Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Konservatuvar Öğrencilerinin Türk Sanat Müziği Repertuvarı Dersine Yönelik Görüşleri

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 3, 992 - 1007, 08.07.2024
https://doi.org/10.33206/mjss.1441540

Öz

Konservatuvar öğrencilerinin Türk Sanat Müziği Repertuvarı (TSMR) dersine ilişkin görüşleri doğrultusunda, Türk müziği eğitimi alanında derinlemesine bir anlayış geliştirmeye ve öğretim sürecini iyileştirmeye yönelik katkı sağlamayı amaçlayan bu araştırma, nitel bir araştırma olarak tasarlanmıştır. Araştırma, Karadeniz bölgesinde yer alan ve Türk müziği eğitimi veren Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Devlet Konservatuvarının ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak elde edilmiş ve veriler içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, konservatuvar öğrencileri TSMR dersinin meslek hayatlarına en çok bilgiyi kullanma anlamında katkı sağlayacağını, dersin işlenişinde kullanılan öğretim strateji, yöntem ve tekniklerinden en çok gösteri tekniğinin kullanıldığını ve derste kullanılan ölçme aracının dersin hedef davranışlarını içerdiğini belirtmişlerdir. Ayrıca öğrencilerin büyük çoğunluğu bu derste en çok teknik anlamda zorlandıklarını, teknik çalışma ve derse çalışma vakti ayırma ile bu zorlukların üstesinden gelebileceklerini ifade etmişlerdir. Öğrenciler TSMR dersinin etkili olabilmesi için ise, ders öncesi hazırlık yapmanın, derste çalgı ile eşlik etmenin ve öğretimin bireyselleştirilmesinin önemli ve gerekli olduğunu belirtmişlerdir. TSMR dersinde, öğrencilerin yaşadıkları zorlukların çözümüne yönelik uygulamalara ağırlık verilmesi ve ders süresince dersin yürütücüsü tarafından öğrencilerin yaşadığı kaygıyı azaltmaya ve ortadan kaldırmaya yönelik yöntemlerin geliştirilmesi, araştırmanın önerileri arasında yer almaktadır.

Etik Beyan

“Konservatuvar Öğrencilerinin Türk Sanat Müziği Repertuvarı Dersine Yönelik Görüşleri” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Gerekli olan etik kurul izinleri Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu’nun 17.06.2022 tarih ve 159575 sayılı toplantısında alınmıştır

Kaynakça

  • Behar, C. (1987). Klasik Türk Musikisi Üzerine Denemeler (1. Baskı). İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Behar, C. (1992). Zaman, Mekân, Müzik-Klâsik Türk Musikisinde Eğitim (Meşk), İcra ve Aktarım. İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Behar, C. (2008). Musıkiden Müziğe Osmanlı/Türk Müziği: Gelenek ve Modernlik (2. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020), Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (29. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Delice, S. (2008). Türk Mûsikîsi İcrası ve Bir İlkellik Örneği Olarak Meral Uğurlu. Musikişinas, (10), 307-316.
  • Fanton, C. (1987). 18.Yüzyılda Türk Müziği (1. Baskı). İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Gedik, G. (2005). Bekir Sıdkı Sezgin, Dinî Mûsikî ve Meşk Usûlü. Musikişinas, (7), 100-104.
  • Glesne, C. (2014). Kelimelerin Uçmasını Sağlamak: Görüşme Yoluyla Anlamak. (Çev: P. Yalçınoğlu). Nitel Araştırmaya Giriş (Çev. Edt: A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu) (ss. 139-191). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güray, C. (2011). Bin Yılın Mirası. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Halıcı, F. (1986). Türk Musikîsinin Dünü Bugünü Yarını. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Kardeş, T. (2013). Mesleki müzik eğitimi veren devlet konservatuvarlarındaki klâsik Türk müziği üslûp ve repertuvar eğitiminin içerik ve yöntem bakımından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel Araştırma Türleri. (Çev: F. Koçak Canbaz ve M. Öz). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama için Bir Rehber [Qualitative Research A Guide to Design and Implementation] (Çev. Edt: S. Turan) (ss. 21-29). İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık.
  • Öztüfekçi, Y. M. (2022). Türk Müziği Konservatuvarlarında Okutulan Repertuvar Dersinin Edindirdiği Mesleki Kazanımlara İlişkin Öğrenci Görüşleri. Turkish Studies, 17(6), 1603-1615. doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.64057
  • Sayan, E. (2003). Müziğimize Dair (1. Baskı). Ankara: ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim.
  • Tanrıkorur, C. (2016). Osmanlı Dönemi Türk Mûsikîsi (4. Baskı). İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Tura, Y. (2017). Türk Mûsikîsinin Mes’eleleri (3. Baskı). İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Yahya Kaçar, G. (2012). Türk Musikîsi Üzerine Görüşler (Analiz ve Yorumlar) (2. Baskı). Ankara: Maya Akademi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Opinions of the Conservatory Students about the Turkish Art Music Repertoire Course

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 3, 992 - 1007, 08.07.2024
https://doi.org/10.33206/mjss.1441540

Öz

This research, which aims to contribute to developing an in-depth understanding of Turkish music education and improving teaching processes in accordance with the views of conservatory students on the Turkish art music repertoire course, has been designed as a qualitative research. The research was conducted with second, third- and fourth-year students of Tokat Gaziosmanpaşa University State Conservatory, which is located in the Black Sea region and provides Turkish music education. The data of the research were obtained using the semi-structured interview technique and the data were analyzed through content analysis. As a result of the research, conservatory students stated that TSMR course would contribute to their professional lives in terms of using information the most, that the demonstration technique was used the most among the teaching strategies, methods and techniques used in the course, and that the measurement tool used in the course included the target behaviors of the course. In addition, the majority of the students stated that they had the most technical difficulties in this course mostly, and that they could overcome these difficulties by spending time on technical studies and studying for the course. Students stated that for TSMR course to be effective, it is important and necessary to prepare before the lesson, accompany the lesson with an instrument, and individualize the teaching. In TSMR course, focusing on practices aimed at solving the difficulties experienced by students and developing methods to reduce and eliminate the anxiety experienced by students by the course instructor during the course are among the recommendations of the research.

