Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe ve Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Türk Dünyası Algılarının İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: Özel Sayı, 53 - 70, 31.12.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.974397

Öz

 Bu çalışma Türkçe ve Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının Türk Dünyasının siyasi, sosyo-kültürel özellikleri ile ilgili algılarını ve edindikleri bilgilerin kaynağını belirlemek amacıyla yapılmıştır. 2020- 2021 eğitim öğretim yılında Sinop Üniversitesinde öğrenim gören 3. ve 4. sınıf Türkçe eğitimi ve Sosyal Bilgiler eğitimi öğrencilerinden toplam 60 öğrencinin katılımı ile veriler sağlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum tespitine dayalı betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada katılımcıların Türk Dünyası algısını ölçmek amacıyla açık uçlu sorulardan oluşan anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler içerik analiz yöntemi ile analiz edilmiş, katılımcıların görüşlerine doğrudan alıntılarla yer verilmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarının bilgi kaynaklarının başında dersler, internet, tarih kitapları ve ders kitapları gelmektedir. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının Türk Dünyasını yeterince tanımadıkları ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Akalın, Ş. H. (2007). Türk dili: Dünya dili. Türk Dili-Dil ve Edebiyat Dergisi, 687, 195-204.
  • Alım, M. (2009). Coğrafya eğitimi öğrencilerinin Türk dünyası algıları (Atatürk Üniversitesi Örneği). Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 574-586.
  • Andican, A. A. (1996). Değişim sürecinde Türk dünyası (Vol. 6). İstanbul: Emre Yayınları.
  • Ardel, A. (1976). Türk ülkelerinin tabii coğrafyası. Türk dünyası el kitabı. Ankara. Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları.
  • Arıcı, F. (2011). Türk dünyası ve Türkçe eğitimi. 21. yüzyılda Türk dünyası uluslararası sempozyum bildirileri. Ankara; Ekoavrasya Yayınları
  • Bay, E., Alimbekov, A., Mete, M., Cücük, E. ve Yokuş, E. (2017). Türk dünyası birliği algısı. Gazi Akademik Bakış, 11(21), 55-85.
  • Bozdağ, İ. (2002). Atatürk’ün fikir sofrası. İstanbul: Tekin Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Creswell, J. W. (2013). Steps in conducting a scholarly mixed methods study.
  • Doğanay, H. (2011). Türk dünyasının siyasi sınırları. Doğu Coğrafya Dergisi, 1(1), 132-154.
  • Gülüm, K. ve Seyfullayeva, N. (2013). Üniversite öğrencilerinin Türk Dünyası algısı ve bilgi kaynakları. Turan Stratejik Araştırmalar Merkezi Dergisi, 5(18) 69-79.
  • Kafesoğlu, İ. (1997). Türk milli kültürü. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler ve teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. California: Sage.
  • Naskali, E. G. (2007). Türk Dünyası’nın tanımı (Edt: N. Öztürk ve A. Satan). İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Özey, R. (1999). Dünya platformunda Türk dünyası: ülkeler, insanlar ve sorunlar. İstanbul: Aktif Yayınevi.
  • Saray, M. (1995). Atatürk ve Türk dünyası. Ankara: Atatürk Dil ve Tarih Yüksek Kurumu.
  • Sezer, A. ve Topal, E. (2014). Türkiye’de 1980 sonrası Ortaokul Sosyal Bilgiler ve dengi ders kitaplarının Türk dünyası coğrafyası içeriğinin incelenmesi. Türk dünyası araştırmaları vakfı 12. uluslararası Türk dünyası sosyal bilimler kongresi. 30 Ağustos- 6Eylül 2014 Kazan
  • Taşağıl, A. (2014). Kök tengri’nin çocukları. İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yayınları.
  • Topal, E. ve Sezer, A. (2016). Üniversite öğrencilerinin Türk dünyası coğrafyasına ilişkin farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 33, 96-113.
  • Türk Dünyası El Kitabı (1992). Türk Dünyası El Kitabı Cilt: 1, (3. Baskı). Ankara: Türk Kültürü Araştırma Enstitüsü Yayını.
  • https://www.tdk.gov.tr/tdk/kurumsal/tarihce-2/
  • Uçar, F. (2007). Dış Türkler: Türk Dünyası'nın parlayan beş yıldızı: Orta Asya Türklüğünün tarihsel ve kültürel yapısı. Ankara: Fark Yayınları.
  • Ulusoy, K. (2009). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin Türk Dünyası ve Türk cumhuriyetlerine yönelik tutum ve düşünceleri. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 26, 357-377.
  • Yıldırım, T. (2006). Türkiye’de ilköğretim 6. ve 7. sınıf tarih derslerinin muhteva yönünden karşılaştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.

Examination of Turkish and Social Studies Teacher Candidates' Perceptions of the Turkish World

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: Özel Sayı, 53 - 70, 31.12.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.974397

Öz

This study was conducted to determine the perceptions of Turkish and Social Studies teacher candidates about the political, socio-cultural characteristics of the Turkish World and the source of the information they acquired. Data were obtained with the participation of a total of 60 students from the 3rd and 4th grade Turkish and Social Studies students studying at Sinop University in the 2020-2021 academic years. In the study, descriptive survey method based on due diligence, which is one of the qualitative research methods, was used. In the research, a questionnaire consisting of open-ended questions was applied in order to measure the perception of the Turkish World of the participants. The data obtained were analyzed with the content analysis method, and the views of the participants were included with direct quotations. According to the findings, the primary sources of information for teacher candidates are courses, the internet, history books and textbooks. It has been revealed that the pre-service teachers participating in the research do not know enough about the Turkish World.

