Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigating the Metaphoric Perceptions of Recently Graduated Social Workers’ Towards the Concept of Unemployment

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 4, 2459 - 2472, 20.10.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.849715

Öz

Unemployment is one of the biggest problems of today's Turkey. When looking at the "Labor Force Status of University Graduates", published by TUIK in 2018, it is seen that social service graduates (unemployment rate 24.3%) are the most affected by this problem. The purpose of this study is to examine the metaphors of recently graduated social workers regarding the concept of unemployment. Phenomenology, one of the qualitative research models, was used in the research. The working group of the research consists of 80 social workers who graduated from the social work departments of different universities in 2018-2019 and 2019-2020 academic years. Research data was obtained by completing this sentence: “Unemployment is like/as ……. because ……”. The research data were analyzed using the content analysis method. At the end of the study, it was seen that recently graduated social workers stated 58 metaphors about the concept of unemployment. They produced metaphors that can be grouped into 7 different categories as “Reflection of Emotional” (f=16), "Natural Disaster/Occurrence" (f=16), "Disadvantage Situation" (f=15), "Description of Space" (f=13), " Dysfunction Causing Situation” (f=12) and “Object” (f=8). According to determine the results, recently graduated social workers have very negative and hopeless views about unemployment. In this context, it is recommended to increase the employment opportunities in our country for the social work profession and to develop practices especially for new graduates who are in the process of unemployment.

Kaynakça

  • Adak, N. (2010). Sosyal bir problem olarak işsizlik ve sonuçları. Toplum ve Sosyal Hizmet, 21(2), 105-116.
  • Akçay, S. ve Alpoğlu, İ. E. (2020). Sosyal hizmet uzmanlarının işsizlik deneyimleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(1), 47-69.
  • Coşkun, R., Altunışık, R. ve Yıldırım, E. (2017). Araştırma evreni ve örnekleme. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı içinde (s. 139-158). Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Çakır, Ö. ve Kellevezir, İ. (2020). Yükseköğretim mezunlarında işsizlik ve nitelik uyumsuzluğu olgusu: UNI-VERI araştırma sonuçları ışığında bir değerlendirme. Çalışma İlişkileri Dergisi, 1(Özel Sayı), 1-17.
  • Çetintaş. E. ve Avcu, Y. E. (2017). Ortaöğretim öğrencilerinin robotik kavramına ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. Route Educational and Social Science Journal, 4(8), 78-98.
  • Doğan, K. ve Ersoy, A. F. (2020). Öğrencilerin problemli internet kullanımının okul sosyal hizmeti bağlamında değerlendirilmesi: Nitel bir çalışma. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 55(3), 1822-1836. doi: 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.08.1392
  • Ekici, G. ve Akdeniz, H. (2018). Lise öğrencilerinin “ödev” kavramına ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 26-37. doi: 10.14582/DUZGEF.1854
  • Hammarström, A., ve Janlert, U. (2002). Early unemployment can contribute to adult health problems: Results from a longitudinal study of school leavers. Journal of Epidemiology and Community Health, 56(8), 624-630. doi: 10.1136/jech.56.8.624
  • Hwang, Y. (2017). What is the cause of graduates’ unemployment? Focus on individual concerns and perspectives. Journal of Educational Issues, 3(2), 1-10. doi: 10.5296/jei.v3i2.11378
  • Işık, V. (2016). Türkiye’de genç işsizliği ve genç nüfusta atalet. Emek ve Toplum, 5(11), 130-145.
  • Ivan, K. (2019). The role of phenomenological research methodology in management research. Phenomenological Research Methodology Project Paper, Monarch Business School, Switzerland.
  • İrge, N. (2012). Enformasyon toplumu ve toplumsal değişim sürecinde sosyal medya. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (17), 63-86.
  • Keskin Demirer, D. (2016). Yükseköğretimin emek piyasası’nda değersizleştirilmesi: yeni mezunların deneyimleri ışığında tartışmalar ve çözüm arayışları. Çalışma ve Toplum Dergisi, 2(49), 809-826.
  • Kıcır, B. (2010). Üniversite son sınıf öğrencilerinde işsizlik kaygısı: psikolojik etmenler açısından bir inceleme (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Lester S (1999). An introduction to phenomenological research. Taunton: Stan Lester Developments.
  • Nalinci, S. ve Yapıcı, M. (2020). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin enflasyon ve işsizliğe ilişkin metaforları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(101), 481-492. doi: 10.29228/ASOS.40089
  • Taş, H. ve Bilen, M. (2015). Avrupa Birliği ve Türkiye’de genç işsizliği sorunu ve çözüm önerileri. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3(6), 50-69.
  • Tekin Tayfun, A. N. ve Korkmaz A. (2016). Üniversite öğrencilerinde işsizlik kaygısı: Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17), 534-558.
  • TÜİK, (2019, Mart). İşgücü İstatistikleri [Haber Bülteni]. 16.11.2020 tarihinde https://www.tuik.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • TÜİK, (2019, Mart). İstatistiklerle Gençlik [Haber Bülteni]. 16.11.2020 tarihinde https://www.tuik.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • Üstün, G., Dedekoç, Ş., Kavalalı, T., Öztürk, F., Sapcı, Y. ve Can, S. (2014). Üniversite son sınıf öğrencilerinin iş bulmaya ilişkin umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 200-221.
  • Varışoğlu, B. ve Kaşaveklioğlu, G. (2019). Atanamayan öğretmen kavramına yönelik metaforlar. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 473-490.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, T., Fidan, F. ve Karataş, V. (2004). İşsizliğin sosyo-psikolojik sonuçları: sosyodemografik özelliklere göre bireylerin tutumları bir alan araştırması. Sosyal Siyaset Konferansları, 48, 163-183.
  • YÖK Atlas, (2020). Sosyal Hizmet (Fakülte) Programı Bulunan Tüm Üniversiteler 17.11.2020 tarihinde https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10193 adresinden erişilmiştir.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi, (2020). Öğrenim Düzeyine Göre Öğrenci Sayısı: 2019-2020 Yükseköğretim İstatistikleri.16.11.2020 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • Yüksel, İ. (2003). İşsizliğin psiko-sosyal sonuçlarının incelenmesi (Ankara Örneği). C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 4(2), 21-38.