Kaynakça

  • Behar, C. (1987). Klasik Türk Musikisi Üzerine Denemeler (1. Baskı). İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Behar, C. (1992). Zaman, Mekân, Müzik-Klâsik Türk Musikisinde Eğitim (Meşk), İcra ve Aktarım. İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Behar, C. (2008). Musıkiden Müziğe Osmanlı/Türk Müziği: Gelenek ve Modernlik (2. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020), Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (29. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Delice, S. (2008). Türk Mûsikîsi İcrası ve Bir İlkellik Örneği Olarak Meral Uğurlu. Musikişinas, (10), 307-316.
  • Fanton, C. (1987). 18.Yüzyılda Türk Müziği (1. Baskı). İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Gedik, G. (2005). Bekir Sıdkı Sezgin, Dinî Mûsikî ve Meşk Usûlü. Musikişinas, (7), 100-104.
  • Glesne, C. (2014). Kelimelerin Uçmasını Sağlamak: Görüşme Yoluyla Anlamak. (Çev: P. Yalçınoğlu). Nitel Araştırmaya Giriş (Çev. Edt: A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu) (ss. 139-191). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güray, C. (2011). Bin Yılın Mirası. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Halıcı, F. (1986). Türk Musikîsinin Dünü Bugünü Yarını. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Kardeş, T. (2013). Mesleki müzik eğitimi veren devlet konservatuvarlarındaki klâsik Türk müziği üslûp ve repertuvar eğitiminin içerik ve yöntem bakımından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel Araştırma Türleri. (Çev: F. Koçak Canbaz ve M. Öz). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama için Bir Rehber [Qualitative Research A Guide to Design and Implementation] (Çev. Edt: S. Turan) (ss. 21-29). İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık.
  • Öztüfekçi, Y. M. (2022). Türk Müziği Konservatuvarlarında Okutulan Repertuvar Dersinin Edindirdiği Mesleki Kazanımlara İlişkin Öğrenci Görüşleri. Turkish Studies, 17(6), 1603-1615. doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.64057
  • Sayan, E. (2003). Müziğimize Dair (1. Baskı). Ankara: ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim.
  • Tanrıkorur, C. (2016). Osmanlı Dönemi Türk Mûsikîsi (4. Baskı). İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Tura, Y. (2017). Türk Mûsikîsinin Mes’eleleri (3. Baskı). İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Yahya Kaçar, G. (2012). Türk Musikîsi Üzerine Görüşler (Analiz ve Yorumlar) (2. Baskı). Ankara: Maya Akademi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Banu Geboloğlu 0000-0002-0589-3050

Erken Görünüm Tarihi 25 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 8 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 22 Şubat 2024
Kabul Tarihi 13 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Geboloğlu, B. (2024). Konservatuvar Öğrencilerinin Türk Sanat Müziği Repertuvarı Dersine Yönelik Görüşleri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(3), 992-1007. https://doi.org/10.33206/mjss.1441540
AMA Geboloğlu B. Konservatuvar Öğrencilerinin Türk Sanat Müziği Repertuvarı Dersine Yönelik Görüşleri. MJSS. Temmuz 2024;13(3):992-1007. doi:10.33206/mjss.1441540
Chicago Geboloğlu, Banu. “Konservatuvar Öğrencilerinin Türk Sanat Müziği Repertuvarı Dersine Yönelik Görüşleri”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 13, sy. 3 (Temmuz 2024): 992-1007. https://doi.org/10.33206/mjss.1441540.
EndNote Geboloğlu B (01 Temmuz 2024) Konservatuvar Öğrencilerinin Türk Sanat Müziği Repertuvarı Dersine Yönelik Görüşleri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 13 3 992–1007.
IEEE B. Geboloğlu, “Konservatuvar Öğrencilerinin Türk Sanat Müziği Repertuvarı Dersine Yönelik Görüşleri”, MJSS, c. 13, sy. 3, ss. 992–1007, 2024, doi: 10.33206/mjss.1441540.
ISNAD Geboloğlu, Banu. “Konservatuvar Öğrencilerinin Türk Sanat Müziği Repertuvarı Dersine Yönelik Görüşleri”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 13/3 (Temmuz 2024), 992-1007. https://doi.org/10.33206/mjss.1441540.
JAMA Geboloğlu B. Konservatuvar Öğrencilerinin Türk Sanat Müziği Repertuvarı Dersine Yönelik Görüşleri. MJSS. 2024;13:992–1007.
MLA Geboloğlu, Banu. “Konservatuvar Öğrencilerinin Türk Sanat Müziği Repertuvarı Dersine Yönelik Görüşleri”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 13, sy. 3, 2024, ss. 992-1007, doi:10.33206/mjss.1441540.
Vancouver Geboloğlu B. Konservatuvar Öğrencilerinin Türk Sanat Müziği Repertuvarı Dersine Yönelik Görüşleri. MJSS. 2024;13(3):992-1007.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155