Kaynakça

  • Akalın, Ş. H. (2007). Türk dili: Dünya dili. Türk Dili-Dil ve Edebiyat Dergisi, 687, 195-204.
  • Alım, M. (2009). Coğrafya eğitimi öğrencilerinin Türk dünyası algıları (Atatürk Üniversitesi Örneği). Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 574-586.
  • Andican, A. A. (1996). Değişim sürecinde Türk dünyası (Vol. 6). İstanbul: Emre Yayınları.
  • Ardel, A. (1976). Türk ülkelerinin tabii coğrafyası. Türk dünyası el kitabı. Ankara. Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları.
  • Arıcı, F. (2011). Türk dünyası ve Türkçe eğitimi. 21. yüzyılda Türk dünyası uluslararası sempozyum bildirileri. Ankara; Ekoavrasya Yayınları
  • Bay, E., Alimbekov, A., Mete, M., Cücük, E. ve Yokuş, E. (2017). Türk dünyası birliği algısı. Gazi Akademik Bakış, 11(21), 55-85.
  • Bozdağ, İ. (2002). Atatürk’ün fikir sofrası. İstanbul: Tekin Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Creswell, J. W. (2013). Steps in conducting a scholarly mixed methods study.
  • Doğanay, H. (2011). Türk dünyasının siyasi sınırları. Doğu Coğrafya Dergisi, 1(1), 132-154.
  • Gülüm, K. ve Seyfullayeva, N. (2013). Üniversite öğrencilerinin Türk Dünyası algısı ve bilgi kaynakları. Turan Stratejik Araştırmalar Merkezi Dergisi, 5(18) 69-79.
  • Kafesoğlu, İ. (1997). Türk milli kültürü. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler ve teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. California: Sage.
  • Naskali, E. G. (2007). Türk Dünyası’nın tanımı (Edt: N. Öztürk ve A. Satan). İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Özey, R. (1999). Dünya platformunda Türk dünyası: ülkeler, insanlar ve sorunlar. İstanbul: Aktif Yayınevi.
  • Saray, M. (1995). Atatürk ve Türk dünyası. Ankara: Atatürk Dil ve Tarih Yüksek Kurumu.
  • Sezer, A. ve Topal, E. (2014). Türkiye’de 1980 sonrası Ortaokul Sosyal Bilgiler ve dengi ders kitaplarının Türk dünyası coğrafyası içeriğinin incelenmesi. Türk dünyası araştırmaları vakfı 12. uluslararası Türk dünyası sosyal bilimler kongresi. 30 Ağustos- 6Eylül 2014 Kazan
  • Taşağıl, A. (2014). Kök tengri’nin çocukları. İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yayınları.
  • Topal, E. ve Sezer, A. (2016). Üniversite öğrencilerinin Türk dünyası coğrafyasına ilişkin farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 33, 96-113.
  • Türk Dünyası El Kitabı (1992). Türk Dünyası El Kitabı Cilt: 1, (3. Baskı). Ankara: Türk Kültürü Araştırma Enstitüsü Yayını.
  • https://www.tdk.gov.tr/tdk/kurumsal/tarihce-2/
  • Uçar, F. (2007). Dış Türkler: Türk Dünyası'nın parlayan beş yıldızı: Orta Asya Türklüğünün tarihsel ve kültürel yapısı. Ankara: Fark Yayınları.
  • Ulusoy, K. (2009). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin Türk Dünyası ve Türk cumhuriyetlerine yönelik tutum ve düşünceleri. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 26, 357-377.
  • Yıldırım, T. (2006). Türkiye’de ilköğretim 6. ve 7. sınıf tarih derslerinin muhteva yönünden karşılaştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gamze Karakaya 0000-0002-3801-7030

Sibel Öner 0000-0003-1524-1176

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 25 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Karakaya, G., & Öner, S. (2021). Türkçe ve Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Türk Dünyası Algılarının İncelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(Özel Sayı), 53-70. https://doi.org/10.33206/mjss.974397
AMA Karakaya G, Öner S. Türkçe ve Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Türk Dünyası Algılarının İncelenmesi. MJSS. Aralık 2021;10(Özel Sayı):53-70. doi:10.33206/mjss.974397
Chicago Karakaya, Gamze, ve Sibel Öner. “Türkçe Ve Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Türk Dünyası Algılarının İncelenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10, sy. Özel Sayı (Aralık 2021): 53-70. https://doi.org/10.33206/mjss.974397.
EndNote Karakaya G, Öner S (01 Aralık 2021) Türkçe ve Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Türk Dünyası Algılarının İncelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10 Özel Sayı 53–70.
IEEE G. Karakaya ve S. Öner, “Türkçe ve Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Türk Dünyası Algılarının İncelenmesi”, MJSS, c. 10, sy. Özel Sayı, ss. 53–70, 2021, doi: 10.33206/mjss.974397.
ISNAD Karakaya, Gamze - Öner, Sibel. “Türkçe Ve Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Türk Dünyası Algılarının İncelenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10/Özel Sayı (Aralık 2021), 53-70. https://doi.org/10.33206/mjss.974397.
JAMA Karakaya G, Öner S. Türkçe ve Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Türk Dünyası Algılarının İncelenmesi. MJSS. 2021;10:53–70.
MLA Karakaya, Gamze ve Sibel Öner. “Türkçe Ve Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Türk Dünyası Algılarının İncelenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 10, sy. Özel Sayı, 2021, ss. 53-70, doi:10.33206/mjss.974397.
Vancouver Karakaya G, Öner S. Türkçe ve Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Türk Dünyası Algılarının İncelenmesi. MJSS. 2021;10(Özel Sayı):53-70.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155