Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Almanca Öğretmenliği Lisans Programı Öğrenme Çıktılarının Dilsel Yeterlilikler Açısından İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 6, 22 - 32, 30.12.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı, öğretmen eğitiminde Almanca öğretmeni adaylarına kazandırılması istenilen dilsel yeterliliklerin belirlenmesidir. Bu amaç kapsamında Türkiye’de yükseköğretim kurumlarında bulunan Almanca öğretmenliği programlarının öğrenme çıktıları dilsel yeterlilik hedefleri açısından incelenmekte ve hedeflenen yeterlilikler karşılaştırılarak irdelenmektedir. Bununla birlikte, hedeflenen dilsel yeterlilikler, yabancı dil öğretmenlerinin sahip olması gereken yeterlilikleri gösteren Dil Öğretmenleri İçin Avrupa Profil Tablosu dilsel yeterlilik göstergeleri ile karşılaştırılmakta ve ulusal dilsel yeterlilik hedeflerinin uluslararası ölçütlerde yer alanlar ile ne derece örtüştüğü incelenmektedir. Çalışmada, Türkiye’deki 21 Almanca öğretmenliği programından web – sayfalarından öğrenme kazanımlarına erişilen 17 programın yeterlilikleri içerik açısından incelenmiş ve yeterlilik konularına göre kategorilere ayrılmıştır. Dilsel yeterlilikler, hedeflenen dil seviyesi, dilsel farkındalık ve dili geliştirme, dilsel kavramlar ve dile dair, dil bilgi ve becerileri altında yer alan yeterlilikler olarak ele alınmıştır. Elde edilen bulgulara göre, programlar arasında dilsel yeterlilik hedefleri açısından farklılıkların olduğunu ve ortak bir anlayış doğrultusunda yeterliliklerin ifade edilmediği görülmektedir. Ortak zorunlu bir lisans programı ile eğitim verilen programların dilsel yeterlilikler açısından da uyumlu olması gerektiği anlaşılmaktadır. Dil Öğretmenleri İçin Avrupa Profil Tablosu dilsel yeterlilikleri ile karşılaştırıldığında, programlarda bir yabancı dil öğretmeni için gerekli olan dilsel yeterlilik hedeflerine yeterince yer verilmediği de görülmektedir. Programlarda öğrenme çıktılarında dilsel yeterlilik hedeflerinin yeniden gözden geçirilerek, programlar arasında uyumun sağlanması önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Anadolu Üniversitesi (2020). Alman dili eğitimi program çıktıları. Erişim Tarihi: 12.05.2020, http://abp.anadolu.edu.tr/tr/program/programCiktilari/163/11
  • Atatürk Üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği program yeterlilikleri. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://obs.atauni.edu.tr/moduller/dbp/eobs/birimDetay/1118/Almanca20Öğretmenliği%20Programı%20(1118)?
  • Bursa Uludağ Üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği program yeterlilikleri. Erişim Tarihi: 12.05.2020, http://bilgipaketi.uludag.edu.tr/Programlar/Detay/35?AyID=26
  • Çukurova Üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği. Temel öğrenme kazanımları. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://eobs.cu.edu.tr/ProgOgrCikti_tr.aspx?ProgID=23
  • Dokuz Eylül Üniversitesi (2020). Temel program kazanımları. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://bef.deu.edu.tr/yda/?page_id=736
  • Dicle Üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği program yeterlikleri. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://obs.dicle.edu.tr/oibs/bologna/start.aspx?gkm=05103 33331103322283220231103887233303365703439637735355353446431 053886421973445632210341843779322303333632240
  • Erciyes üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği program yeterlilikleri. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://dpb.erciyes.edu.tr/Program/P2.aspx
