SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİNE YÖNELİK İNANÇLARININ BELİRLENMESİ/DETERMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN PEDAGOGICAL FIELD KNOWLEDGE IN TEACHING MATHEMATICS OF CLASSROOM TEACHER CANDIDATES
Yıl 2017,
Cilt: 1 Sayı: 1, 15 - 25, 27.12.2017
Selçuk Alkan
,
Ebru Korkmaz
,
Celalettin Korkmaz
,
Özlem Gelici
Öz
Bu çalışma sınıf
öğretmenlerinin matematik öğretimi için gerekli olan alan bilgisi ve pedagojik
bilgiye yönelik inançlarını ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Çalışmada
nitel araştırma deseni ve buna uygun olarak betimsel analiz yöntemleri
kullanılmıştır. Çalışmaya Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi 3. sınıf
öğrencilerinden 4 sınıf öğretmeni adayı katılmıştır. Çalışmanın amacı
doğrultusunda iki sınıf öğretmeni adayına matematik eğitiminde yöntem ve stratejiler,
ders planı hazırlama, program bilgisi, ölçme ve değerlendirme, öğrenci
zorlukları ve alan bilgisine yönelik yarı yapılandırılmış görüşme soruları
sorulmuştur. Alan bilgisi dışındaki sorularda öğretmen adaylarının inançlarının
yanında onların pedagojik bilgilerini ölçecek sorular da sorulmuştur. Görüşmeyi
desteklemek amacıyla öğrencilerle mikro öğretim yapılmış, böylece yöntem ve
stratejiler, program bilgisi, ölçme ve değerlendirme, öğrenci zorlukları ve
alan bilgisini kullanma düzey ve becerileri incelenmiştir. Çalışma sonunda öğretmen
adaylarının pedagojik alan bilgisine yönelik inançlarının matematik öğretimi
dersinden fazla etkilenmediği görülmüştür. Ayrıca öğretmen adaylarının
matematik eğitimini nasıl yapacaklarına dair bir fikirlerinin olmadığı ya da
var olan düşüncelerinde geçmiş yaşantılarının etkisi olduğu belirlenmiştir.
Kaynakça
- Alkan, C., Kavcar, C., Sever, S. (1998), “Bilgi Çağında Eğitimde Öğretmenlik Mesleğinin Yeniden Yapılanması (Reconstruction of the Profession of Teaching in Education in the Age of Informatics)”, Bilgi Çağında Öğretmenlik Sempozyumu Yayını (Publication of Teaching Symposium in the Age of Informatics), Ankara, 9-17.
Ball, D. L. (1988). Knowledge and reasoning in mathematical pedagogy: Examining what prospective teachers bring to teacher education. Unpublished doctoral dissertation, Michigan State University, East Lansing.
Ball, D. L. (1991). “Research on teaching mathematics: Making subject-matter knowledge part of theequation”. (Ed.: J. Brophy), Advances in research on teaching. 2, Greenwich, CT: JAI, s. 1–48.
Bullough Jr, R. V.(2001). “Pedagogical content knowledge circa 1907 and 1987:a study in the history of an idea”. Teaching and Teacher Education 17, 655–666.
Calderhead, J., & Robson, M. (1991). “Images of teaching: Student teachers’ early conceptions of classroom practice”. Teaching & Teacher Education, 7, 1-8.
Handal, B. (2003). “Teachers’ mathematical beliefs: A review”. The Mathematics Educator, 13(2), 47-57.
Kagan, D. M. (1992).” Implications of research on teacher belief”. Eduactional Psychologist, 27(1), 65-90.
Pajares, M. F. (1992). “Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct”. Review of Educational Research, 62(3), 307–332.
Rokeach, M. (1968). Beliefs, attitudes and values. San Francisco: Jossey-Bass
Gess-Newsome, J., Lederman N.G. (1999). Examining Pedagogical Content Knowledge. Netherlands: Kluwer Academic.
Grossman, P.L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and their education. New York: Teachers College Press.
Gutteer, C. (2002). “Towards a theory in pedagogy: Contemporary research on teacher's scientifik knowledge”. Translated by Wajeeh S. Arab Organisation for Education, Culture and Sciences. Damascus, Syria.
Holt-Reynolds D. (2003). “What does the teacher do? Constructivist pedagogies and prospective teachers' beliefs about the role of a teacher”. Teaching and Teacher Education 16,21-32.
Lortie, D. C. (1973). “Observations on teaching as work”. (Ed.: R. W. M. Travers). Second handbook of research on teaching. Chicago: Rand McNally, s. 474–497.
