Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Uyruklu Spor Bilimleri Öğrencilerinin Eğitim Süreçlerindeki Gizli Engel: Mikro Saldırganlık

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 3, 1088 - 1097, 08.07.2024
https://doi.org/10.33206/mjss.1358484

Öz

Bu araştırmada Kastamonu Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim hayatı boyunca karşılaştıkları-maruz kaldıkları mikro saldırgan davranışların incelenmesi amaçlanmıştır. Türkçe literatürde spor bilimleri alanında eğitimine devam eden öğrencilere yönelik yapılan çalışmaların çok kısıtlı olması nedeniyle araştırmanın alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırmanın örneklemini, eğitim-öğretim hayatına Kastamonu Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde devam eden on yabancı uyruklu öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Elde edilen veriler; maddi zorluklar, dil, dışlanma, olumsuz davranışlar, gizli söylemler, ırk ve kültürel farklılıklar ve motivasyon olarak kodlanmıştır. Verilerin analizi MAXQDA 2020 nitel araştırma programı ile yapılmıştır. Öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun maddi imkânsızlıklarının yetersizliği nedeniyle büyük problem yaşadığı araştırmanın dikkat çeken bir sonucudur. Diğer önemli sonuç ise bazı öğrencilerin dil konusunda problem yaşarken bazılarının hiç problem yaşamamasıdır. Bununla birlikte öğrencilerin ırk ve kültürel farklılıklar, dışlanma ile ilgili büyük problemler yaşamadığı ortaya çıkmıştır. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde yabancı uyruklu öğrencilerin zamanla Türk kültürüne ve diline uyum sağlayarak kültürlerarası farkındalık kazanması, Türk öğrencilerle ve öğretim elemanlarıyla daha etkili iletişim kurmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Etik Beyan

“Yabancı Uyruklu Spor Bilimleri Öğrencilerinin Eğitim Süreçlerindeki Gizli Engel: Mikro Saldırganlık” başlıklı araştırmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu araştırma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Gerekli olan etik kurul izinleri Kastamonu Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırmalar Yayın Etiği Kurulu’nun 02.02.2023 tarih ve 2 sayılı toplantısında 19 karar sayısı ile alınmıştır.

