Köy Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Lisans Derslerine Yönelik Düşüncelerinin İncelenmesi
Yıl 2020,
Cilt: 4 Sayı: 6, 149 - 159, 30.12.2020
Serhat Bahri Kurtay
,
Selim Kavafoğlu
Öz
Öğretmenlik mesleği tarih boyunca her zaman önemini korumuş ve toplumun şekillenmesine yol vermiştir. Bu kutsal meslekte çalışma alanları farklılık gösterebilmektedir. Bu farklılıklardan en belirgin olan ayrım ise merkezi okullarla köy okullarının ayrımıdır. Alanyazındaki çalışmalar incelendiğinde köy okullarında görev yapan öğretmenlerin merkezi okullarda görev yapan öğretmenlere göre dezavantajlı durumda olduğu bilinmektedir. Aynı zamanda köy okullarında görev yapan öğretmenlerin köy şartlarına hazırbulunuşluk düzeyleri de önem arz etmesi gereken bir konudur.Bu noktadan hareketle bu araştırmanın amacı köyde görev yapan öğretmenlerin lisans döneminde aldıkları derslerin meslek yaşamlarına etkisi hakkındaki düşüncelerini açığa çıkarmaktır. Araştırmada “Köyde görev yapan öğretmenlerin lisans eğitimlerinde aldıkları dersleri köy şartlarında ne kadar işlevseldir?” “Akademisyen tutumları öğretmenlerin ders hakkındaki görüşlerini ne kadar etkilemektedir?” “Uygulama derslerinin göreve hazırlık düzeyi ne kadar katkı sağlamaktadır?”“Öğretmenlerin teorik ve uygulamalı derslere karşı tutumu nasıldır?” sorularından yola çıkılmıştır. Farklı üniversitelerden mezun olmuş ve köyde görev yapan 9 sınıf öğretmenine lisans döneminde aldıkları derslere yönelik yarı yapılandırılmış sorular görüşme yöntemi ile sorulmuştur. Alınan cevaplar temalarına ayrılmış ve bu temalara göre frekansları çıkarılmıştır. Daha sonra bu tablolar uzmanlarla birlikte değerlendirilmiştir.
Kaynakça
- ALPAN, G. B. (2013). Powerpoint ile İşlenen Derslere Eleştirel Bir Bakış: Öğrenci Yorumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi .
DURSUN, F., & ERGİNER, E. (2005). Öğretim Elemanlarının Etkili Öğretim Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Göıüşleri. Eğitim ve Bilim , 11-22.
ERCAN, İ., YÜKSEL, S., ÖZKAYA, G., OCAKOĞLU, G., YÜKSEL, A., & UNCU, Y. (2009). Tıp Fakültesi Örtük Program Ölçeğinin Geliştirilmesi. Cerrahpaşa Tıp Dergisi , 81-87.
ERGİNER, E., ERGİNER, A., & BEDİR, G. (2009). EĞİTİM FAKÜLTELERİNDE GÖREVLİ ÖĞRETİM ELEMANLARININ AKADEMİK KÖKENLERİ VE ÖĞRETMEN YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi , 93-108.
GENÇ, S. Z. (2005). SINIF ÖGRETMENi YETişTiRMEMESELEMİz. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi , 86-99.
GÜREŞCİ, E. (2010). TÜRKİYE’DE KENTTEN - KÖYE GÖÇ OLGUSU. Doğuş Üniversitesi Dergisi , 77-86.
KAŞTAN, Y., & BOZAN, İ. (2016). YÖNETİCİLER AÇISINDAN GÖÇÜN EĞİTİM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI . International Journal of Social and Educational Sciences – Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi .
KAVAK, Y., EKİNCİ, E., & GÖKÇE, F. (1997). İlköğretimde kaynak arayışları. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, , 309-320.
KINALIOĞLU, İ. H., & KARATAŞ, A. (2018). KÖY OKULLARINDA ÇALIġAN SINIF ÖĞRETMENLERĠNĠN SORUNLARI. Usak Unıversi ty Journal Of Social Sciences , 207 - 220.
KOÇ, N. (2013). TÜRK KÜLTÜR TARİHİNDE KÖY ENSTİTÜLERİ.
KUDU, M., ÖZBEK, R., & BİNDAK, R. (2006). OKUL DENEYİMİ- I UYGULAMASINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ ALGILARI (DİCLE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ) . Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi , 99-109.
ÖZPINAR, M., & Sarpkaya, R. (2010). Köyde Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Sorunları. Eğitim Fakültesi Dergisi , 17-29.
SİDAT, E., & BAYAR, A. (2018). Köy Okullarında Yaşanılan Problemlere Yönelik Öğretmen Görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi .
SÖNMEZ, Ş. (2013). Köy Eğitmenleri ve Kadro Sorunları. KaraelmasJournal of Educational Sciences , 50-61.
YILDIRIM, A., & ŞİMŞEK, H. (11. Baskı 2018). SOSYAL BİLİMLERDE NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ. Seçkin Yayncılık.
YÜKSEL, S. (2002). YÜKSEKÖĞRETİMDE EĞİTİM-ÖĞRETİM FAALİYETLERİ ve ÖRTÜK PROGRAM . Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 361-370.