Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

48-72 Aylık Çocuklar İçin Erken Öğrenme Davranışları Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 114 - 142, 15.01.2025
https://doi.org/10.33206/mjss.1445413

Öz

Araştırmada 48-72 aylık çocuklar için geliştirilen Erken Öğrenme Davranışları Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışmasının yapılması amaçlanmaktadır. Genel tarama modelinde yapılan araştırmanın çalışma grubunu, uygun/elverişli örneklem yöntemiyle belirlenen, 2020–2021 eğitim-öğretim yılında MEB’e bağlı resmi anaokulları/anasınıflarındaki 646 çocuğun ebeveyni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Erken Öğrenme Davranışları Ölçeği” kullanılmıştır. Geçerlik çalışmaları kapsamında ölçeğin Kapsam ve Yapı Geçerliği sınanmıştır. Kuramsal bilgiler ışığında ölçek yedi faktörde yapılandırılmış ve uzman görüşleri alınmıştır. Her bir maddeye ait kapsam geçerliği oranı (KGO) hesaplanmış ve 0.80 ölçütünü sağlayan maddeler ölçekte yerini almıştır. Yapı geçerliği çalışmaları kapsamında faktör analizi ve madde analizi yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizinde temel bileşenler analizi ile yedi faktörün ölçeğin göstergesi olduğuna kanıt sunulduktan sonra doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Uyum indeksi değerleri, faktör yük değerleri ve hata varyansları incelenerek model veri uyumu değerlendirilmiş ve ölçeğe son şekli verilmiştir. Ölçeğin güvenirlik çalışmaları kapsamında, Cronbach Alfa Güvenirlik Katsayısı ve İzleme Testi Güvenirliği hesaplanmıştır. Cronbach Alfa değerinin tüm faktörlerde 0,70’in üzerinde bulunması, faktörlerden elde edilen puanların güvenilir olduğunu; İzleme Testi ise planlama faktör puanlarının orta düzeyde güvenilir, diğer faktör puanlarının yüksek düzeyde güvenilir olduğunu göstermektedir. Yapılan geçerlik-güvenirlik çalışması sonucunda ölçeğin geçerli ve güvenilir bir değerlendirme aracı olduğu ortaya konulmuştur.

Etik Beyan

“48-72 Aylık Çocuklar İçin Erken Öğrenme Davranışları Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Gerekli olan etik kurul izinleri Gazi Üniversitesi Etik Komisyonu Kurulu’nun 10.03.2021 tarih ve E.48437 sayılı toplantısında alınmıştır.

