Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Çevrimiçi Oyun Bağımlılığının Stres, Anksiyete, Depresyon ve Başarı Üzerine Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 33 - 43, 03.04.2021
https://doi.org/10.29058/mjwbs.835101

Öz

Amaç: Oyun bağımlılığı, bilgisayar ve video oyunlarının sosyal ve/veya duygusal problemler doğuran
aşırı ve problemli kullanımı olarak tanımlanmaktadır. Bağımlılar bilgisayar ve video oyunları için daha
fazla zaman yaratmak adına derslerini, uykularını, beslenmelerini, hobilerini ve sosyal hayatlarını
ihmal etmektedir. ICD-11 listesinde de giren bu hastalık, teknolojinin de ilerlemesiyle çağın en
yaygın hastalıklarından biri hâline gelmektedir. Bu çalışmada çevrimiçi oyun oynamanın tıp fakültesi
öğrencilerinde stres, anksiyete, depresyon ve başarı puanlarının nasıl etkilendiği incelenmiştir.
Gereç ve Yöntemler: Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem 1, 2 ve 3
öğrencilerinden toplam 234 kişiye depresyon anksiyete stres ölçeği, internet bağımlılığı ölçeği ve
oyun motivasyon ölçekleri uygulanmıştır. Ölçek puanlarının normal dağılıma uygunluğu Shapiro Wilk
testi ile incelenmiştir. Bağımsız grup karşılaştırmalarında Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testleri
kullanılmıştır. Sürekli değişkenler arası ilişkiler Spearman korelasyon katsayıları ile incelenmiştir.
Öğrencilerin demografik özellikleri ve günlük alışkanlıklarının; ölçeklerden elde edilen puanlarla ve
başarılarıyla ilişkileri değerlendirilmiştir.
Bulgular: Erkek ve kadın öğrenciler arasında anksiyete, stres ve depresyon ve internet bağımlılığı
bakımından istatistiksel olarak anlamlı farklılık yok iken oyun bağımlılığı erkeklerde daha fazla
bulunmuştur. Oyun bağımlığı ile beraber oyun bağımlılığını alt boyutları içsel motivasyon, bütünleşme,
kimlik katma, içe yansıtma, dışsal düzenleme ve motivasyonsuzluk da erkeklerde kadınlara göre anlamlı
derecede yüksek çıkmıştır.
Sonuç: Çalışma sonuçlarına göre çevrimiçi oyun bağımlılığının kadın öğrencilere oranla erkeklerde
daha fazla olduğu ve söz konusu bağımlılığın başarıyı olumsuz etkilediği görülmüştür. Bununla beraber
hem kadın hem erkek öğrencilerde oyun bağımlılığı arttıkça beraberinde öğrencilerin depresyon, stres
ve anksiyete puanlarının da arttığı görülmektedir.

Kaynakça

  • 1.Akın, A., Yalnız, A., Özçelik, B., Kazaz, N. & Odabaşı, Ş. (2015)Çekirdek İnançlar Envanteri Türkçe Formu: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, The Journal of Academic Social Science Studies, 35: 25-31
  • 2.Akın, A. & Çetin, B. (2007). The depression anxiety and stress scale (DASS): The study of validity andreliability. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 7(1), 260-268.
  • 3.Aksu, A. (2008). Employee turnover - calculation of turnover rates and costs. Dana V. TESONE (der), Handbook of Hospitality Human Resources Management içinde, Burlington: Elseiver Ltd.
  • 4.Anderson, J. C., Gerbing, D. W. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis. Psychometrika, 49, 155-173.
  • 5.Arısoy, Ö. (2009). Internet addiction and its treatment. Current Approaches In Psychiatry, 1(1):55-67
  • 6.Ayaroğlu, N.S. (2002). The relationship between internet use and loneliness of university students. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Bölümü.
  • 7. Cengizhan, C. (2005). Öğrencilerin bilgisayar ve internet kullanımında yeni bir boyut: Bağımlılık. VIII. Ulusal PDR Kongresi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • 8.Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
  • 9.Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The ‘‘what’’ and ‘‘why’’ of goal pursuit: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268.
  • 10.Deci, E. L., Ryan, R. M., & Williams, G. C. (1996). Need satisfaction and the self-regulation of learning. Learning and Individual Differences, 8, 165-183.
  • 11.Yılmaz A, Sönmez B. İnternet bağımlılık ölçeği çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi 14(2), 2015.
  • 12.Özer Yılmaz, Hakan Boz, Aytuğ Arslan Yıl:2017 Depresyon Anksiyete Stres Ölçeğinin (DASS 21) Türkçe Kısa Formunun Geçerlilik-Güvenilirlik Çalışması. Yıl: 2017 Cilt: 2 Sayı:2.
  • 13.Ahmet Akın, Çınar Kaya, İbrahim Demirci Oyun Motivasyonu Ölçeği’nin Geçerliği ve Güvenirliği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 11, Sayı 1, Nisan 2015, ss. 18-31.