  • European Profiling Grid (2013). European profiling grid. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://egrid.epg-project.eu/tr/egrid#
  • Gazi Üniversitesi (2020). Alman dili eğitimi program yeterlilikleri. Erişim Tarihi: 12.05.2020,http://gbp.gazi.edu.tr//htmlProgramHakkinda.php?dr=0&lan =0&baslik=1&FK=05BK=66&ders_kodu=105021086&sirali=0&fakulte=&faulte_en=&bolum=&bolum_n=&ac=8
  • Hatipoğlu, S. (2009). Best – Practice Türkei. Zur Darstellung des Projekts„ Curriculumentwicklung für die Deutschlehrerausbildung an türkischen Universitäten“. Tagungsdokumentation zum Symposium Perspektiven zur Neustrukturierung der Studiengänge Deutsch als Fremdsprache in Südosteuropa (s.43- 52), İstanbul.
  • Hakkari Üniversitesi (2020). Alman dili eğitimi program yeterlikleri. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://obs.hakkari.edu.tr/oibs/bologna/start.aspx?gkm=033 333333882435570344041110355453660621952199388403442833348310533324387763111437735362763679355753889632240
  • İstanbul Üniversitesi- Cerrahpaşa (2020). Almanca öğretmenliği öğrenme kazanımları. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://ebs.istanbulc.edu.tr/home/kazanim/?id=1085
  • Königs, G. F. (2009). Zwischen Hoffen und Bangen. Möglichkeiten und Grenzen einer europȁischen Studienreform am Beispiel des Faches Deutsch als Fremdsprache. Tagungsdokumentation zum Syposium Perspektiven zur Neustruktierung der Studiengȁnge Deutsch als Fremdsprache in Südosteuropa (S.21 -41), Istanbul.
  • Marmara Üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği program çıktıları. Erişim Tarihi: 12.05.2020, meobs.marmara.edu.tr/ProgramTanitim/atatürk-egitim fakultesi/lisans-4-yillikalmanca-1067-2-0
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). İngilizce öğretmeni özel alan yeterlikleri. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_11/06160113_2-YYretmen_Yeterlikleri_KitabY_ingilizce_YYretmeni_Yzel_alan_yeterlikleri_ilkYYretim_parYa_5.pdf
  • Muğla Sıtkı Koçman üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği program yeterlilikleri. Erişim Tarihi: 12.05.2020, http://ects.mu.edu.tr/tr/program/179#link_6
  • Necmettin Erbakan Üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği program yeterlilikleri. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://obs.erbakan.edu.tr/oibs/bologna/start.aspx?gkm=010234444355 53445631103333034436344043219033297344203221434464355253775 33291389123552534142197322303333638960
  • Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği program çıktıları. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://ects.nevsehir.edu.tr/ects/bilgipaketi/dil/tr/bolum/186010/sayfa/1
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği program çıktıları. Erişim Tarihi:12 .05.2020, http://egitim.omu.edu.tr/tr/akademik/akademik birimler/yabanci-dilleregitimibolumu/alman-dili-egitimi-anabilim-dali
  • Trakya Üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği program yeterlilikleri. Erişim Tarihi: 12.05.2020,http://tueobs.trakya.edu.tr/presentationLayer/root/ye erlilik/yeter_NAVİGTOR.ASX?PATH=2_22
  • Yükseköğretim Kurumu (2010). Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi. Erişim Tarihi: 12.05.2020, http://www.tyyc.yok.gov.tr/?pid=33
  • Yükseköğretim Kurumu (2020). Yükseköğretim bilgi yönetim sistemi. Almanca öğretmenliği programları. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://istatistik.yok.gov.tr