Kaynakça

  • Acar, I. H., Veziroğlu-Çelik, M., Rudasill, K. M., & Sealy, M. A. (2022, February). Preschool children’s self-regulation and learning behaviors: The moderating role of teacher–child relationship. In Child & Youth Care Forum (pp. 1-18). Springer US.
  • Afriani, I. A. H. (2021). Educational psychology: Understanding child development. BookRix.
  • Aldrich, S., & Martens, B. K. (1993). The effects of behavioral problem analysis versus instructional environment information on teachers' perceptions. School Psychology Quarterly, 8(2), 110-124. doi: 10.1037/h0088833
  • Alpar, R. (2010). Geçerlilik ve güvenilirlik. Uygulamalı istatistik ve geçerlilik güvenilirlik (1. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • American Educational Research Association. (2014). American psychological association, & national council on measurement in education. Standards for educational and psychological testing. https://www.aera.net/
  • Arimoto, M., & Lang, Z. (2021). Paradigm shift from behaviorism and cognitivism to social cognitive and sociocultural theories of learning (Doctoral dissertation). Tohoku University, Japan.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Barnard, N. D., Cohen, J., Jenkins, D. J., Turner-McGrievy, G., Gloede, L., Green, A., & Ferdowsian, H. (2009). A low-fat vegan diet and a conventional diabetes diet in the treatment of type 2 diabetes: A randomized, controlled, 74-wk clinical trial. The American journal of clinical nutrition, 89(5), 1588-1596. doi: 10.3945/ajcn.2009.26736H
  • Bjorklund, D. F. (2022). Children′ s thinking: Cognitive development and individual differences. London: SAGE Publications.
  • Bodovski, K., & Farkas, G. (2007). Mathematics Growth in Early Elementary School: The Roles of Beginning Knowledge, Student Engagement, and Instruction. The Elementary School Journal, 108(2), 115-130. doi:10.1086/525550
  • Boshier, R. (1971). Motivational orientations of adult education participants: A factor analytic exploration of Houle's typology. Adult education, 21(2), 3-26. doi:10.1177/0741713671021002
  • Brassard, M. R., & Boehm, A. E. (2007). Preschool assessment: Principles and practices. New York: Guilford.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 32(32), 470-483. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10365/126871
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Testlerin geçerlilik ve güvenilirliğinde kullanılan bazı istatistikler. Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., & Kılıç, E. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrne, B. M. (1998). Structural equation modeling with lisrel, prelis and simlis: Basic concepts, aplications and programming. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Carter, J. D., & Swanson, H. L. (1995). The relationship between intelligence and vigilance in children at risk. Journal of Abnormal Child Psychology, 23(2), 201-220. doi:10.1007/BF01447089
  • Ceci, S. J. (1991). How much does schooling influence general intelligence and its cognitive components? A reassessment of the evidence. Developmental Psychology, 27(5), 703–722. doi:10.1037/0012- 1649.27.5.703
  • Chao, J. L., McDermott, P. A., Watkins, M. W., Drogalis, A. R., Worrell, F. C., & Hall, T. E. (2018). The learning behaviors scale: National standardization in Trinidad and Tobago. International Journal of School & Educational Psychology, 6(1), 35-49. doi:10.1080/21683603.2016.1261055
  • Chell, E., Haworth, J., & Brearley, S. (1991). The entrepreneurial personality (Cilt 16). London: Routledge.
  • Cohen, L. M., & Manion, L. (1998). Research methods in education. New York: Routledge.
  • Creswell, J. W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş (Çev. Edt: M. Sözbilir). Ankara: PegemAkademi.
  • Davis, L. L. (1992). Instrument review: Getting the most from a panel of experts. Applied Nursing Research, 5(4), 194-197. doi:10.1016/S0897- 1897(05)80008-4
  • Dawson, B., & Trapp, R. G. (2001). Basic & Clinical Biostatistics. Lange Medical Books. New York: McGraw-Hill.
  • Dickey, D. (1996). Testing the fit of our models of psychological dynamics using confirmatory methods: An ıntroductory primer. B. Thompson (Ed.), Advances in Social Science Methodology içinde. London: JAI press Ltd.
  • Dolu, N. (2015). Öğrenmenin nörofizyolojisi. M. Arslan (Ed.), Öğrenmenin nörofizyolojisi öğretimde yeni yaklaşımlar içinde (s. 1-23). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Domínguez, X., Vitiello, V. E., Maier, M. F., & Greenfield, D. B. (2010). A longitudinal examination of young children’s learning behavior: Child- level and classroom-level predictors of change throughout the preschool year. School Psychology Review, 39(1), 29-47. doi:10.1080/02796015.2010.12087788
  • Driscoll, M. P. (2012). Öğretim süreçleri ve öğrenme psikolojisi (Çev: Ö. F. Tutkun). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Du Toit, M., & Du Toit, S. (2001). Interactive Lisrel: User’s guide. Lincolnwood: Scientific Software International Inc.
  • Elliott, S. N., DiPerna, J. C., Anthony, C. J., Lei, P. W., & Gresham, F. M. (2020a). SSIS SEL Brief Scales – Teacher K-12. Scottsdale, AZ: SAIL Collaborative.
  • Elliott, S. N., DiPerna, J. C., Anthony, C. J., Lei, P. W., & Gresham, F. M. (2020b). SSIS SEL Brief Scales – Parent K-12. Scottsdale, AZ: SAIL Collaborative.
  • Eroğlu, A. (2008). Faktör analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri içinde (321-331), Ankara: Asil Yayınları.
  • European Commission, (2005). European Commission Directive 2005/36/EC Official Journal of the European Union. https://eur- lex.europa.eu/legalcontent/EN/LSU/?uri=CELEX:32005L0036
  • Farran, D. C., Aydogan, C., Kang, S. J., & Lipsey, M. W. (2006). Preschool classroom environments and the quantity and quality of children’s literacy and language behaviors. In D. K. Dickinson, & S. B. Neuman (Eds.), Handbook of early literacy research, 2, 257-268. https://www.scirp.org/reference/referencespapers? referenceid=876468
  • Field, A. (2009). Discovering statistics Using SPSS. London: SAGE Publications.
  • Finn, J. D., & Cox, D. (1992). Participation and withdrawal among fourth- grade pupils. American Educational Research Journal, 29(1), 141-162. doi:10.2307/1162905
  • Goleman, D. (2004). Destructive emotions: How can we overcome them. Bantam.
  • Gözüm, A. İ. C. (2017). Okul öncesi dönemde dikkat yetisinin gelişimi programının çocukların dikkat yetisi kazanımı ile akıl yürütme becerilerine etkisi (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gravetter, F. J., & Forzano, L. B. (2012). Research Methods for the Behavioral Sciences (4th ed.). Belmont, CA: Wadsworth.
  • Guay, F., Vallerand, R. J., & Blanchard, C. (2000). On the assessment of situational ıntrinsic and extrinsic motivation: The Situational Motivation Scale (SIMS). Motivation and Emotion, 24(3), 175-213. doi:10.1023/A:1005614228250
  • Habidin, N. F., Salleh, M. I., Latip, N. A. M., Jusoh, O., Azman, M. N. A., Fuzi, N. M., & Ong, S. Y. Y. (2016). Kids entrepreneurship for learning and assessment systems (KELAS) for early childhood institution: critical success factor analysis and decision-making systems. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 6(9), 399-420. doi:10.6007/IJARBSS/v6-i9/2418
  • Hirvonen, R., Tolvanen, A., Aunola, K., & Nurmi, J. E. (2012). The developmental dynamics of task-avoidant behavior and math performance in kindergarten and elementary school. Learning and Individual Differences, 22(6), 715-723. doi:10.1016/j.lindif.2012.05.014
  • Hutcheson, G. D., & Sofroniou, N. (1999). The multivariate social scientist: Introductory statistics using generalized linear models. Sage.
  • Jensen, E., & McConchie, L. (2020). Brain-based learning: Teaching the way students really learn. Corwin.
  • Kabakçı, Ö. F., & Korkut Owen, F. (2010). Sosyal duygusal öğrenme becerileri ölçeği geliştirme çalışması. Eğitim ve Bilim, 35(157), 152-166. https://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/293
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi (28. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. London and New York: Routledge.
  • Lee, L., Ho, H. J., & Bhargavi, V. (2022). An examination of the effects of figure notes on sensory processing and learning behaviors of young children. Pegem Journal of Education and Instruction, 12(1), 56-73. doi: 10.47750/pegegog.12.01.07
  • Li-Grining, C. P., Votruba-Drzal, E., Maldonado-Carreño, C., & Haas, K. (2010). Children's early approaches to learning and academic trajectories through fifth grade. Developmental psychology, 46(5), 1062-1077. doi:10.1037/a0020066
  • Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2003). The role of self-efficacy beliefs instudent engagement and learning intheclassroom. Reading &Writing Quarterly, 19(2), 119-137. doi:10.1080/10573560308223
  • Lonigan, C. J., Burgess, S. R., & Anthony, J. L. (2000). Development of emergent literacy and early reading skills in preschool children: Evidence from a latent-variable longitudinal study. Developmental psychology, 36(5), 596-613.
  • Maier, M. F. (2010). Examining preschoolers' trajectories of individual learning behaviors: The influence of approaches to learning on school readiness (Doctoral Dissertation). University of Miami, ABD.