Kaynakça

  • Büke, B. (2021). Engelli bireylerin kendilerine yönelik ayrımcı ve mikro saldırgan uygulamaları ifade etmeleri: twiter’daki #engellenmekİstemiyoruz ve #sağlamcılarDışarı etiketleri. Nitel Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 164- 190. https://doi.org/10.47105/nsb.907791
  • Büyüköztürk, Ş. Çakmak E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2022). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (32.Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Chin, C. B. (2015). Aren’t you a little short to play ball?. Ameasia Journal, 41(2), 47-65.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design qualitative, quantitative, and mixed method approaches. Los Angeles: SAGE Publications
  • Çelik, H., Başer-Baykal. N., ve Kılıç-Memur, H. N. (2020). Nitel veri analizi ve temel ilkeleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 8(1), 379-406. https://doi:10.14689/issn.2148-2624.1.8c.1s.16m
  • Durmuş, M. (2019). Kültürlerin temas alanı olarak dil öğretimi süreçleri ve mikro saldırganlıklar. Millî Folklor Dergisi, 16(122), 50-63. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/millifolklor/issue/46995/590393
  • Elo, S. & Kyngas, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal Of Advanced Nursing, 62(1), 107- 115.
  • Er, M. (2021). Yabancılara türkçe öğretiminde kültürlerarası iletişim ve mikro saldırganlık (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Ankara.
  • Er, M. ve Durmuş, M. (2021). Yabancılara türkçe öğretiminde öğreticilerin sınıf içi iletişim yaklaşımları ve mikro saldırganlık. Turkish Studies, 16(3), 1874-1883. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.51618
  • Ertürk, E., Filizöz, B. ve Erdirençelebi, M. (2017). Yabancı uyruklu öğrencilerin intibak sorunları: Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi ve Cumhuriyet Üniversitesinde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrenciler üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 5(8), 49-68. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/researcher/issue/66625/1042402
  • Kıroğlu, K., Kesten, A. ve Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo- kültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
  • Kurtça, B. (2020). Bartın Üniversitesi’nde eğitim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyo-ekonomik sorunları ve çözüm önerileri. Bartın Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 5(1), 113-126. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/buefd/issue/54891/752196
  • Otluoğlu, Ç., Kurt-Yılmaz, B. ve Sürgevil Dalkılıç, O. (2021). Covid-19 döneminde akademisyen annelerin iş- yaşam deneyimlerini anlamak: nitel bir araştırma. KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, 7(1), 13-52. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/kademkad/issue/63070/958225
  • Özçetin, S. (2013). Yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal uyumlarını etkileyen etmenler (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Subaşı, M. ve Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunisosbil/issue/34503/424695
  • Sue, D. W. (2010). Microaggressions in everyday life: Race, gender, and sexual orientation, Hoboken, NJ: John Wiley.
  • Şahin, M. ve Demirtaş, H. (2014). Üniversitelerde yabancı uyruklu öğrencilerin akademik başarı düzeyleri, yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 44(204), 88-113. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36160/406467
  • Tayınmak, İ. (2020). Önyargılı tutumlar ve saldırganlık. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 71-87. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/utsobilder/issue/55152/745978
  • Trella, K. L., Games, K. E., Young, J. P., Drescher, M. J. & Eberben, L. E. (2022). Gender microaggression and macroaggresion experiences of women athletic trainers. Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice, 20(4), 1-8. Erişim Adresi: https://nsuworks.nova.edu/ijahsp/vol20/iss4/19/
  • Uygur, SS., Sarı, D., Uz-Baş, A. (2018). Kültüre duyarlı psikolojik danışma bağlamında mikrosaldırganlık: Ayrımcılığın Örtük Hali. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 8(51), 143-189.
  • Ünal, S. (2018). Irksal temelli ayrımcılığın yeni görünmez yüzü: kültürel karşılaşmalar ve mikro-saldırganlıklar. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi 5(28), 3288-3308. https://doi.org/10.26450/jshsr.726
  • Yardımcıoğlu, F., Beşel, F. ve Savaşan, F., (2015). Yabancı uyruklu lisans ve lisansüstü öğrencilerin sosyo- ekonomik problemleri: Sakarya Üniversitesi Örneği. Uluslararası Öğrenci Sempozyumu, 6(8), 203-254. https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.308940
  • Yıldıran, C., Özkan, D. ve Büyükyılmaz, O. (2016). Yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin durum analizi: Karabük Üniversitesi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1(1), 20-34. https://doi.org/10.21733/IBAD.35
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, E. ve Köksal, H. (2017). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin gözüyle Türkiye. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 297-323. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59420/853379
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK), (2023). İstatistikler bilgi yönetim sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/ Erişim tarihi: 13.04.2023.

The Hidden Barrier in the The Hidden Barrier in the Educational Processes of Foreign Sports Science Students: Microaggression

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 3, 1088 - 1097, 08.07.2024
https://doi.org/10.33206/mjss.1358484

Öz

This study, it was aimed to examine the micro-aggressive behaviors that foreign students studying at Kastamonu University Faculty of Sport Sciences encountered-exposed to during their education life. It is thought that the research will contribute to the field since studies on students continuing their education in the field of sports sciences in Turkish literature are very scarce. The sample of the study consists of ten foreign students continuing their education at Kastamonu University Faculty of Sport Sciences. The sample was determined by the criterion sampling method. The data were collected with a semi-structured interview technique. The data obtained were coded as financial difficulties, language, exclusion, negative behaviors, hidden discourses, racial and cultural differences, and motivation. The data were analyzed using the MAXQDA 2020 qualitative research program. One striking result of the study was that the majority of the students had great problems due to their lack of financial means. Another important result was that some students had problems with language while others had no problems at all. In addition, it was revealed that students did not have major problems with racial and cultural differences and exclusion. When the results obtained are evaluated, it is thought that foreign students will gain intercultural awareness by adapting to Turkish culture and language over time and will contribute to more effective communication with Turkish students and instructors.

