Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

GEŞTALT TERAPİ YAKLAŞIMINA GÖRE “KENDİLİK”

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 9, 173 - 180, 30.06.2022

Öz

Sosyal bir varlık olan insanoğlu doğduğu andan itibaren etrafındakilerle temas halindedir. Bireyin her bir teması hem onu hem de temas kurduğu kişiyi etkilemektedir. Karşılıklı etkilenme sürecinde bireyin kendiliği gelişmektedir. Kendilik, bireyin öznel dünyası, kendini algılama biçimi ve bunu davranışlar yoluyla dışa vurması olarak adlandırabilir. Geştalt terapi yaklaşımı bireyin kendilik sürecinin kesintisiz bir biçimde devam ettiğini vurgulamaktadır. Ayrıca, bu yaklaşım, ilk öğrenmeleri anne ve babasından olan bireylerin kendilik gelişiminde anne baba davranışlarının etkisi olduğu üzerinde durmaktadır. Bu anlamda sağlıklı kendilik gelişimi için anne babaların kendi kendiliklerinin sağlıklı olması, çocuklarının ihtiyaç ve gelişimlerini biliyor olmaları önemlidir. Bu çalışmada kendilik gelişiminin geştalt terapi yaklaşımına göre nasıl tanımlandığı ve sağlıklı kendilik gelişimini etkileyen süreçlerden bahsedilmiştir.

Kaynakça

  • Corey, G. (2008). Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları (T. Ergene, Çevire). Ankara: Mentis Yayıncılık
  • Daş, C. (2017). Gestalt Terapi. Ankara: Altınordu Yayıncılık.
  • Gillie, M. (1998). Daniel Stern: A developmental theory for Gestalt. British Gestalt Journal, 8 (2), 107-117.
  • Jacobs, L. (1992). Insights from psychology and intersubjectivity theory for Gestalt therapists. The Gestalt Journal, 15 (2), 1-24.
  • Jacobs, L. (1995). The therapists as “other”: the patient’s search for relatedness. The healing relationship in Gestalt therapy (syf. 215-233). New York: Gestalt Press Book.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2017). Benlik, Aile ve İnsan Gelişimi: Kültürel psikoloji. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Korb, M. P., Gorrell, J., & Van de Riet, V. (1989). Gestalt Therapy Practice and Theory. Allyn & Bacon, USA.
  • Lee, R.G. (1996). The Voice of Shame. Shame and the Gestalt Model. Jossey-Bass Publishers: San Francisco
  • Lee, R.G. (2011). Relational Child, Relational Brain: Development and Therapy in Childhood and Adolescence. Lee, R.G., Harris, N. (Eds). In Shame and Belonging in Chilhood: The Interaction between Relationship and Neurobiological Development in the Early Years of Life. Gestalt Press Routledge, Taylor & Francis: New York
  • Mackewen, J.(1996). Modern Gestalt. S. Palmeri, S. Dainow & p. Milner (Eds). Counseling: The BAC Counseling Reader. London: Sage Publications
  • McConville, M. & Wheeler, G. (2002).The Heart of Development: Gestalt Approaches to Working with Children, Adolescents and their Worlds. Cambridge, MA.Gestalt Press
  • McConville, M. (1995). Adolescence: Psychotherapy and the Emergent Self. USA: Jossey-Bass Inc., Publishers.
  • McLeod, L. (1993). The Self in Gestalt Therapy Theory. The British Gestalt Journal, (2), 25-40
  • Murdock, N. (2012). Psikolojik Danışma ve Psikoterapi Kuramları (F. Akkoyun, Çeviren). Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Parlett, M. (2001), Paradigm Lost, British Gestalt Journal, 10(1), 46-53.
  • Perls, F., Hefferline, R. F. & Goodman, P. (1951). Gestalt Therapy: Excitement and Growth in the Human Personality. Great Britain: The Guernsey Press Co.
  • Santrock, J. W. (2012). Ergenlik (14. Basım) [Adolescence]. (D. M. Siyez, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Sevinç Turhanioğlu, S. (2020). Aramızdakiler: Terapötik İlişkiye Öznelerarası Bakış. Temas Geştalt Terapi Dergisi, 1; 75-102.
  • Stolorow, R. D. (2014). İntrapsişik deneyimin öznelerarası bağlamı. (Stolorow, R. D., Atwood, G., & Brandchaft, B. Eds.) Öznelerarası bakış açış. İstanbul: Psikoterapi Enstitüsü Eğitim Yayınları.
  • Wheeler, G. (1997). Self and Shame: A Gestalt Approach to Contact ans Resistance. Ohio: The Gestalt Institute of Cleveland Press.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Betül Gökçen Doğan Laçin 0000-0001-7697-3341

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Doğan Laçin, B. G. (2022). GEŞTALT TERAPİ YAKLAŞIMINA GÖRE “KENDİLİK”. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), 173-180.

14951                     19255                   21232                    19256                     20381                       20535   

   21505                           22473                        22506                        22655           22742                              22870