  • Matthews, J. S., Ponitz, C., & Morrison, F. J. (2009). Early gender differences in selfregulation and academic achievement. Journal Of Educational Psychology, 101(3), 689-704. doi:10.1037/a0014240
  • McClelland, M. M., & Morrison, F. J. (2003). The emergence of learning- related social skills in preschool children. Early Childhood Research Quarterly, 18(2), 206-224. doi:10.1016/S0885-2006(03)00026-7
  • McDermott, P. A. (1999). National scales of differential learning behaviors among American children and adolescents. School Psychology Review, 28(2), 280-291. https://psycnet.apa.org/record/1999-03243-010
  • McDermott, P. A., Fantuzzo, J. W., Warley, H. P., Waterman, C., Angelo, L. E., Gadsden, V. L., & Sekino, Y. (2011). Multidimensionality of teachers’ graded responses for preschoolers’ stylistic learning behavior: The Learning-To-Learn Scales. Educational and Psychological Measurement, 71(1), 148-169. doi:10.1177/0013164410387351
  • McDermott, P. A., Leigh, N. M., & Perry, M. A. (2002). Development and validation of the preschool learning behaviors scale. Psychology in the Schools, 39(4), 353-365. doi:10.1002/pits.10036
  • McDermott, P. A., Rikoon, S. H., Waterman, C., & Fantuzzo, J. W. (2012). The preschool learning behaviors scale: Dimensionality and external validity in Head Start. School Psychology Review, 41(1), 66-81. doi:10.1080/02796015.2012.12087376
  • McLin, A. (2002). The Juvenile Emotion Management Scale: An instrument designed to assess emotion self management skills in serious and violent juvenile offenders (Doctoral Dissertation). Arkansas State University, ABD.
  • Morris, M. H. (1998). Entrepreneurial intensity: Sustainable advantages for individuals, organizations, and societies. Westport: Greenwood Publishing Group.
  • Naglieri, J. A., Das, J. P., Gallart, C. T., & Álvarez, F. P. (1997). Cognitive assessment system. Itasca, IL: Riverside.
  • Paymon, H. (2015). Social competence and adaptive learning behaviors as predictors of school readiness (Doctoral Dissertation). The University of North Carolina at Greensboro, ABD.
  • Rikoon, S. H., McDermott, P. A., & Fantuzzo, J. W. (2012). Approaches to learning among Head Start alumni: Structure and validity of the Learning Behaviors Scale. School Psychology Review, 41(3), 272-294. doi:10.1080/02796015.2012.12087509
  • Rothbart, M. K., Sheese, B. E., & Posner, M. I. (2007). Executiveattention and effortful control: Linking temperament, brainnetworks, and genes. Perspectives in Developmental Psychology, 1(1), 2-7. doi:10.1111/j.1750- 8606.2007.00002.x
  • Rumjaun, A., & Narod, F. (2020). Social Learning Theory-Albert Bandura. B. Akpan, T. J. Kennedy (Eds.), Science education in theory and practice: An introductory guide to learning theory içinde (85-99). Springer.
  • Saracho, O. N. (2023). Theories of child development and their impact on early childhood education and care. Early Childhood Education Journal, 51, 15-30. doi:10.1007/s10643-021-01271-5
  • Sasser, T. R., Bierman, K. L., & Heinrichs, B. (2015). Executive functioning and school adjustment: The mediational role of pre-kindergarten learning-related behaviors. Early childhood research quarterly, 30, 70- 79. doi:10.1016/j.ecresq.2014.09.001
  • Schaefer, B. A., & McDermott, P. A. (1999). Learning behavior and intelligence as explanations for children's scholastic achievement. Journal of School Psychology, 37(3), 299-313. doi:10.1016/S0022- 4405(99)00007-2
  • Schuck, L. A., Oehler-Stinnett, J., & Stinnett, T. A. (1995). Predictive validity of the Teacher Rating of Academic Achievement Motivation (TRAAM) with Hispanic students. Journal of Psycho Educational Assessment, 13(2), 143-156. doi:10.1177/073428299501300204
  • Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., & Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and individual differences, 25(2), 167-177. doi:10.1016/S0191-8869(98)00001-4
  • Sharkey, J. D., You, S., & Schnoebelen, K. (2008). Relations among school assets, individual resilience, and student engagement for youth grouped by level of family functioning. Psychology in the Schools, 45(5), 402-418. doi:10.1002/pits.20305
  • Shoshani, A., & Slone, M. (2017). Positive education for young children: Effects of a positive psychology intervention for preschool children on subjective well being and learning behaviors. Frontiers in psychology, 8(26), 1-11. doi:10.3389/fpsyg.2017.01866
  • Spinath, B., & Spinath, F. M. (2005). Longitudinal analysis of the link between learning motivation and competence beliefs among elementary school children. Learning and instruction, 15(2), 87-102. doi:10.1016/j.learninstruc.2005.04.008
  • Stapleton, C. D. (1997). Basic concepts and procedures of confirmatory factor analysis. Educational Research Association. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED407416.pdf
  • Sotoudeh, M. R., & Modarresi, M. (2022). Providing an entrepreneurship education program for preschool children in Iran based on Bloom's Taxonomy. Journal of Entrepreneurship Development, 14(4), 639-655. doi: 10.22059/JED.2021.324154.653675
  • Şencan, H. (2005). Faktör analizi ve geçerlilik. Geçerlilik ve güvenilirlik. (1. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tatar, A. (2005). Çok boyutlu kişilik envanteri’nin madde cevap kuramına göre kısa formunun geliştirilmesi ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. (Doktora Tezi). Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Temel, Z. F., Kurtulmuş, Z., & Kaynak, K. B. (2016). Bilişsel gelişim eğitim programının 5-6 yaş çocuklarının dikkat algı ve bellek gelişimlerine etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 25-49. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/227269
  • Tzuriel, D. (2021). The socio-cultural theory of Vygotsky. In D. Tzuriel (Ed.), Mediated Learning and Cognitive Modifiability (pp. 53-66). Springer. doi:10.1007/978-3-030-75692-5
  • Uyanık Balat, G., Bilgin, H., & Adak Özdemir, A. (2012). 5-6 yaş çocukları için öğrenme stilleri ölçek geliştirme çalışması. İlköğretim Online, 11(2), 479-490. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8589/106748
  • Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C., & Vallieres, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and psychological measurement, 52(4), 1003-1017. doi:10.1177/0013164492052004025
  • Villardón-Gallego, L., Yániz, C., Achurra, C., Iraurgi, I., & Aguilar, M. C. (2013). Learning competence in university: Development and structural validation of a scale to measure. Revista De Psicodidactica, 18(2), 357- 374. doi:10.1387/RevPsicodidact.6470
  • Wentzel, K. R. (1991). Relations between social competence and academic achievement in early adolescence. Child development, 62(5), 1066-1078. doi:10.2307/1131152
  • Williams, G. C., & Deci, E. L. (1996). Internalization of biopsychosocial values by medical students: A test of self-determination theory. Journal of Personality and Social Psychology, 70(4), 767-779. doi:10.1037//0022-3514.70.4.767
  • Williams, G. C., Freedman, Z., & Deci, E. L. (1998). Supporting autonomy to motivate patients with diabetes for glucose control. Diabetes Care, 21(10), 1644-1651. doi: 10.2337/diacare.21.10.1644
  • Yalçın, S. (2016). Normal Dağılım ve Puan Dönüşümleri (z ve T puanı). https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/2153/mod_resource/cont ent/1/Konu7.pdf
  • Yen, C. J., Konold, T. R., & McDermott, P. A. (2004). Does learning behavior augment cognitive ability as an indicator of academic achievement? Journal of School Psychology, 42(2), 157-169. doi:10.1016/j.jsp.2003.12.001
  • Yeşilyurt, S., & Çapraz, C. (2018). Ölçek geliştirme çalışmalarında kullanılan kapsam geçerliği için bir yol haritası. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 251-264. doi:10.17556/erziefd.297741
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulan bildiri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli. https://yunus.hacettepe.edu.tr/~yurdugul/3/indir/PamukkaleBildiri.pdf
  • Zelazo, P. D., Müller, U., Frye, D., & Marcovitch, S. (2003). The development of executive function. Monographs of the Society for Research in Child Development, 68(3), 1-27. doi:10.1111/j.0037- 976X.2003.00261.x
  • Zeman, J., Shipman, K., & Suveg, C. (2001). Anger and sadness regulation: Predictions to ınternalizing and externalizing symptoms in children. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 31(3), 393-398. doi: 10.1207/S15374424JCCP3103_11
  • Ziv, Y. (2013). Social information processing patterns, social skills, and school readiness in preschool children. Journal of Experimental Child Psychology, 114(2), 306-320. doi:10.1016/j.jecp.2012.08.009
  • Zhang, X., Chen, Y., Hu, L., Bao, Y., Tu, Y. F., & Hwang, G. J. (2024). A metaphor-based robot programming approach to facilitating young children’s computational thinking and positive learning behaviors. Computers & Education, 215, 1-16. doi:10.1016/j.compedu.2024.105039
  • Zhufeng, Y., & Sitthiworachart, J. (2024). Effect of augmented reality technology on learning behavior and attitudes of preschool students in science activities. Education and Information Technologies, 29(4), 4763-4784. doi:10.1007/s10639-023-12012-z

