BibTex RIS Kaynak Göster

İLK OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE SES TEMELLİ CÜMLE YÖNTEMİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ: HATAY İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2009, Cilt: 6 Sayı: 12, 164 - 175, 29.01.2014

Öz

Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin ses temelli cümle yöntemine ilişkin görüşleri cinsiyet, mesleki kıdem ve mezun olunan bölüme göre incelenmiştir. Araştırma, Hatay il merkezinde bulunan 32 ilköğretim okulundan küme rastgele örneklem metodu ile seçilen 10 ilköğretim okulunda görev yapan 204 öğretmen üzerinde uygulanmıştır. Verilerin toplanmasında 22 maddeden oluşan likert tipi anket  formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde istatistiksel işlemlerden frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, tek yönlü varyans analizi ve tukey testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin Ses Temelli Cümle Yöntemine ilişkin görüşlerinde mesleki kıdeme göre anlamlı bir farklılık olduğu, cinsiyet ve mezun olunan bölüme göre ise anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Ses Temelli Cümle Yöntemine ilişkin öğretmen görüşlerinde mesleki kıdeme göre anlamlı bir farklılık olmasının nedeni, mesleki kıdemi düşük olan öğretmenlerin Ses Temelli Cümle Yöntemi konusunda diğer öğretmenlere göre daha nitelikli bilgiye sahip olması olabilir.

Kaynakça

  • Akyol, H. ve Temur, T. (2008). “Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Cümle Yön-temi İle Okuma Yazma Öğrenen Öğrencilerin Okuma Becerilerinin Öğretmen Gö-rüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5, 78-95.
  • Bilir, A. (2005) “İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Özellikleri ve İlk okuma Yazma Öğretimi”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38, 87-100.
  • Demirel, M. (2006). İlk Okuma Yazma Öğretimindeki Değişikler Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Durukan E. ve Alver, M. (2008). “Ses Temelli Cümle Yöntemi'nin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(5), 274-289.
  • Ferah, A.(1999). İlk Okuma-Yazma Döneminde Görsel Algı ve Zeka ile Oku-ma-Yazma Arasındaki İlişkilerin Araştırılması. 4. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 327-341
  • Gelen, İ. ve Beyazıt, N. (2007). İlk Okuma Yazma Öğretiminin Kazandırılma-sında Cümle Çözümleme Yöntemi ve Ses Temelli Cümle Yönteminin Farklı Bakış Açılarıyla Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hatay: Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gün, A. (2006). Öğretmenlerin Ses Temelli Cümle Yöntemine İlişkin Algıları Ve Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güneş, F. (2005). “Niçin Ses Temelli Cümle Yöntemi?” Yeni İlköğretim Prog-ramlarını Değerlendirme Sempozyumu, 136–145.
  • Güneş, F. (2006). “İlk Okuma-Yazma Öğretiminde Yenilikler”. Çoluk Çocuk Aylık Anne Baba Eğitimci Dergisi, 57, 31-34.
  • Kerlinger F. N.(1973). Foundation of Behavioral Research (Second edition). New York: Holt Rinehart and Winston.
  • MEB, (2005). İlköğretim Türkçe Dersi (1- 5. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kı-lavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Özcan, A.O. (1992). “İlk Okuma Yazma Öğretim Programlarını Geliştirilmesi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 167-178.
  • Şahin, İ., İnci, S., Turan, H. ve Apak, Ö. (2006). “İlk Okuma Öğretiminde Ses Temelli Cümle Yöntemiyle Çözümleme Yönteminin Karşılaştırılması”. Milli Eğitim Dergisi, 171, 109 - 129.
  • Tok, Ş. ve Tok T. N. (2008). İlk okuma Yazma Öğretiminde Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 53, 123-144.
  • Turan, M ve Akpınar, B.(2008). İlköğretim Türkçe Dersi İlk Okuma Yazma Öğretiminde Kullanılan, Ses Temelli Cümle ve Bitişik Eğik Yazı Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 121-138.
  • Uğuz S. (2006). Ses Temelli Cümle Yönteminin Öğretmenler Tarafından Algı-lanma Biçimleri ve Uygulamada Karşılaşılan Güçlükler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yangın, B. (2006). “Yöneticilerin ve Öğretmenlerin İlk Okuma-Yazmaya Ha-zırlığa Yönelik Bilgileri ve Görüşleri”. MAKÜ-Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 28-33
  • Yıldırım, K. (2007). “Yazılı Program ve Uygulanan Program Kavramları Açı-sından Ses Temelli Cümle Yönteminin Değerlendirilmesi”. Milli Eğitim Dergisi, 175, 25-46.
  • Yurduseven, S. (2007). İlk Okuma Yazma Programının Öğretmen Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon: Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Yıl 2009, Cilt: 6 Sayı: 12, 164 - 175, 29.01.2014