AN EVALUATION OF GERMAN LANGUAGE TEACHER EDUCATION PROGRAM LEARNING OUTCOMES IN VIEW OF LINGUISTIC COMPETENCES

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 6, 22 - 32, 30.12.2020

Öz

Abstract
The aim of this study is to investigate to what extent German language teacher education programs define key learning outcomes in accordance with current expectations of the profession. Within this aim, in the German language teacher education programs key learning outcomes related to linguistic competences are examined. In the study, qualitative research methods are used. With content analysis method, key learning outcomes of 21 German language teacher education programs are examined. Out of 21 programs, 17 programs key learning outcomes could be reached on their official websites. The targeted competences are examined and categorized according to their content. Linguistic competences defined could be categorized under the aspects language level, general linguistic competences and linguistic competences related to language knowledge and skills. For a comparison linguistic competence descriptors of the European Profiling Grid are examined. The findings are compared and discussed. The results revealed that key program outcomes related to linguistic competences lack to define a common targeted language level. Yet, it could be determined that four of the programs define a level for the German language in accordance with the expectations of the European Profiling Grid, which requires a B2 level for teachers during tertiary education. The findings on general linguistic competences revealed that the programs lay diverse focus on the competences related to language skills, which are just mentioned by two programs. Hence, it is recommended to revise programs key learning outcomes especially with a focus on language level and linguistic knowledge and skills.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Anadolu Üniversitesi (2020). Alman dili eğitimi program çıktıları. Erişim Tarihi: 12.05.2020, http://abp.anadolu.edu.tr/tr/program/programCiktilari/163/11
  • Atatürk Üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği program yeterlilikleri. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://obs.atauni.edu.tr/moduller/dbp/eobs/birimDetay/1118/Almanca20Öğretmenliği%20Programı%20(1118)?
  • Bursa Uludağ Üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği program yeterlilikleri. Erişim Tarihi: 12.05.2020, http://bilgipaketi.uludag.edu.tr/Programlar/Detay/35?AyID=26
  • Çukurova Üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği. Temel öğrenme kazanımları. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://eobs.cu.edu.tr/ProgOgrCikti_tr.aspx?ProgID=23
  • Dokuz Eylül Üniversitesi (2020). Temel program kazanımları. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://bef.deu.edu.tr/yda/?page_id=736
  • Dicle Üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği program yeterlikleri. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://obs.dicle.edu.tr/oibs/bologna/start.aspx?gkm=05103 33331103322283220231103887233303365703439637735355353446431 053886421973445632210341843779322303333632240
  • Erciyes üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği program yeterlilikleri. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://dpb.erciyes.edu.tr/Program/P2.aspx
  • European Profiling Grid (2013). European profiling grid. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://egrid.epg-project.eu/tr/egrid#
  • Gazi Üniversitesi (2020). Alman dili eğitimi program yeterlilikleri. Erişim Tarihi: 12.05.2020,http://gbp.gazi.edu.tr//htmlProgramHakkinda.php?dr=0&lan =0&baslik=1&FK=05BK=66&ders_kodu=105021086&sirali=0&fakulte=&faulte_en=&bolum=&bolum_n=&ac=8
  • Hatipoğlu, S. (2009). Best – Practice Türkei. Zur Darstellung des Projekts„ Curriculumentwicklung für die Deutschlehrerausbildung an türkischen Universitäten“. Tagungsdokumentation zum Symposium Perspektiven zur Neustrukturierung der Studiengänge Deutsch als Fremdsprache in Südosteuropa (s.43- 52), İstanbul.
  • Hakkari Üniversitesi (2020). Alman dili eğitimi program yeterlikleri. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://obs.hakkari.edu.tr/oibs/bologna/start.aspx?gkm=033 333333882435570344041110355453660621952199388403442833348310533324387763111437735362763679355753889632240
  • İstanbul Üniversitesi- Cerrahpaşa (2020). Almanca öğretmenliği öğrenme kazanımları. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://ebs.istanbulc.edu.tr/home/kazanim/?id=1085
  • Königs, G. F. (2009). Zwischen Hoffen und Bangen. Möglichkeiten und Grenzen einer europȁischen Studienreform am Beispiel des Faches Deutsch als Fremdsprache. Tagungsdokumentation zum Syposium Perspektiven zur Neustruktierung der Studiengȁnge Deutsch als Fremdsprache in Südosteuropa (S.21 -41), Istanbul.
  • Marmara Üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği program çıktıları. Erişim Tarihi: 12.05.2020, meobs.marmara.edu.tr/ProgramTanitim/atatürk-egitim fakultesi/lisans-4-yillikalmanca-1067-2-0
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). İngilizce öğretmeni özel alan yeterlikleri. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_11/06160113_2-YYretmen_Yeterlikleri_KitabY_ingilizce_YYretmeni_Yzel_alan_yeterlikleri_ilkYYretim_parYa_5.pdf
  • Muğla Sıtkı Koçman üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği program yeterlilikleri. Erişim Tarihi: 12.05.2020, http://ects.mu.edu.tr/tr/program/179#link_6
  • Necmettin Erbakan Üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği program yeterlilikleri. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://obs.erbakan.edu.tr/oibs/bologna/start.aspx?gkm=010234444355 53445631103333034436344043219033297344203221434464355253775 33291389123552534142197322303333638960
  • Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği program çıktıları. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://ects.nevsehir.edu.tr/ects/bilgipaketi/dil/tr/bolum/186010/sayfa/1
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği program çıktıları. Erişim Tarihi:12 .05.2020, http://egitim.omu.edu.tr/tr/akademik/akademik birimler/yabanci-dilleregitimibolumu/alman-dili-egitimi-anabilim-dali
  • Trakya Üniversitesi (2020). Almanca öğretmenliği program yeterlilikleri. Erişim Tarihi: 12.05.2020,http://tueobs.trakya.edu.tr/presentationLayer/root/ye erlilik/yeter_NAVİGTOR.ASX?PATH=2_22
  • Yükseköğretim Kurumu (2010). Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi. Erişim Tarihi: 12.05.2020, http://www.tyyc.yok.gov.tr/?pid=33
  • Yükseköğretim Kurumu (2020). Yükseköğretim bilgi yönetim sistemi. Almanca öğretmenliği programları. Erişim Tarihi: 12.05.2020, https://istatistik.yok.gov.tr
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aysel Deregözü

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Deregözü, A. (2020). Almanca Öğretmenliği Lisans Programı Öğrenme Çıktılarının Dilsel Yeterlilikler Açısından İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(6), 22-32.

         14951                  27371                    19255                     21232                    19256                   .                20381                       20535                    21505                             22473                        22506                        22655                        22742                       22870                    

          31487                 31486