Validity and Reliability Study of the Early Learning Behaviors Scale for Children Aged 48-72 Months

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 114 - 142, 15.01.2025
https://doi.org/10.33206/mjss.1445413

Öz

The aim of this research is to conduct validity and reliability study of the Early Learning Behaviors Scale developed for children aged 48-72 months. The study, conducted using a general screening model, involved parents of 646 children enrolled in official kindergartens/preschools under the Turkish Ministry of National Education (MEB) for the 2020–2021 academic year, determined through a convenience sampling method. The Early Learning Behaviors Scale, developed by researchers, served as the data collection tool. The scale's Content and Construct Validity were examined for validity studies. Based on theoretical knowledge, the scale was structured into seven factors, and expert opinions were sought. The Content Validity Ratio (CVR) for each item was calculated, and items meeting the 0.80 criterion were included in the scale. For construct validity, factor analysis and item analysis were conducted. After proving that seven factors were indicative of the scale through exploratory factor analysis using principal component analysis, confirmatory factor analysis was performed. The model-data fit was assessed by examining fit indices, factor loadings, and error variances, giving the scale its final form. The scale’s reliability was tested through the Cronbach's Alpha Reliability Coefficient and Test-Retest Reliability. Finding Cronbach's Alpha values above 0.70 for all factors indicates that the scores derived from the factors are reliable; the test-retest reliability suggests that while planning factor scores are moderately reliable, scores from other factors are highly reliable. The conducted validity-reliability study demonstrates that the scale is a valid and reliable assessment tool.