Marbach-Ad, G. ve McGinnis, J.,R. (2009). “Beginning Mathematics Teachers' Beliefs of Subject Matter and Instructional Actions Documented Over Time”. School Science and Mathematics, 109(6), 338-351.
Özden, Y. (1999), Eğitimde Dönüşüm Eğitimde Yeni Değerler, Ankara: Pegem A Yayınları.
Park, S. & Oliver, S. J. (2008). “Revisiting the conceptualization of pedagogical content knowledge (PCK): PCK as a conceptual tool to understand teachers as professionals”. Research in Science Education, 38, 261-284.
Shulman, L. S. (1986). “Those who understand: Knowledge growth in teaching”. Educational Researcher, 15, 4-14.
Shulman, L. (1987). “Knowledge and teaching: Foundations of the new reform”. Harvard Educational Review, 57 (1), 1-23.
Ünal, S. ve Ada, S. (1999) Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Hatay: M.Ü. Teknik Eğitim Fakültesi Yayını.
Yıl 2017,
Cilt: 1 Sayı: 1, 15 - 25, 27.12.2017
Selçuk Alkan
,
Ebru Korkmaz
,
Celalettin Korkmaz
,
Özlem Gelici
Kaynakça
- Alkan, C., Kavcar, C., Sever, S. (1998), “Bilgi Çağında Eğitimde Öğretmenlik Mesleğinin Yeniden Yapılanması (Reconstruction of the Profession of Teaching in Education in the Age of Informatics)”, Bilgi Çağında Öğretmenlik Sempozyumu Yayını (Publication of Teaching Symposium in the Age of Informatics), Ankara, 9-17.
Ball, D. L. (1988). Knowledge and reasoning in mathematical pedagogy: Examining what prospective teachers bring to teacher education. Unpublished doctoral dissertation, Michigan State University, East Lansing.
Ball, D. L. (1991). “Research on teaching mathematics: Making subject-matter knowledge part of theequation”. (Ed.: J. Brophy), Advances in research on teaching. 2, Greenwich, CT: JAI, s. 1–48.
Bullough Jr, R. V.(2001). “Pedagogical content knowledge circa 1907 and 1987:a study in the history of an idea”. Teaching and Teacher Education 17, 655–666.
Calderhead, J., & Robson, M. (1991). “Images of teaching: Student teachers’ early conceptions of classroom practice”. Teaching & Teacher Education, 7, 1-8.
Handal, B. (2003). “Teachers’ mathematical beliefs: A review”. The Mathematics Educator, 13(2), 47-57.
Kagan, D. M. (1992).” Implications of research on teacher belief”. Eduactional Psychologist, 27(1), 65-90.
Pajares, M. F. (1992). “Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct”. Review of Educational Research, 62(3), 307–332.
Rokeach, M. (1968). Beliefs, attitudes and values. San Francisco: Jossey-Bass
Gess-Newsome, J., Lederman N.G. (1999). Examining Pedagogical Content Knowledge. Netherlands: Kluwer Academic.
Grossman, P.L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and their education. New York: Teachers College Press.
Gutteer, C. (2002). “Towards a theory in pedagogy: Contemporary research on teacher's scientifik knowledge”. Translated by Wajeeh S. Arab Organisation for Education, Culture and Sciences. Damascus, Syria.
Holt-Reynolds D. (2003). “What does the teacher do? Constructivist pedagogies and prospective teachers' beliefs about the role of a teacher”. Teaching and Teacher Education 16,21-32.
Lortie, D. C. (1973). “Observations on teaching as work”. (Ed.: R. W. M. Travers). Second handbook of research on teaching. Chicago: Rand McNally, s. 474–497.
Marbach-Ad, G. ve McGinnis, J.,R. (2009). “Beginning Mathematics Teachers' Beliefs of Subject Matter and Instructional Actions Documented Over Time”. School Science and Mathematics, 109(6), 338-351.
Özden, Y. (1999), Eğitimde Dönüşüm Eğitimde Yeni Değerler, Ankara: Pegem A Yayınları.
Park, S. & Oliver, S. J. (2008). “Revisiting the conceptualization of pedagogical content knowledge (PCK): PCK as a conceptual tool to understand teachers as professionals”. Research in Science Education, 38, 261-284.
Shulman, L. S. (1986). “Those who understand: Knowledge growth in teaching”. Educational Researcher, 15, 4-14.
Shulman, L. (1987). “Knowledge and teaching: Foundations of the new reform”. Harvard Educational Review, 57 (1), 1-23.
Ünal, S. ve Ada, S. (1999) Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Hatay: M.Ü. Teknik Eğitim Fakültesi Yayını.