This study aims to analyze secondary school students’ attitudes towards trees and environment. Target population of the study is composed of 723 students who attend 5,6,7,8. grades in three secondary schools in rural areas and the three secondary schools in the city center of Kutahya. Though general survey model are used in this study, it is demanded from the researchers to collect data by using Attitudes towards Tree and Environment Scale developed by Kunt (2013). Cronbach's alpha coefficient of reliability of the Attitudes towards Tree and environment Scale was found to be 0.90. For statistical analysis of the collected data, descriptive statistical methods (mean, standard deviation, frequency, percentage) as well as independent samples T-test, one-way ANOVA and LSD test cross-table are used. As a result of the analyses, it is found that while the students’ attitudes towards tree and nature show a statistically significant difference according to gender, there is no difference according to the degree they are attending. It is found that the students regard forests mostly beneficial for human life.
Attitudes towards Tree and Nature Urban Rural Secondary School Students.
Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin ağaç ve çevreye yönelik tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Kütahya şehir merkezindeki üç ve kırsal kesimdeki üç ortaokulda 5,6,7,8. sınıflarda öğrenim gören toplam 723 öğrenci oluşturmuştur. Genel tarama yönteminin kullanıldığı bu araştırmada verilerin toplanmasında araştırmacılardan Kunt (2013) tarafından geliştirilen ‘‘Ağaç ve Çevre Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Tutum ölçeğinin güvenilirliği Cronbach Alpha katsayısı 0.90 olarak bulunmuştur. Toplanan verilerin istatistiksel analizleri için; tanımlayıcı istatistiksel metotların (aritmetik ortalama, standart sapma, frekans, yüzdelik) yanı sıra independent samples Ttest, one-way anova LSD test ve çapraz tablo (cross-table) kullanılmıştır. Analizler sonucunda, öğrencilerin ağaç ve çevreye yönelik tutumları; cinsiyet ve yaşadıkları yer bakımından istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık gösterirken öğrenim gördükleri sınıfa göre anlamlı bir farklılık göstermediği saptanmıştır. Öğrencilerin, ormanların yararını çoğunlukla insan yaşamı üzerine gördükleri bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 10 Sayı: 23 |
.