Etik Beyan

“48-72 Aylık Çocuklar İçin Erken Öğrenme Davranışları Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Gerekli olan etik kurul izinleri Gazi Üniversitesi Etik Komisyonu Kurulu’nun 10.03.2021 tarih ve E.48437 sayılı toplantısında alınmıştır.

Kaynakça

  • Acar, I. H., Veziroğlu-Çelik, M., Rudasill, K. M., & Sealy, M. A. (2022, February). Preschool children’s self-regulation and learning behaviors: The moderating role of teacher–child relationship. In Child & Youth Care Forum (pp. 1-18). Springer US.
  • Afriani, I. A. H. (2021). Educational psychology: Understanding child development. BookRix.
  • Aldrich, S., & Martens, B. K. (1993). The effects of behavioral problem analysis versus instructional environment information on teachers' perceptions. School Psychology Quarterly, 8(2), 110-124. doi: 10.1037/h0088833
  • Alpar, R. (2010). Geçerlilik ve güvenilirlik. Uygulamalı istatistik ve geçerlilik güvenilirlik (1. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • American Educational Research Association. (2014). American psychological association, & national council on measurement in education. Standards for educational and psychological testing. https://www.aera.net/
  • Arimoto, M., & Lang, Z. (2021). Paradigm shift from behaviorism and cognitivism to social cognitive and sociocultural theories of learning (Doctoral dissertation). Tohoku University, Japan.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Barnard, N. D., Cohen, J., Jenkins, D. J., Turner-McGrievy, G., Gloede, L., Green, A., & Ferdowsian, H. (2009). A low-fat vegan diet and a conventional diabetes diet in the treatment of type 2 diabetes: A randomized, controlled, 74-wk clinical trial. The American journal of clinical nutrition, 89(5), 1588-1596. doi: 10.3945/ajcn.2009.26736H
  • Bjorklund, D. F. (2022). Children′ s thinking: Cognitive development and individual differences. London: SAGE Publications.
  • Bodovski, K., & Farkas, G. (2007). Mathematics Growth in Early Elementary School: The Roles of Beginning Knowledge, Student Engagement, and Instruction. The Elementary School Journal, 108(2), 115-130. doi:10.1086/525550
  • Boshier, R. (1971). Motivational orientations of adult education participants: A factor analytic exploration of Houle's typology. Adult education, 21(2), 3-26. doi:10.1177/0741713671021002
  • Brassard, M. R., & Boehm, A. E. (2007). Preschool assessment: Principles and practices. New York: Guilford.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 32(32), 470-483. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10365/126871
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Testlerin geçerlilik ve güvenilirliğinde kullanılan bazı istatistikler. Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., & Kılıç, E. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrne, B. M. (1998). Structural equation modeling with lisrel, prelis and simlis: Basic concepts, aplications and programming. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Carter, J. D., & Swanson, H. L. (1995). The relationship between intelligence and vigilance in children at risk. Journal of Abnormal Child Psychology, 23(2), 201-220. doi:10.1007/BF01447089
  • Ceci, S. J. (1991). How much does schooling influence general intelligence and its cognitive components? A reassessment of the evidence. Developmental Psychology, 27(5), 703–722. doi:10.1037/0012- 1649.27.5.703
  • Chao, J. L., McDermott, P. A., Watkins, M. W., Drogalis, A. R., Worrell, F. C., & Hall, T. E. (2018). The learning behaviors scale: National standardization in Trinidad and Tobago. International Journal of School & Educational Psychology, 6(1), 35-49. doi:10.1080/21683603.2016.1261055
  • Chell, E., Haworth, J., & Brearley, S. (1991). The entrepreneurial personality (Cilt 16). London: Routledge.
  • Cohen, L. M., & Manion, L. (1998). Research methods in education. New York: Routledge.
  • Creswell, J. W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş (Çev. Edt: M. Sözbilir). Ankara: PegemAkademi.
  • Davis, L. L. (1992). Instrument review: Getting the most from a panel of experts. Applied Nursing Research, 5(4), 194-197. doi:10.1016/S0897- 1897(05)80008-4
  • Dawson, B., & Trapp, R. G. (2001). Basic & Clinical Biostatistics. Lange Medical Books. New York: McGraw-Hill.
  • Dickey, D. (1996). Testing the fit of our models of psychological dynamics using confirmatory methods: An ıntroductory primer. B. Thompson (Ed.), Advances in Social Science Methodology içinde. London: JAI press Ltd.
  • Dolu, N. (2015). Öğrenmenin nörofizyolojisi. M. Arslan (Ed.), Öğrenmenin nörofizyolojisi öğretimde yeni yaklaşımlar içinde (s. 1-23). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Domínguez, X., Vitiello, V. E., Maier, M. F., & Greenfield, D. B. (2010). A longitudinal examination of young children’s learning behavior: Child- level and classroom-level predictors of change throughout the preschool year. School Psychology Review, 39(1), 29-47. doi:10.1080/02796015.2010.12087788
  • Driscoll, M. P. (2012). Öğretim süreçleri ve öğrenme psikolojisi (Çev: Ö. F. Tutkun). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Du Toit, M., & Du Toit, S. (2001). Interactive Lisrel: User’s guide. Lincolnwood: Scientific Software International Inc.
  • Elliott, S. N., DiPerna, J. C., Anthony, C. J., Lei, P. W., & Gresham, F. M. (2020a). SSIS SEL Brief Scales – Teacher K-12. Scottsdale, AZ: SAIL Collaborative.
  • Elliott, S. N., DiPerna, J. C., Anthony, C. J., Lei, P. W., & Gresham, F. M. (2020b). SSIS SEL Brief Scales – Parent K-12. Scottsdale, AZ: SAIL Collaborative.
  • Eroğlu, A. (2008). Faktör analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri içinde (321-331), Ankara: Asil Yayınları.
  • European Commission, (2005). European Commission Directive 2005/36/EC Official Journal of the European Union. https://eur- lex.europa.eu/legalcontent/EN/LSU/?uri=CELEX:32005L0036
  • Farran, D. C., Aydogan, C., Kang, S. J., & Lipsey, M. W. (2006). Preschool classroom environments and the quantity and quality of children’s literacy and language behaviors. In D. K. Dickinson, & S. B. Neuman (Eds.), Handbook of early literacy research, 2, 257-268. https://www.scirp.org/reference/referencespapers? referenceid=876468
