Fen eğitimi alanındaki birçok reform çalışması bilimin doğasının öğrenciler tarafından
anlaşılmasını bir hedef olarak belirlemiştir. Bilimsel bilginin bazı temel karakteristik özellikleri
vardır. Bunlardan biride bilimsel bilginin sübjektif olmasıdır. Bu çalışmada bilimsel bilginin
sübjektif olması yani öznel ve teoriye bağımlı yapısı üzerinde durulmuştur. Bilim insanları
bilimsel çalışmalarını yaparken ön bilgilerinden, inançlarından, tecrübelerinden, almış
oldukları eğitimden etkilenirler. Bu çalışmanın amacı ilköğretim fen bilgisi öğretmen
adaylarının bilimsel bilginin sübjektif olmasına yönelik görüşlerinin doğrudan-yansıtıcı ve
araştırmaya dayalı laboratuar öğretimi ile gelişiminin incelenmesidir. Bu çalışmada nitel
araştırma yöntemi kullanılmıştır. Laboratuarda yapılan etkinlikten sonra öğretmen
adaylarının deneyimlerinin anlaşılması ve bilimsel bilginin sübjektif olması hakkındaki
gelişimlerinin belirlenmesi için yazılı dokümanlar toplanmıştır. Etkinliğin sonunda öğretmen
adaylarıyla mülakat yapılmıştır. Laboratuar uygulamasından sonra öğretmen adaylarını bilim
insanlarının kişisel tercihlerinin ve aldıkları eğitimin onların çalışmalarını etkileyeceğine
değinmişlerdir. Ayrıca bilim insanlarının araştırmalarını yaparken var olan teorilerden
etkilendiklerini bununda bilimde sübjektifliğe neden olduğunu, bundan dolayı da bilimsel
bilginin teori-temelli olduğunu belirtmişlerdir.
Bilimin doğası Bilginin öznel yapısı Sorgulayıcı öğretim Fen bilgisi öğretmen adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 8 Sayı: 16 |
.