Yeni Mezun Sosyal Çalışmacıların “İşsizlik” Kavramına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 4, 2459 - 2472, 20.10.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.849715

Öz

 Günümüzde en büyük sorunlardan biri işsizliktir. İşsizlik sorunundan en çok etkilenen gruplardan biri ise sayıları her yıl artan sosyal hizmet lisans bölümü mezunlarıdır. Bu araştırmanın amacı, yeni mezun sosyal çalışmacıların işsizlik kavramına yönelik ifade ettikleri metaforları incelemektir. Araştırmada nitel araştırma modellerinden biri olan fenomenoloji (olgu bilim deseni) kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, farklı üniversitelerin sosyal hizmet bölümünden 2018-2019 ve 2019-2020 eğitim ve öğretim yıllarında mezun olmuş 80 sosyal çalışmacı oluşturmaktadır. Araştırma verileri yeni mezun sosyal çalışmacıların “İşsizlik…… gibidir; Çünkü …...” cümlelerini tamamlamaları ile elde edilmiştir. Araştırma verileri içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonunda, yeni mezun sosyal çalışmacıların işsizlik kavramıyla ilgili toplam 58 metafor belirttikleri görülmüştür. Katılımcıların işsizlik kavramıyla ilgili “Doğal Afet/Oluşum” (f=16), “Duygu Yansıması” (f=16), “Mekan Tasviri” (f=14), “Dezavantaj Durumu” (f=13), “İşlev Bozukluğu Yaratan Durum” (f=12) ve “Nesne” (f=9) olmak üzere toplam 6 farklı kategoride toplanabilecek metafor üretmişlerdir. Belirlenen sonuçlara göre, yeni mezun sosyal çalışmacılar işsizlik kavramına ilişkin oldukça olumsuz ve umutsuz görüşlere sahiptir. Bu kapsamda, sosyal hizmet mesleğinin ülkemizde istihdam olanaklarının artırılması ve işsizlik sürecinde olan özellikle yeni mezun bireylere ilişkin uygulamalar geliştirilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Adak, N. (2010). Sosyal bir problem olarak işsizlik ve sonuçları. Toplum ve Sosyal Hizmet, 21(2), 105-116.
  • Akçay, S. ve Alpoğlu, İ. E. (2020). Sosyal hizmet uzmanlarının işsizlik deneyimleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(1), 47-69.
  • Coşkun, R., Altunışık, R. ve Yıldırım, E. (2017). Araştırma evreni ve örnekleme. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı içinde (s. 139-158). Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Çakır, Ö. ve Kellevezir, İ. (2020). Yükseköğretim mezunlarında işsizlik ve nitelik uyumsuzluğu olgusu: UNI-VERI araştırma sonuçları ışığında bir değerlendirme. Çalışma İlişkileri Dergisi, 1(Özel Sayı), 1-17.
  • Çetintaş. E. ve Avcu, Y. E. (2017). Ortaöğretim öğrencilerinin robotik kavramına ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. Route Educational and Social Science Journal, 4(8), 78-98.
  • Doğan, K. ve Ersoy, A. F. (2020). Öğrencilerin problemli internet kullanımının okul sosyal hizmeti bağlamında değerlendirilmesi: Nitel bir çalışma. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 55(3), 1822-1836. doi: 10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.20.08.1392
  • Ekici, G. ve Akdeniz, H. (2018). Lise öğrencilerinin “ödev” kavramına ilişkin metaforik algılarının incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 26-37. doi: 10.14582/DUZGEF.1854
  • Hammarström, A., ve Janlert, U. (2002). Early unemployment can contribute to adult health problems: Results from a longitudinal study of school leavers. Journal of Epidemiology and Community Health, 56(8), 624-630. doi: 10.1136/jech.56.8.624