  • Field, A. (2009). Discovering statistics Using SPSS. London: SAGE Publications.
  • Finn, J. D., & Cox, D. (1992). Participation and withdrawal among fourth- grade pupils. American Educational Research Journal, 29(1), 141-162. doi:10.2307/1162905
  • Goleman, D. (2004). Destructive emotions: How can we overcome them. Bantam.
  • Gözüm, A. İ. C. (2017). Okul öncesi dönemde dikkat yetisinin gelişimi programının çocukların dikkat yetisi kazanımı ile akıl yürütme becerilerine etkisi (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gravetter, F. J., & Forzano, L. B. (2012). Research Methods for the Behavioral Sciences (4th ed.). Belmont, CA: Wadsworth.
  • Guay, F., Vallerand, R. J., & Blanchard, C. (2000). On the assessment of situational ıntrinsic and extrinsic motivation: The Situational Motivation Scale (SIMS). Motivation and Emotion, 24(3), 175-213. doi:10.1023/A:1005614228250
  • Habidin, N. F., Salleh, M. I., Latip, N. A. M., Jusoh, O., Azman, M. N. A., Fuzi, N. M., & Ong, S. Y. Y. (2016). Kids entrepreneurship for learning and assessment systems (KELAS) for early childhood institution: critical success factor analysis and decision-making systems. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 6(9), 399-420. doi:10.6007/IJARBSS/v6-i9/2418
  • Hirvonen, R., Tolvanen, A., Aunola, K., & Nurmi, J. E. (2012). The developmental dynamics of task-avoidant behavior and math performance in kindergarten and elementary school. Learning and Individual Differences, 22(6), 715-723. doi:10.1016/j.lindif.2012.05.014
  • Hutcheson, G. D., & Sofroniou, N. (1999). The multivariate social scientist: Introductory statistics using generalized linear models. Sage.
  • Jensen, E., & McConchie, L. (2020). Brain-based learning: Teaching the way students really learn. Corwin.
  • Kabakçı, Ö. F., & Korkut Owen, F. (2010). Sosyal duygusal öğrenme becerileri ölçeği geliştirme çalışması. Eğitim ve Bilim, 35(157), 152-166. https://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/293
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi (28. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. London and New York: Routledge.
  • Lee, L., Ho, H. J., & Bhargavi, V. (2022). An examination of the effects of figure notes on sensory processing and learning behaviors of young children. Pegem Journal of Education and Instruction, 12(1), 56-73. doi: 10.47750/pegegog.12.01.07
  • Li-Grining, C. P., Votruba-Drzal, E., Maldonado-Carreño, C., & Haas, K. (2010). Children's early approaches to learning and academic trajectories through fifth grade. Developmental psychology, 46(5), 1062-1077. doi:10.1037/a0020066
  • Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2003). The role of self-efficacy beliefs instudent engagement and learning intheclassroom. Reading &Writing Quarterly, 19(2), 119-137. doi:10.1080/10573560308223
  • Lonigan, C. J., Burgess, S. R., & Anthony, J. L. (2000). Development of emergent literacy and early reading skills in preschool children: Evidence from a latent-variable longitudinal study. Developmental psychology, 36(5), 596-613.
  • Maier, M. F. (2010). Examining preschoolers' trajectories of individual learning behaviors: The influence of approaches to learning on school readiness (Doctoral Dissertation). University of Miami, ABD.
  • Matthews, J. S., Ponitz, C., & Morrison, F. J. (2009). Early gender differences in selfregulation and academic achievement. Journal Of Educational Psychology, 101(3), 689-704. doi:10.1037/a0014240
  • McClelland, M. M., & Morrison, F. J. (2003). The emergence of learning- related social skills in preschool children. Early Childhood Research Quarterly, 18(2), 206-224. doi:10.1016/S0885-2006(03)00026-7
  • McDermott, P. A. (1999). National scales of differential learning behaviors among American children and adolescents. School Psychology Review, 28(2), 280-291. https://psycnet.apa.org/record/1999-03243-010
  • McDermott, P. A., Fantuzzo, J. W., Warley, H. P., Waterman, C., Angelo, L. E., Gadsden, V. L., & Sekino, Y. (2011). Multidimensionality of teachers’ graded responses for preschoolers’ stylistic learning behavior: The Learning-To-Learn Scales. Educational and Psychological Measurement, 71(1), 148-169. doi:10.1177/0013164410387351
  • McDermott, P. A., Leigh, N. M., & Perry, M. A. (2002). Development and validation of the preschool learning behaviors scale. Psychology in the Schools, 39(4), 353-365. doi:10.1002/pits.10036
  • McDermott, P. A., Rikoon, S. H., Waterman, C., & Fantuzzo, J. W. (2012). The preschool learning behaviors scale: Dimensionality and external validity in Head Start. School Psychology Review, 41(1), 66-81. doi:10.1080/02796015.2012.12087376
  • McLin, A. (2002). The Juvenile Emotion Management Scale: An instrument designed to assess emotion self management skills in serious and violent juvenile offenders (Doctoral Dissertation). Arkansas State University, ABD.
  • Morris, M. H. (1998). Entrepreneurial intensity: Sustainable advantages for individuals, organizations, and societies. Westport: Greenwood Publishing Group.
  • Naglieri, J. A., Das, J. P., Gallart, C. T., & Álvarez, F. P. (1997). Cognitive assessment system. Itasca, IL: Riverside.
  • Paymon, H. (2015). Social competence and adaptive learning behaviors as predictors of school readiness (Doctoral Dissertation). The University of North Carolina at Greensboro, ABD.
  • Rikoon, S. H., McDermott, P. A., & Fantuzzo, J. W. (2012). Approaches to learning among Head Start alumni: Structure and validity of the Learning Behaviors Scale. School Psychology Review, 41(3), 272-294. doi:10.1080/02796015.2012.12087509
  • Rothbart, M. K., Sheese, B. E., & Posner, M. I. (2007). Executiveattention and effortful control: Linking temperament, brainnetworks, and genes. Perspectives in Developmental Psychology, 1(1), 2-7. doi:10.1111/j.1750- 8606.2007.00002.x
  • Rumjaun, A., & Narod, F. (2020). Social Learning Theory-Albert Bandura. B. Akpan, T. J. Kennedy (Eds.), Science education in theory and practice: An introductory guide to learning theory içinde (85-99). Springer.
  • Saracho, O. N. (2023). Theories of child development and their impact on early childhood education and care. Early Childhood Education Journal, 51, 15-30. doi:10.1007/s10643-021-01271-5