Kaynakça

  • Büke, B. (2021). Engelli bireylerin kendilerine yönelik ayrımcı ve mikro saldırgan uygulamaları ifade etmeleri: twiter’daki #engellenmekİstemiyoruz ve #sağlamcılarDışarı etiketleri. Nitel Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 164- 190. https://doi.org/10.47105/nsb.907791
  • Büyüköztürk, Ş. Çakmak E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2022). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (32.Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Chin, C. B. (2015). Aren’t you a little short to play ball?. Ameasia Journal, 41(2), 47-65.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design qualitative, quantitative, and mixed method approaches. Los Angeles: SAGE Publications
  • Çelik, H., Başer-Baykal. N., ve Kılıç-Memur, H. N. (2020). Nitel veri analizi ve temel ilkeleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 8(1), 379-406. https://doi:10.14689/issn.2148-2624.1.8c.1s.16m
  • Durmuş, M. (2019). Kültürlerin temas alanı olarak dil öğretimi süreçleri ve mikro saldırganlıklar. Millî Folklor Dergisi, 16(122), 50-63. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/millifolklor/issue/46995/590393
  • Elo, S. & Kyngas, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal Of Advanced Nursing, 62(1), 107- 115.
  • Er, M. (2021). Yabancılara türkçe öğretiminde kültürlerarası iletişim ve mikro saldırganlık (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Ankara.
  • Er, M. ve Durmuş, M. (2021). Yabancılara türkçe öğretiminde öğreticilerin sınıf içi iletişim yaklaşımları ve mikro saldırganlık. Turkish Studies, 16(3), 1874-1883. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.51618
  • Ertürk, E., Filizöz, B. ve Erdirençelebi, M. (2017). Yabancı uyruklu öğrencilerin intibak sorunları: Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi ve Cumhuriyet Üniversitesinde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrenciler üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 5(8), 49-68. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/researcher/issue/66625/1042402
  • Kıroğlu, K., Kesten, A. ve Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo- kültürel ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
  • Kurtça, B. (2020). Bartın Üniversitesi’nde eğitim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyo-ekonomik sorunları ve çözüm önerileri. Bartın Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 5(1), 113-126. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/buefd/issue/54891/752196
  • Otluoğlu, Ç., Kurt-Yılmaz, B. ve Sürgevil Dalkılıç, O. (2021). Covid-19 döneminde akademisyen annelerin iş- yaşam deneyimlerini anlamak: nitel bir araştırma. KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, 7(1), 13-52. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/kademkad/issue/63070/958225
  • Özçetin, S. (2013). Yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal uyumlarını etkileyen etmenler (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Subaşı, M. ve Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunisosbil/issue/34503/424695
  • Sue, D. W. (2010). Microaggressions in everyday life: Race, gender, and sexual orientation, Hoboken, NJ: John Wiley.
  • Şahin, M. ve Demirtaş, H. (2014). Üniversitelerde yabancı uyruklu öğrencilerin akademik başarı düzeyleri, yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 44(204), 88-113. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36160/406467
  • Tayınmak, İ. (2020). Önyargılı tutumlar ve saldırganlık. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 71-87. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/utsobilder/issue/55152/745978
  • Trella, K. L., Games, K. E., Young, J. P., Drescher, M. J. & Eberben, L. E. (2022). Gender microaggression and macroaggresion experiences of women athletic trainers. Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice, 20(4), 1-8. Erişim Adresi: https://nsuworks.nova.edu/ijahsp/vol20/iss4/19/
  • Uygur, SS., Sarı, D., Uz-Baş, A. (2018). Kültüre duyarlı psikolojik danışma bağlamında mikrosaldırganlık: Ayrımcılığın Örtük Hali. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 8(51), 143-189.
  • Ünal, S. (2018). Irksal temelli ayrımcılığın yeni görünmez yüzü: kültürel karşılaşmalar ve mikro-saldırganlıklar. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi 5(28), 3288-3308. https://doi.org/10.26450/jshsr.726
  • Yardımcıoğlu, F., Beşel, F. ve Savaşan, F., (2015). Yabancı uyruklu lisans ve lisansüstü öğrencilerin sosyo- ekonomik problemleri: Sakarya Üniversitesi Örneği. Uluslararası Öğrenci Sempozyumu, 6(8), 203-254. https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.308940
  • Yıldıran, C., Özkan, D. ve Büyükyılmaz, O. (2016). Yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin durum analizi: Karabük Üniversitesi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1(1), 20-34. https://doi.org/10.21733/IBAD.35
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, E. ve Köksal, H. (2017). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin gözüyle Türkiye. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 297-323. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59420/853379
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK), (2023). İstatistikler bilgi yönetim sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/ Erişim tarihi: 13.04.2023.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dezavantajlı Gruplar, Sosyal Dışlanma
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayşe Feray Özbal 0000-0002-2541-5988