Effects of Online Game Addiction on Stress, Anxiety, Depression and Success at Students of Zonguldak Bulent Ecevit University School of Medicine

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 33 - 43, 03.04.2021
https://doi.org/10.29058/mjwbs.835101

Öz

Aim: Game addiction is defined as the excessive and problematic use of computer and video games that cause social and emotional
problems. Addicts neglect their lessons, sleep, nutrition, hobbies and social lives to create more tiem for computer and video games. This
disease, which is also on the ICD-11 list, is becoming one of the most common diseases of the age with the advancement of technology.
The aim of this study is to investigate the effects of online play on stress, anxiety, depression and achievement scores in medical students.
Materials and Methods: Depression Anxiety Stress Scale, Internet Addiction Scale and Game Motivation Scales were applied to 234
students of Zonguldak Bulent Ecevit University Faculty of Medicine, 1st, 2nd and 3rd grade. Shapiro Wilk test used for test of normality.
Mann Whitney U and Kruskal Wallis tests used for independent group comparisons. Spearman correlation coefficient used to evaluate the
relationship between continious variables. Relationship between demographic characteristics and daily habits with term success of the
students and scores from each scale are evaluated.
Results: While there was no statistically significant difference between male and female students in terms of anxiety, stress and depression,
and internet addiction, game addiction was higher in male students. Along with the game addiction, the sub-factors of game addiction as
motivation, integration, identification, external regulation and lack of motivation are also found statistically high in males than in female
students.
Conclusion: According to the results of the study, it was seen that online game addiction was higher in males than in female students and
this addiction had a negative effect on success. However, as the game addiction increases in both male and female students, it is seen that
the depression, stress and anxiety scores of the students increase.

Kaynakça

  • 1.Akın, A., Yalnız, A., Özçelik, B., Kazaz, N. & Odabaşı, Ş. (2015)Çekirdek İnançlar Envanteri Türkçe Formu: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, The Journal of Academic Social Science Studies, 35: 25-31
  • 2.Akın, A. & Çetin, B. (2007). The depression anxiety and stress scale (DASS): The study of validity andreliability. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 7(1), 260-268.
  • 3.Aksu, A. (2008). Employee turnover - calculation of turnover rates and costs. Dana V. TESONE (der), Handbook of Hospitality Human Resources Management içinde, Burlington: Elseiver Ltd.
  • 4.Anderson, J. C., Gerbing, D. W. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis. Psychometrika, 49, 155-173.
  • 5.Arısoy, Ö. (2009). Internet addiction and its treatment. Current Approaches In Psychiatry, 1(1):55-67
  • 6.Ayaroğlu, N.S. (2002). The relationship between internet use and loneliness of university students. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Bölümü.
  • 7. Cengizhan, C. (2005). Öğrencilerin bilgisayar ve internet kullanımında yeni bir boyut: Bağımlılık. VIII. Ulusal PDR Kongresi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • 8.Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
  • 9.Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The ‘‘what’’ and ‘‘why’’ of goal pursuit: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268.
  • 10.Deci, E. L., Ryan, R. M., & Williams, G. C. (1996). Need satisfaction and the self-regulation of learning. Learning and Individual Differences, 8, 165-183.
  • 11.Yılmaz A, Sönmez B. İnternet bağımlılık ölçeği çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi 14(2), 2015.
  • 12.Özer Yılmaz, Hakan Boz, Aytuğ Arslan Yıl:2017 Depresyon Anksiyete Stres Ölçeğinin (DASS 21) Türkçe Kısa Formunun Geçerlilik-Güvenilirlik Çalışması. Yıl: 2017 Cilt: 2 Sayı:2.
  • 13.Ahmet Akın, Çınar Kaya, İbrahim Demirci Oyun Motivasyonu Ölçeği’nin Geçerliği ve Güvenirliği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 11, Sayı 1, Nisan 2015, ss. 18-31.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ezgi Hazal Kaymak Bu kişi benim 0000-0002-7946-1023

Fatma Nur Birgin Bu kişi benim 0000-0002-0013-5920

Gizem Tekeli Bu kişi benim 0000-0002-5729-3102

Gökçe Küt 0000-0002-0654-1102

Hale Akgün 0000-0001-6163-454X

Hasan Bakla Bu kişi benim 0000-0003-2186-9525

Hatice Sümeyye Öncel Bu kişi benim 0000-0002-4235-7898

Mustafa Çağatay Büyükuysal 0000-0001-9810-5633

Yayımlanma Tarihi 3 Nisan 2021
Kabul Tarihi 29 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Kaymak EH, Birgin FN, Tekeli G, Küt G, Akgün H, Bakla H, Öncel HS, Büyükuysal MÇ. Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Çevrimiçi Oyun Bağımlılığının Stres, Anksiyete, Depresyon ve Başarı Üzerine Etkisi. Med J West Black Sea. 2021;5(1):33-4.

Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin bilimsel yayım organıdır.

Ulusal ve uluslararası tüm kurum ve kişilere elektronik olarak ücretsiz ulaşmayı hedefleyen hakemli bir dergidir.

Dergi yılda üç kez olmak üzere Nisan, Ağustos ve Aralık aylarında yayımlanır.

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizcedir.