Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE OPINIONS OF THE SCHOOL ADMINISTRATORS ON THE PROBLEMS IN EDUCATION FACED BY AFGHAN IMMIGRANT STUDENTS OF UZBEK ORIGIN

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 10, 1 - 15, 31.12.2022
https://doi.org/10.56677/mkuefder.1216706

Öz

Due to the war in their country, the Republic of Turkey has embraced the Afghan students of Uzbek origin and helped them to settle in the Ovakent neighborhood of Hatay province from Afghanistan. This research will guide us to determine the state of their adaptation to the education system and school culture. For this purpose, interviews were conducted with school administrators in Ovakent Neighborhood by using semi-structured interview method, one of the qualitative research methods. The universe and sample of the research consists of 10 administrators working in Ovakent District in the 2014-2015 academic year.

Kaynakça

  • Akarpınar, M. (2022). Göç ve eğitim özelinde Türkiye’de geçici koruma statüsünde çocuk olmak. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi.
  • Arıkan, R. (2011). Araştırma yöntem ve teknikleri. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Babuş, F. (2006). Osmanlı’dan günümüze etnik-sosyal politikalar çerçevesinde göç ve iskân siyaseti uygulamaları. Ozan Yayıncılık.
  • Can, İ. (2010). Velilerin İlköğretimden beklentileri (Osmaniye Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çiçekli, İ.B. (2009). Göç terimleri sözlüğü çeviri. (Ed.: B. Çilekli) Cenevre: Uluslararası Göç Örgütü (IOM) Yayınları.
  • Çotuksöken, Y. (1983). Yabancıların Türkçe öğrenirken karşılaştıkları güçlükler ve yaptıkları yanlışlıklar. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Doğan, A. (1989). Yabancıların Türkçeyi öğrenirken karşılaştıkları güçlükler ve yaptıkları bazı hatalar. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 6(1-2), 259-261.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitim araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Anı Yayıncılık.
  • Fidan, N., & Baykul, Y. (1991). Meeting basic learning needs in primary education school. UNICEF.
  • Göl, M. (2018). Sümelek zamanı gelir kırlangıçlar. Detay Yayıncılık.
  • Göl, M., & Sarıgöz, O. (2020). Relating to the convention basis in the constivist training approach: A qualitative research. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(5), 1-16.
  • Greverus, I.M. (1982). Plâdoyer fur eine multikulturtelle Gesellschaft. In Volker Nitschke (Hg.): Multikulturelle Gesellschaft-multikulturelle Erziehung Stuttgart.
  • Gündüz, A., & Kaya, S. (2010). Hatay araştırmaları-I. Cantekin Matbaası.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü 2017 Nisan, 2016 Türkiye Göç Raporu. https://www.goc.gov.tr/kurumlar/goc.gov.tr/files/2016_yiik_goc_raporu_haziran.pdf (Erişim Tarihi 14.08.2022).
  • İçduygu, A., Erder, S., & Gençkaya, Ö.F. (2014). Türkiye’nin uluslararası göç politikaları, 1923-2023: Ulus-devlet oluşumundan ulus-ötesi dönüşümlere. MiReKoç Proje Raporu 1/2014.
  • Kara, M. (2010). Gazi Üniversitesi TÖMER öğrencilerinin Türkçe öğrenirken karşılaştıkları sorunlar ve bunların çözümüne yönelik öneriler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 661-696.
  • Karababa, Z.C. (2009). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ve karşılaşılan sorunlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 265-277.
  • Karaduman, H. (2017). Soğuk savaş sonrası dönmede yasa dışı göçün Türkiye’nin sınır güvenliğine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi.
  • Ökten, Ş. (2010). Eski vatan ile yeni vatan arasında ya da hem içeride hem dışarıda olmak: Ceylanpınar’daki Afganistan’dan göç etmiş Özbeklerin sosyal bütünleşmesi. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 13, 176-184.
  • Önder, A.T. (2007). Türkiye’nin etnik yapısı. Fark Yayınları.
  • Sarıgöz, O. (2020). Yaşam boyu öğrenme. Anı Yayıncılık.
  • Sarıdoğan, Ş. (2019). Göç ve eğitim ilişkisinin sosyolojik analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
  • Savaşır, H. (2015). Afganistan’dan göç eden Özbeklerin Türk diline uyumu; Yüksek lisans projesi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Tümertekin, E., & Özgüç, N.Ö. (2015). Beşeri coğrafya. Çantay Kitabevi.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr. (Erişim Tarihi 21.10.2022).
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2012). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınevi.