  • Hwang, Y. (2017). What is the cause of graduates’ unemployment? Focus on individual concerns and perspectives. Journal of Educational Issues, 3(2), 1-10. doi: 10.5296/jei.v3i2.11378
  • Işık, V. (2016). Türkiye’de genç işsizliği ve genç nüfusta atalet. Emek ve Toplum, 5(11), 130-145.
  • Ivan, K. (2019). The role of phenomenological research methodology in management research. Phenomenological Research Methodology Project Paper, Monarch Business School, Switzerland.
  • İrge, N. (2012). Enformasyon toplumu ve toplumsal değişim sürecinde sosyal medya. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (17), 63-86.
  • Keskin Demirer, D. (2016). Yükseköğretimin emek piyasası’nda değersizleştirilmesi: yeni mezunların deneyimleri ışığında tartışmalar ve çözüm arayışları. Çalışma ve Toplum Dergisi, 2(49), 809-826.
  • Kıcır, B. (2010). Üniversite son sınıf öğrencilerinde işsizlik kaygısı: psikolojik etmenler açısından bir inceleme (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Lester S (1999). An introduction to phenomenological research. Taunton: Stan Lester Developments.
  • Nalinci, S. ve Yapıcı, M. (2020). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin enflasyon ve işsizliğe ilişkin metaforları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(101), 481-492. doi: 10.29228/ASOS.40089
  • Taş, H. ve Bilen, M. (2015). Avrupa Birliği ve Türkiye’de genç işsizliği sorunu ve çözüm önerileri. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3(6), 50-69.
  • Tekin Tayfun, A. N. ve Korkmaz A. (2016). Üniversite öğrencilerinde işsizlik kaygısı: Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17), 534-558.
  • TÜİK, (2019, Mart). İşgücü İstatistikleri [Haber Bülteni]. 16.11.2020 tarihinde https://www.tuik.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • TÜİK, (2019, Mart). İstatistiklerle Gençlik [Haber Bülteni]. 16.11.2020 tarihinde https://www.tuik.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • Üstün, G., Dedekoç, Ş., Kavalalı, T., Öztürk, F., Sapcı, Y. ve Can, S. (2014). Üniversite son sınıf öğrencilerinin iş bulmaya ilişkin umutsuzluk düzeylerinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 200-221.
  • Varışoğlu, B. ve Kaşaveklioğlu, G. (2019). Atanamayan öğretmen kavramına yönelik metaforlar. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 473-490.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, T., Fidan, F. ve Karataş, V. (2004). İşsizliğin sosyo-psikolojik sonuçları: sosyodemografik özelliklere göre bireylerin tutumları bir alan araştırması. Sosyal Siyaset Konferansları, 48, 163-183.
  • YÖK Atlas, (2020). Sosyal Hizmet (Fakülte) Programı Bulunan Tüm Üniversiteler 17.11.2020 tarihinde https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10193 adresinden erişilmiştir.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi, (2020). Öğrenim Düzeyine Göre Öğrenci Sayısı: 2019-2020 Yükseköğretim İstatistikleri.16.11.2020 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • Yüksel, İ. (2003). İşsizliğin psiko-sosyal sonuçlarının incelenmesi (Ankara Örneği). C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 4(2), 21-38.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gamze İsmailoğlu 0000-0003-2853-2175

