Bu araştırma Türkiye’de yazma eğitimi üzerine
yapılan ölçek geliştirme çalışmalarının meta-
sentez yöntemiyle analiz edilmesini amaçlamaktadır. Araştırmada 2006-2017
yılları arasında yayımlanmış ve ölçüt örnekleme yöntemiyle seçilen 14 makale, 7
doktora tezi, 3 yüksek lisans tezi ve 1 bildiri tam metni olmak üzere toplam 25
ölçek geliştirme çalışması analiz edilmiştir. Çalışmaların araştırma sürecine
dahil edilmesinde Google Akademik, YÖK Ulusal Tez Merkezi, DergiPark, ASOS
İndeks, Türkiye Ölçme Araçları Dizini veri tabanlarına başvurulmuştur. Nitel bir eğitim araştırması
olan bu çalışmada verilerinin analizinde betimsel içerik analizden yararlanılmıştır.
Nitel araştırmalarda kullanılan geçerlik ve güvenirlik önlemleri alınmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda çalışmanın
amacı, konu alanı, örneklem grubu, veri toplama aracı ve veri analiz yöntemi bakımından
incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; Türkiye’de yazma
eğitimi üzerine yapılan ölçek geliştirme çalışmalarının; tutum, kaygı, eğilim,
özyeterlik, etki, strateji gibi duyuşsal ve bilişsel bilişsel becerileri ortaya
çıkarmak ve alanyazına ölçek kazandırmak amacıyla yapıldığı; konu alanı
bakımından yazma becerisinin gelişiminin incelenmesi üzerine yoğunlaştığı; daha
çok sırasıyla ilköğretim öğrencisi, öğretmen adayı ve öğretmenlerin örneklem
olarak seçildiği, veri toplama aracı olarak ağırlıkla 5’li Likert tipi ölçek
formundan yararlanıldığı; verileri
analizinde, daha çok AFA ve güvenirlik analizine başvurulduğu; elde edilen
sonuçların ise çoğunlukla yüksek veya düşük düzeyde ilişkiyi tespit etmek,
uygulama öncesi ve sonrası farkı ortaya koymak, yazmaya yönelik tutum, kaygı, motivasyon
ve özyeterlik algılarını farklı değişkenler açısından ortaya koymak üzerine
elde edildiği sonuçlarına ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2 |
.