The purpose of this study is to determine the factors affecting teachers' professional competencies and to develop suggestions for teachers to increase their professional competencies. The research was carried out within the framework of the case study, which is one of the qualitative research models. The study group of the research consists of 20 volunteer teachers working in different branches in the provinces Aksaray, Kayseri and Nevşehir in the 2019-2020 academic year. Convenience sampling was used to identify the participants. In the study, a semi-structured interview form was used as a data collection tool. The form developed by the researcher consisted of eight open-ended questions that reveal teachers' thoughts on factors affecting their professional competence. The data of the research were analyzed by using content analysis method. A computer-aided qualitative data analysis program was used to analyze the obtained data. Factors affecting teachers' professional competencies in general terms were found as; pre-service education, attitude towards the profession, school climate, professional experience, professional development, family and social environment and economic situation. As a result, it can be said that there is a need to make professional development plans to provide teachers' professional competencies. In this context, comprehensive and continuous professional development programs can be prepared and implemented in order to increase the professional competencies of teachers.
Teacher Self-Efficacy Professional Competence Teacher Competencies
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin meslekî yeterliklerini etkileyen faktörleri belirlemek ve öğretmenlerin meslekî yeterliklerini arttırabilmeler için öneriler geliştirebilmektir. Araştırma nitel araştırma modellerinden olan durum çalışması çerçevesinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Aksaray, Kayseri ve Nevşehir illerinde farklı branşlarda görev yapan gönüllü 20 öğretmen oluşturmaktadır. Katılımcıların belirlenmesinde kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen form öğretmenlerin mesleki yeterliklerini etkileyen faktörlere ilişkin düşüncelerini açığa çıkaran açık uçlu sekiz sorudan oluşmuştur. Araştırmanın verileri içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde bilgisayar destekli nitel veri analizi programı kullanılmıştır. Çalışmada öğretmenlerin genel anlamda mesleki yeterliklerini etkileyen faktörler; hizmet öncesi eğitim, mesleğe karşı tutum, okul iklimi, mesleki deneyim, mesleki gelişim, aile ve sosyal çevre ve ekonomik durum olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak, öğretmenlerin mesleki yeterliklerini sağlamaya yönelik mesleki gelişim planlamalarının yapılmasına ihtiyaç olduğu söylenebilir. Bu bağlamda, öğretmenlerin mesleki yeterliklerini arttırmak için kapsamlı ve sürekli mesleki gelişim programları hazırlanarak uygulamaya konulabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Ocak 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2022 |
Gönderilme Tarihi | 10 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 1 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)