Ali Fuat Ersoy 0000-0001-7665-6741

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA İsmailoğlu, G., & Ersoy, A. F. (2021). Yeni Mezun Sosyal Çalışmacıların “İşsizlik” Kavramına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(4), 2459-2472. https://doi.org/10.33206/mjss.849715
AMA İsmailoğlu G, Ersoy AF. Yeni Mezun Sosyal Çalışmacıların “İşsizlik” Kavramına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. MJSS. Ekim 2021;10(4):2459-2472. doi:10.33206/mjss.849715
Chicago İsmailoğlu, Gamze, ve Ali Fuat Ersoy. “Yeni Mezun Sosyal Çalışmacıların ‘İşsizlik’ Kavramına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10, sy. 4 (Ekim 2021): 2459-72. https://doi.org/10.33206/mjss.849715.
EndNote İsmailoğlu G, Ersoy AF (01 Ekim 2021) Yeni Mezun Sosyal Çalışmacıların “İşsizlik” Kavramına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10 4 2459–2472.
IEEE G. İsmailoğlu ve A. F. Ersoy, “Yeni Mezun Sosyal Çalışmacıların ‘İşsizlik’ Kavramına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi”, MJSS, c. 10, sy. 4, ss. 2459–2472, 2021, doi: 10.33206/mjss.849715.
ISNAD İsmailoğlu, Gamze - Ersoy, Ali Fuat. “Yeni Mezun Sosyal Çalışmacıların ‘İşsizlik’ Kavramına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10/4 (Ekim 2021), 2459-2472. https://doi.org/10.33206/mjss.849715.
JAMA İsmailoğlu G, Ersoy AF. Yeni Mezun Sosyal Çalışmacıların “İşsizlik” Kavramına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. MJSS. 2021;10:2459–2472.
MLA İsmailoğlu, Gamze ve Ali Fuat Ersoy. “Yeni Mezun Sosyal Çalışmacıların ‘İşsizlik’ Kavramına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 10, sy. 4, 2021, ss. 2459-72, doi:10.33206/mjss.849715.
Vancouver İsmailoğlu G, Ersoy AF. Yeni Mezun Sosyal Çalışmacıların “İşsizlik” Kavramına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. MJSS. 2021;10(4):2459-72.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155