Öz

Kaynakça

  • Akyol, H. ve Temur, T. (2008). “Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Cümle Yön-temi İle Okuma Yazma Öğrenen Öğrencilerin Okuma Becerilerinin Öğretmen Gö-rüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5, 78-95.
  • Bilir, A. (2005) “İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Özellikleri ve İlk okuma Yazma Öğretimi”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38, 87-100.
  • Demirel, M. (2006). İlk Okuma Yazma Öğretimindeki Değişikler Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Durukan E. ve Alver, M. (2008). “Ses Temelli Cümle Yöntemi'nin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(5), 274-289.
  • Ferah, A.(1999). İlk Okuma-Yazma Döneminde Görsel Algı ve Zeka ile Oku-ma-Yazma Arasındaki İlişkilerin Araştırılması. 4. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 327-341
  • Gelen, İ. ve Beyazıt, N. (2007). İlk Okuma Yazma Öğretiminin Kazandırılma-sında Cümle Çözümleme Yöntemi ve Ses Temelli Cümle Yönteminin Farklı Bakış Açılarıyla Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hatay: Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gün, A. (2006). Öğretmenlerin Ses Temelli Cümle Yöntemine İlişkin Algıları Ve Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güneş, F. (2005). “Niçin Ses Temelli Cümle Yöntemi?” Yeni İlköğretim Prog-ramlarını Değerlendirme Sempozyumu, 136–145.
  • Güneş, F. (2006). “İlk Okuma-Yazma Öğretiminde Yenilikler”. Çoluk Çocuk Aylık Anne Baba Eğitimci Dergisi, 57, 31-34.
  • Kerlinger F. N.(1973). Foundation of Behavioral Research (Second edition). New York: Holt Rinehart and Winston.
  • MEB, (2005). İlköğretim Türkçe Dersi (1- 5. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kı-lavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Özcan, A.O. (1992). “İlk Okuma Yazma Öğretim Programlarını Geliştirilmesi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 167-178.
  • Şahin, İ., İnci, S., Turan, H. ve Apak, Ö. (2006). “İlk Okuma Öğretiminde Ses Temelli Cümle Yöntemiyle Çözümleme Yönteminin Karşılaştırılması”. Milli Eğitim Dergisi, 171, 109 - 129.
  • Tok, Ş. ve Tok T. N. (2008). İlk okuma Yazma Öğretiminde Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 53, 123-144.
  • Turan, M ve Akpınar, B.(2008). İlköğretim Türkçe Dersi İlk Okuma Yazma Öğretiminde Kullanılan, Ses Temelli Cümle ve Bitişik Eğik Yazı Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 121-138.
  • Uğuz S. (2006). Ses Temelli Cümle Yönteminin Öğretmenler Tarafından Algı-lanma Biçimleri ve Uygulamada Karşılaşılan Güçlükler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yangın, B. (2006). “Yöneticilerin ve Öğretmenlerin İlk Okuma-Yazmaya Ha-zırlığa Yönelik Bilgileri ve Görüşleri”. MAKÜ-Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 28-33
  • Yıldırım, K. (2007). “Yazılı Program ve Uygulanan Program Kavramları Açı-sından Ses Temelli Cümle Yönteminin Değerlendirilmesi”. Milli Eğitim Dergisi, 175, 25-46.
  • Yurduseven, S. (2007). İlk Okuma Yazma Programının Öğretmen Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon: Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Muamber Yılmaz Bu kişi benim

Mehmet Ağırtaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 6 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Yılmaz, M., & Ağırtaş, M. (2014). İLK OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE SES TEMELLİ CÜMLE YÖNTEMİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ: HATAY İLİ ÖRNEĞİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12), 164-175.
AMA Yılmaz M, Ağırtaş M. İLK OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE SES TEMELLİ CÜMLE YÖNTEMİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ: HATAY İLİ ÖRNEĞİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Ocak 2014;6(12):164-175.
Chicago Yılmaz, Muamber, ve Mehmet Ağırtaş. “İLK OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE SES TEMELLİ CÜMLE YÖNTEMİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ: HATAY İLİ ÖRNEĞİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 6, sy. 12 (Ocak 2014): 164-75.
EndNote Yılmaz M, Ağırtaş M (01 Ocak 2014) İLK OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE SES TEMELLİ CÜMLE YÖNTEMİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ: HATAY İLİ ÖRNEĞİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 6 12 164–175.
IEEE M. Yılmaz ve M. Ağırtaş, “İLK OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE SES TEMELLİ CÜMLE YÖNTEMİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ: HATAY İLİ ÖRNEĞİ”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 6, sy. 12, ss. 164–175, 2014.
ISNAD Yılmaz, Muamber - Ağırtaş, Mehmet. “İLK OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE SES TEMELLİ CÜMLE YÖNTEMİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ: HATAY İLİ ÖRNEĞİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 6/12 (Ocak 2014), 164-175.
JAMA Yılmaz M, Ağırtaş M. İLK OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE SES TEMELLİ CÜMLE YÖNTEMİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ: HATAY İLİ ÖRNEĞİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2014;6:164–175.
MLA Yılmaz, Muamber ve Mehmet Ağırtaş. “İLK OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE SES TEMELLİ CÜMLE YÖNTEMİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ: HATAY İLİ ÖRNEĞİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 6, sy. 12, 2014, ss. 164-75.
Vancouver Yılmaz M, Ağırtaş M. İLK OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE SES TEMELLİ CÜMLE YÖNTEMİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ: HATAY İLİ ÖRNEĞİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2014;6(12):164-75.

.