ÖZBEK ASILLI AFGAN GÖÇMENİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİM-ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞTIKLARI SORUNLARA İLİŞKİN YÖNETİCİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 10, 1 - 15, 31.12.2022
https://doi.org/10.56677/mkuefder.1216706

Öz

Ülkelerindeki savaş nedeniyle Türkiye Cumhuriyeti’nin kucak açmasıyla Afganistan’dan Hatay ili Ovakent Mahallesine yerleştirilen Özbek Kökenli Afgan öğrencilerinin eğitim sistemine okul kültürüne uyumlarının hangi durumda olduğunu tespit etmek bize yol gösterecektir. Bu doğrultuda nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılarak Ovakent Mahallesinde okul yöneticileriyle görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini ve örneklemini 2014-2015 eğitim öğretim yılında Ovakent Mahallesinde görev yapan 10 yönetici oluşturmaktadır. Özbek kökenli öğrencilerimizin kültürümüze, eğitim sistemimize, okul kültürüne uyumu detaylı şekilde incelenerek ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Akarpınar, M. (2022). Göç ve eğitim özelinde Türkiye’de geçici koruma statüsünde çocuk olmak. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi.
  • Arıkan, R. (2011). Araştırma yöntem ve teknikleri. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Babuş, F. (2006). Osmanlı’dan günümüze etnik-sosyal politikalar çerçevesinde göç ve iskân siyaseti uygulamaları. Ozan Yayıncılık.
  • Can, İ. (2010). Velilerin İlköğretimden beklentileri (Osmaniye Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çiçekli, İ.B. (2009). Göç terimleri sözlüğü çeviri. (Ed.: B. Çilekli) Cenevre: Uluslararası Göç Örgütü (IOM) Yayınları.
  • Çotuksöken, Y. (1983). Yabancıların Türkçe öğrenirken karşılaştıkları güçlükler ve yaptıkları yanlışlıklar. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Doğan, A. (1989). Yabancıların Türkçeyi öğrenirken karşılaştıkları güçlükler ve yaptıkları bazı hatalar. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 6(1-2), 259-261.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitim araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Anı Yayıncılık.
  • Fidan, N., & Baykul, Y. (1991). Meeting basic learning needs in primary education school. UNICEF.
  • Göl, M. (2018). Sümelek zamanı gelir kırlangıçlar. Detay Yayıncılık.
  • Göl, M., & Sarıgöz, O. (2020). Relating to the convention basis in the constivist training approach: A qualitative research. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(5), 1-16.
  • Greverus, I.M. (1982). Plâdoyer fur eine multikulturtelle Gesellschaft. In Volker Nitschke (Hg.): Multikulturelle Gesellschaft-multikulturelle Erziehung Stuttgart.
  • Gündüz, A., & Kaya, S. (2010). Hatay araştırmaları-I. Cantekin Matbaası.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü 2017 Nisan, 2016 Türkiye Göç Raporu. https://www.goc.gov.tr/kurumlar/goc.gov.tr/files/2016_yiik_goc_raporu_haziran.pdf (Erişim Tarihi 14.08.2022).
  • İçduygu, A., Erder, S., & Gençkaya, Ö.F. (2014). Türkiye’nin uluslararası göç politikaları, 1923-2023: Ulus-devlet oluşumundan ulus-ötesi dönüşümlere. MiReKoç Proje Raporu 1/2014.
  • Kara, M. (2010). Gazi Üniversitesi TÖMER öğrencilerinin Türkçe öğrenirken karşılaştıkları sorunlar ve bunların çözümüne yönelik öneriler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 661-696.
  • Karababa, Z.C. (2009). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ve karşılaşılan sorunlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 265-277.
  • Karaduman, H. (2017). Soğuk savaş sonrası dönmede yasa dışı göçün Türkiye’nin sınır güvenliğine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi.
  • Ökten, Ş. (2010). Eski vatan ile yeni vatan arasında ya da hem içeride hem dışarıda olmak: Ceylanpınar’daki Afganistan’dan göç etmiş Özbeklerin sosyal bütünleşmesi. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 13, 176-184.
  • Önder, A.T. (2007). Türkiye’nin etnik yapısı. Fark Yayınları.
  • Sarıgöz, O. (2020). Yaşam boyu öğrenme. Anı Yayıncılık.
  • Sarıdoğan, Ş. (2019). Göç ve eğitim ilişkisinin sosyolojik analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
  • Savaşır, H. (2015). Afganistan’dan göç eden Özbeklerin Türk diline uyumu; Yüksek lisans projesi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Tümertekin, E., & Özgüç, N.Ö. (2015). Beşeri coğrafya. Çantay Kitabevi.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr. (Erişim Tarihi 21.10.2022).
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2012). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınevi.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Göl 0000-0002-0445-5139

Hasan Savaşır 0000-0002-0049-7067

Şule Sarıgöz 0000-0002-5637-5958

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Göl, M., Savaşır, H., & Sarıgöz, Ş. (2022). THE OPINIONS OF THE SCHOOL ADMINISTRATORS ON THE PROBLEMS IN EDUCATION FACED BY AFGHAN IMMIGRANT STUDENTS OF UZBEK ORIGIN. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 1-15. https://doi.org/10.56677/mkuefder.1216706

         14951                  27371                    19255                     21232                    19256                   .                20381                       20535                    21505                             22473                        22506                        22655                        22742                       22870                    

          31487                 31486