Kerim Balıbey 0009-0008-3052-4071

Muhammed Fatih Boztoprak 0009-0009-7977-1476

Erken Görünüm Tarihi 25 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 8 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 11 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özbal, A. F., Balıbey, K., & Boztoprak, M. F. (2024). Yabancı Uyruklu Spor Bilimleri Öğrencilerinin Eğitim Süreçlerindeki Gizli Engel: Mikro Saldırganlık. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(3), 1088-1097. https://doi.org/10.33206/mjss.1358484
AMA Özbal AF, Balıbey K, Boztoprak MF. Yabancı Uyruklu Spor Bilimleri Öğrencilerinin Eğitim Süreçlerindeki Gizli Engel: Mikro Saldırganlık. MJSS. Temmuz 2024;13(3):1088-1097. doi:10.33206/mjss.1358484
Chicago Özbal, Ayşe Feray, Kerim Balıbey, ve Muhammed Fatih Boztoprak. “Yabancı Uyruklu Spor Bilimleri Öğrencilerinin Eğitim Süreçlerindeki Gizli Engel: Mikro Saldırganlık”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 13, sy. 3 (Temmuz 2024): 1088-97. https://doi.org/10.33206/mjss.1358484.
EndNote Özbal AF, Balıbey K, Boztoprak MF (01 Temmuz 2024) Yabancı Uyruklu Spor Bilimleri Öğrencilerinin Eğitim Süreçlerindeki Gizli Engel: Mikro Saldırganlık. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 13 3 1088–1097.
IEEE A. F. Özbal, K. Balıbey, ve M. F. Boztoprak, “Yabancı Uyruklu Spor Bilimleri Öğrencilerinin Eğitim Süreçlerindeki Gizli Engel: Mikro Saldırganlık”, MJSS, c. 13, sy. 3, ss. 1088–1097, 2024, doi: 10.33206/mjss.1358484.
ISNAD Özbal, Ayşe Feray vd. “Yabancı Uyruklu Spor Bilimleri Öğrencilerinin Eğitim Süreçlerindeki Gizli Engel: Mikro Saldırganlık”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 13/3 (Temmuz 2024), 1088-1097. https://doi.org/10.33206/mjss.1358484.
JAMA Özbal AF, Balıbey K, Boztoprak MF. Yabancı Uyruklu Spor Bilimleri Öğrencilerinin Eğitim Süreçlerindeki Gizli Engel: Mikro Saldırganlık. MJSS. 2024;13:1088–1097.
MLA Özbal, Ayşe Feray vd. “Yabancı Uyruklu Spor Bilimleri Öğrencilerinin Eğitim Süreçlerindeki Gizli Engel: Mikro Saldırganlık”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 13, sy. 3, 2024, ss. 1088-97, doi:10.33206/mjss.1358484.
Vancouver Özbal AF, Balıbey K, Boztoprak MF. Yabancı Uyruklu Spor Bilimleri Öğrencilerinin Eğitim Süreçlerindeki Gizli Engel: Mikro Saldırganlık. MJSS. 2024;13(3):1088-97.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155