  • Sasser, T. R., Bierman, K. L., & Heinrichs, B. (2015). Executive functioning and school adjustment: The mediational role of pre-kindergarten learning-related behaviors. Early childhood research quarterly, 30, 70- 79. doi:10.1016/j.ecresq.2014.09.001
  • Schaefer, B. A., & McDermott, P. A. (1999). Learning behavior and intelligence as explanations for children's scholastic achievement. Journal of School Psychology, 37(3), 299-313. doi:10.1016/S0022- 4405(99)00007-2
  • Schuck, L. A., Oehler-Stinnett, J., & Stinnett, T. A. (1995). Predictive validity of the Teacher Rating of Academic Achievement Motivation (TRAAM) with Hispanic students. Journal of Psycho Educational Assessment, 13(2), 143-156. doi:10.1177/073428299501300204
  • Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., & Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and individual differences, 25(2), 167-177. doi:10.1016/S0191-8869(98)00001-4
  • Sharkey, J. D., You, S., & Schnoebelen, K. (2008). Relations among school assets, individual resilience, and student engagement for youth grouped by level of family functioning. Psychology in the Schools, 45(5), 402-418. doi:10.1002/pits.20305
  • Shoshani, A., & Slone, M. (2017). Positive education for young children: Effects of a positive psychology intervention for preschool children on subjective well being and learning behaviors. Frontiers in psychology, 8(26), 1-11. doi:10.3389/fpsyg.2017.01866
  • Spinath, B., & Spinath, F. M. (2005). Longitudinal analysis of the link between learning motivation and competence beliefs among elementary school children. Learning and instruction, 15(2), 87-102. doi:10.1016/j.learninstruc.2005.04.008
  • Stapleton, C. D. (1997). Basic concepts and procedures of confirmatory factor analysis. Educational Research Association. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED407416.pdf
  • Sotoudeh, M. R., & Modarresi, M. (2022). Providing an entrepreneurship education program for preschool children in Iran based on Bloom's Taxonomy. Journal of Entrepreneurship Development, 14(4), 639-655. doi: 10.22059/JED.2021.324154.653675
  • Şencan, H. (2005). Faktör analizi ve geçerlilik. Geçerlilik ve güvenilirlik. (1. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tatar, A. (2005). Çok boyutlu kişilik envanteri’nin madde cevap kuramına göre kısa formunun geliştirilmesi ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. (Doktora Tezi). Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Temel, Z. F., Kurtulmuş, Z., & Kaynak, K. B. (2016). Bilişsel gelişim eğitim programının 5-6 yaş çocuklarının dikkat algı ve bellek gelişimlerine etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 25-49. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/227269
  • Tzuriel, D. (2021). The socio-cultural theory of Vygotsky. In D. Tzuriel (Ed.), Mediated Learning and Cognitive Modifiability (pp. 53-66). Springer. doi:10.1007/978-3-030-75692-5
  • Uyanık Balat, G., Bilgin, H., & Adak Özdemir, A. (2012). 5-6 yaş çocukları için öğrenme stilleri ölçek geliştirme çalışması. İlköğretim Online, 11(2), 479-490. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8589/106748
  • Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C., & Vallieres, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and psychological measurement, 52(4), 1003-1017. doi:10.1177/0013164492052004025
  • Villardón-Gallego, L., Yániz, C., Achurra, C., Iraurgi, I., & Aguilar, M. C. (2013). Learning competence in university: Development and structural validation of a scale to measure. Revista De Psicodidactica, 18(2), 357- 374. doi:10.1387/RevPsicodidact.6470
  • Wentzel, K. R. (1991). Relations between social competence and academic achievement in early adolescence. Child development, 62(5), 1066-1078. doi:10.2307/1131152
  • Williams, G. C., & Deci, E. L. (1996). Internalization of biopsychosocial values by medical students: A test of self-determination theory. Journal of Personality and Social Psychology, 70(4), 767-779. doi:10.1037//0022-3514.70.4.767
  • Williams, G. C., Freedman, Z., & Deci, E. L. (1998). Supporting autonomy to motivate patients with diabetes for glucose control. Diabetes Care, 21(10), 1644-1651. doi: 10.2337/diacare.21.10.1644
  • Yalçın, S. (2016). Normal Dağılım ve Puan Dönüşümleri (z ve T puanı). https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/2153/mod_resource/cont ent/1/Konu7.pdf
  • Yen, C. J., Konold, T. R., & McDermott, P. A. (2004). Does learning behavior augment cognitive ability as an indicator of academic achievement? Journal of School Psychology, 42(2), 157-169. doi:10.1016/j.jsp.2003.12.001
  • Yeşilyurt, S., & Çapraz, C. (2018). Ölçek geliştirme çalışmalarında kullanılan kapsam geçerliği için bir yol haritası. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 251-264. doi:10.17556/erziefd.297741
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulan bildiri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli. https://yunus.hacettepe.edu.tr/~yurdugul/3/indir/PamukkaleBildiri.pdf
  • Zelazo, P. D., Müller, U., Frye, D., & Marcovitch, S. (2003). The development of executive function. Monographs of the Society for Research in Child Development, 68(3), 1-27. doi:10.1111/j.0037- 976X.2003.00261.x
  • Zeman, J., Shipman, K., & Suveg, C. (2001). Anger and sadness regulation: Predictions to ınternalizing and externalizing symptoms in children. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 31(3), 393-398. doi: 10.1207/S15374424JCCP3103_11
  • Ziv, Y. (2013). Social information processing patterns, social skills, and school readiness in preschool children. Journal of Experimental Child Psychology, 114(2), 306-320. doi:10.1016/j.jecp.2012.08.009
  • Zhang, X., Chen, Y., Hu, L., Bao, Y., Tu, Y. F., & Hwang, G. J. (2024). A metaphor-based robot programming approach to facilitating young children’s computational thinking and positive learning behaviors. Computers & Education, 215, 1-16. doi:10.1016/j.compedu.2024.105039
  • Zhufeng, Y., & Sitthiworachart, J. (2024). Effect of augmented reality technology on learning behavior and attitudes of preschool students in science activities. Education and Information Technologies, 29(4), 4763-4784. doi:10.1007/s10639-023-12012-z
Toplam 96 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ümmühan Akpınar Afşin 0000-0001-8107-6004

