The principal purpose of this research is to determine teachers' professional dedication levels and examine the predictive levels of the independent variables for the dependent variable. This research is a quantitative study and is in a relational screening design. The study group of the research consists of 455 teachers. We conducted the research in Yozgat province by using easily accessible sampling, the Scale of Dedication to the Teaching Profession (Kozikoğlu & Senemoğlu, 2018) to collect the data and analyzed the data by ordinal logistic regression analysis. According to the research results, teachers' professional dedication levels are above the average. The independent variables affecting the professional dedication of teachers were determined as marital status, educational status, teaching pleasure, being a teacher, and having fewer working hours. Single teachers were found to be less likely to have professional dedication. Professional dedication levels of postgraduate teachers are lower than those of undergraduate-level teachers. Teachers who answered yes to the independent variable "My greatest pleasure to teach" have higher levels of professional dedication than teachers who said no. Teachers who answered yes to the independent variable "My biggest dream was to be a teacher" have higher professional dedication levels than teachers who said no. The professional dedication of the teachers who chose the teaching profession due to the low working hours was found to be low.
Bu araştırmanın temel amacı öğretmenlerin mesleki adanmışlık düzeyinin saptanması ve bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkeni yordama düzeylerinin incelenmesidir. Bu araştırma nicel yöntemle incelenmiş bir çalışma olup ilişkisel tarama desenindedir. Araştırmanın çalışma grubunu 455 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma Yozgat ilinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada kolay ulaşılabililir örnekleme ile veriler toplanmıştır. Araştırmada Öğretmenlik Mesleğine Adanmışlık Ölçeği kullanılmıştır. Veriler sıralı lojistik regresyon analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin mesleki adanmışlık düzeyleri ortalamanın üzerindedir. Öğretmenlerin mesleki adanmışlıklarını etkileyen bağımsız değişkenler medeni durum, eğitim durumu, öğretme zevki, en büyük hayalin öğretmen olmak olması ve çalışma saatinin az olması olarak belirlenmiştir. Bekâr öğretmenlerin mesleki adanmışlık olasılıkları daha düşük bulunmuştur. Lisansüstü eğitim görmüş öğretmenlerin mesleki adanmışlık düzeyleri lisans düzeyinde eğitim görmüş öğretmenlere göre daha düşüktür. Öğretmek benim en büyük zevkim bağımsız değişkenine evet diyen öğretmenlerin, mesleki adanmışlık düzeyleri hayır diyen öğretmenlere göre daha yüksektir. En büyük hayalim öğretmen olmaktı bağımsız değişkenine evet diyen öğretmenlerin, mesleki adanmışlık düzeyleri hayır diyen öğretmenlere göre daha yüksektir. Öğretmenlik mesleğini çalışma saatinin az olması nedeniyle seçen öğretmenlerin mesleki adanmışlıkları düşük olarak bulunmuştur.
“Öğretmenlik Mesleğine Adanmışlığın Sıralı Lojistik Regresyon Analizi ile İncelenmesi” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Gerekli olan etik kurul izinleri Yozgat Bozok Üniversitesi Etik Kurulu’nun 20.01.2021 tarih ve18/04 sayılı kararında alınmıştır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi, İlköğretim |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 25 Mayıs 2023 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 2 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)