Bu araştırmanın amacı, Bartın ve Kastamonu
Üniversitelerinde öğrenim gören Beden Eğitimi Spor ve Öğretmenleri adaylarının
serbest zaman faaliyetlerine yönelik doyum düzeyi ile problem çözme becerileri
arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmaya Bartın ve Kastamonu
Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Beden Eğitimi ve Spor
Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören 536 (351 erkek ve 185 kadın) gönüllü
öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı
tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu, Beard ve
Ragheb (1980) tarafından geliştirilen ve Türkçe uyarlaması Gökçe ve Orhan
(2011) tarafından yapılan “Serbest Zaman Doyum Ölçeği (SZDÖ)” ile Heppner ve
Petersen (1982) tarafından geliştirilen ve Türkçe uyarlaması Şahin
(1997)
tarafından yapılan “Problem Çözme Envanteri (PÇE)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde
frekans, yüzde, t-Testi, ANOVA ve Pearson Korelasyon testleri kullanılarak
analiz yapılmıştır. Araştırmanın
bulguları incelendiğinde, t-Testi sonuçlarında “cinsiyet” değişkenine göre SZDÖ
toplam puan ortalamalarında anlamlı farklılık tespit edilirken (p˂0,05) PÇE
toplam puan ortalamalarında anlamlı farklılık bulunmamıştır (p>0,05).
Diğer taraftan, ANOVA testi sonuçlarında “yaş” ve “sınıf” değişkenine göre SZDÖ
ve PÇE toplam puan ortalamalarında anlamlı farklılık tespit edilmemiştir (p>0,05).
Benzer şekilde “gelir düzeyi” değişkenine göre ANOVA testi sonuçlarında SZDÖ ve
PÇE toplam puanları arasında anlamlı farklılık tespit edilmemiştir (p>0,05). Ayrıca
SZDÖ ve PÇE toplam puan ortalamaları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı
belirlenmiştir (p>0,05). Sonuç olarak, katılımcıların serbest zaman doyum
düzeylerinin cinsiyet değişkenine göre farklılık gösterdiği, problem çözme
becerilerinde hiçbir değişkende farklılık göstermediği; SZDÖ ve PÇE arasında
anlamlı bir ilişki görülmemiştir. Katılımcıların serbest zamanlarını olumlu ve
doğru bir şekilde kullanması durumunda karşılaşacağı problemlerle başa
çıkabilecekleri ve problem çözmedeki başarı düzeylerinin de olumlu şekilde
artacağı söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Temmuz 2020 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 3 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)