Adalet Kandır 0000-0002-9917-2587

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 29 Şubat 2024
Kabul Tarihi 25 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akpınar Afşin, Ü., & Kandır, A. (2025). 48-72 Aylık Çocuklar İçin Erken Öğrenme Davranışları Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14(1), 114-142. https://doi.org/10.33206/mjss.1445413
AMA Akpınar Afşin Ü, Kandır A. 48-72 Aylık Çocuklar İçin Erken Öğrenme Davranışları Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. MJSS. Ocak 2025;14(1):114-142. doi:10.33206/mjss.1445413
Chicago Akpınar Afşin, Ümmühan, ve Adalet Kandır. “48-72 Aylık Çocuklar İçin Erken Öğrenme Davranışları Ölçeği’nin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 14, sy. 1 (Ocak 2025): 114-42. https://doi.org/10.33206/mjss.1445413.
EndNote Akpınar Afşin Ü, Kandır A (01 Ocak 2025) 48-72 Aylık Çocuklar İçin Erken Öğrenme Davranışları Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 14 1 114–142.
IEEE Ü. Akpınar Afşin ve A. Kandır, “48-72 Aylık Çocuklar İçin Erken Öğrenme Davranışları Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, MJSS, c. 14, sy. 1, ss. 114–142, 2025, doi: 10.33206/mjss.1445413.
ISNAD Akpınar Afşin, Ümmühan - Kandır, Adalet. “48-72 Aylık Çocuklar İçin Erken Öğrenme Davranışları Ölçeği’nin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 14/1 (Ocak 2025), 114-142. https://doi.org/10.33206/mjss.1445413.
JAMA Akpınar Afşin Ü, Kandır A. 48-72 Aylık Çocuklar İçin Erken Öğrenme Davranışları Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. MJSS. 2025;14:114–142.
MLA Akpınar Afşin, Ümmühan ve Adalet Kandır. “48-72 Aylık Çocuklar İçin Erken Öğrenme Davranışları Ölçeği’nin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 14, sy. 1, 2025, ss. 114-42, doi:10.33206/mjss.1445413.
Vancouver Akpınar Afşin Ü, Kandır A. 48-72 Aylık Çocuklar İçin Erken Öğrenme Davranışları Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. MJSS. 2025;14(1):114-42.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155