, “İyilikseverlik”, “Güç”, “Başarı” ve “Hazcılık” değer yapılarının çevreci
davranış tipleri üzerindeki etkisinin anlaşılması amacıyla ABD’deki bir
üniversite öğrencilerinden kolayda
örnekleme yöntemiyle toplanmış 203 veriye İsimsel Lojistik Regresyon analizi
uygulanmıştır. Elde edilen model ile tasarruflu tüketim eğilimli bireylerde,
çevreci satınalma eğilimli bireylere göre; evrenselcilik ve başarı değerlerinin
negatif yönlü; iyilikseverlik değerinin ise pozitif ayrıştığı; geri dönüşüm
desteği eğilimli bireyler ile tasarruflu tüketim eğilimli bireylerin ise bu
değer yapıları açısından ayrışmadıkları anlaşılmıştır.
Değerler genç bireyler sürdürülebilir tüketim davranışı İsimsel Lojistik Regresyon Analizi
Although it
requires an ecological perspective to understand the environmental problems of
the whole world, it is necessary to examine the value structures that have an
impact on behaviors considering the impact of the human in these problems. In
this study, the value structures “Self-transcendence” and “Self-enhancement”
value groups in the dimension of individual values, which are the second axis
of the scale known as the Schwartz Values Scale; Environmentally conscious
consumption behaviors tendencies according to as Conservative consumption,
Recycling supporting and Environmental purchasing behaviors is aimed to be
classified. In order to understand the effect of value structures such as
"universalism", "benevolence", "power",
"achievement" and "hedonism" on environmental behavior
types; A total of 203 data were collected from a university student in the USA
using Multinominal Logistic Regression Analysis. According to obtained the
model, the individuals who are in the tendency of Conservative consumption
according to the individuals who are in the tendency Environmental purchasing
behaviors, about values "universalism" and "success" impact
on negative; but value "benevolence" as positive; however, it is understood
that individuals who are tendency to recycling support and individuals who have
a tendency to save consumption do not differ in terms of their value
structures.
Values young people Sustainable consumption behaviour Multinominal Logistics Regression Analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 2 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)