BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçede Okuduğunu Anlama Becerilerini Geliştirme Yolları/The Developing Methods of Reading Comprehension Skills in Turkish

Yıl 2008, Cilt: 5 Sayı: 9, 131 - 139, 24.01.2014

Öz

Çağımız fonksiyonel okuryazarların yetişmesini zorunlu kılmaktadır. Fonksiyonel okuryazarlar; seri bir şekilde okuyan ve okuduğunu anlayan, aynı zamanda bunu yaşamını daha iyi hale getirmek için kullanan bireylerdir. Ülkemizde özellikle ilköğretim I. kademede okuduğunu anlama konusunda sorunlar yaşayan çok sayıda öğrencinin olduğu tahmin edilmektedir. Türkçe programlarında okuduğunu anlama çalışmalarına yer verilmektedir. Ancak yöntem ve teknikler açısından öğretmenlerin yetersiz oluşu ve uygulamadaki eksiklikler nedeniyle bazı sorunlar ortaya çıkmaktadır. Bu çalışma, survey tipi bir çalışmadır. Bu araştırma okuduğunu anlama becerilerini geliştirmede hem öğrencilere hem de öğretmenlere pratiğe yönelik önerileri içermektedir.

Anahtar Kelimeler: Fonksiyonel okuryazarlık, okuduğunu anlama, okuma stratejisi.

Abstract

Functional literates need to bring up in our age. Functional literates; automatic reading and reading comprehension in the meantime they use this skill for more well conditions more in their lives. According to predictions there are many students who have some problems in reading comprehension area specially primarily school first grade in our country. There are reading comprehension activities in Turkish program. Despite of inadequate of teacher point of method and technique and deficiency of application is to cause some problems. This study is survey model. It is to contain related to practical proposes in developing reading comprehension skills to teachers and students.

Key words: Functional literacy, reading comprehension, reading strategy.


Kaynakça

  • Akyol, H. (2005). Türkçe İlkokuma Yazma Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Blaha, B. A. ve Bennett J. M. (1993). Yeni Okuma Teknikleri. (Çev. Doğan Şahiner), İstanbul: Reprosel Matbaası.
  • Bloom, B. S.(1995). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. (Çev. D. Ali Özçelik), İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Dökmen, Ü. (1994). Okuma Becerisi, İlgisi ve Alışkanlığı Üzerine Psiko-Sosyal Bir Araştırma. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Göğüş, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Güneş, F. (2000). Okuma Yazma Öğretimi ve Beyin Teknolojisi. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Kavcar, C. ve Kantemir, E. (1986). Türk Dili. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Kayalar, M. (1992). Etkili ve Hızlı Okuma Sanatı. İstanbul: Real Yayınları.
  • Lerner, J. W. (2000). Learning Disabilities Theories Diagnonsis And Teaching Strategies. New York: Houghton Mifflin Company.
  • Miller, W. H. (1972). The First R Elementary Reading Today. New York: Holt Rinehart And Winston Inc.
  • Öztürk, B. (1999). “Öğrenme ve Öğretmede Dikkat”. Milli Eğitim Dergisi, sayı:144, s. 51-58.
  • Robinson, R. & Good T. L.. (1987). Becoming On Effective Reading Teacher. New York: Harper And Row Publishers.
  • Ruşen, M. (1995). Hızlı Okuma. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Sekman, M. (1998). Kesintisiz Öğrenme. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Selçuk, Z. (2000). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yılmaz, M., “Okuduğunu Anlama Ve Dikkat Arasındaki İlişki”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Ulusal İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Kongresi Bildiri Kitabı, Yıl:2006, 1. Cilt:1, s. 112- 120.
Yıl 2008, Cilt: 5 Sayı: 9, 131 - 139, 24.01.2014

Öz

Kaynakça

  • Akyol, H. (2005). Türkçe İlkokuma Yazma Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Blaha, B. A. ve Bennett J. M. (1993). Yeni Okuma Teknikleri. (Çev. Doğan Şahiner), İstanbul: Reprosel Matbaası.
  • Bloom, B. S.(1995). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. (Çev. D. Ali Özçelik), İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Dökmen, Ü. (1994). Okuma Becerisi, İlgisi ve Alışkanlığı Üzerine Psiko-Sosyal Bir Araştırma. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Göğüş, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Güneş, F. (2000). Okuma Yazma Öğretimi ve Beyin Teknolojisi. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Kavcar, C. ve Kantemir, E. (1986). Türk Dili. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Kayalar, M. (1992). Etkili ve Hızlı Okuma Sanatı. İstanbul: Real Yayınları.
  • Lerner, J. W. (2000). Learning Disabilities Theories Diagnonsis And Teaching Strategies. New York: Houghton Mifflin Company.
  • Miller, W. H. (1972). The First R Elementary Reading Today. New York: Holt Rinehart And Winston Inc.
  • Öztürk, B. (1999). “Öğrenme ve Öğretmede Dikkat”. Milli Eğitim Dergisi, sayı:144, s. 51-58.
  • Robinson, R. & Good T. L.. (1987). Becoming On Effective Reading Teacher. New York: Harper And Row Publishers.
  • Ruşen, M. (1995). Hızlı Okuma. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Sekman, M. (1998). Kesintisiz Öğrenme. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Selçuk, Z. (2000). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yılmaz, M., “Okuduğunu Anlama Ve Dikkat Arasındaki İlişki”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Ulusal İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Kongresi Bildiri Kitabı, Yıl:2006, 1. Cilt:1, s. 112- 120.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Muamber Yılmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 24 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 5 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Yılmaz, M. (2014). Türkçede Okuduğunu Anlama Becerilerini Geliştirme Yolları/The Developing Methods of Reading Comprehension Skills in Turkish. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 131-139.
AMA Yılmaz M. Türkçede Okuduğunu Anlama Becerilerini Geliştirme Yolları/The Developing Methods of Reading Comprehension Skills in Turkish. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Ocak 2014;5(9):131-139.
Chicago Yılmaz, Muamber. “Türkçede Okuduğunu Anlama Becerilerini Geliştirme Yolları/The Developing Methods of Reading Comprehension Skills in Turkish”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5, sy. 9 (Ocak 2014): 131-39.
EndNote Yılmaz M (01 Ocak 2014) Türkçede Okuduğunu Anlama Becerilerini Geliştirme Yolları/The Developing Methods of Reading Comprehension Skills in Turkish. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5 9 131–139.
IEEE M. Yılmaz, “Türkçede Okuduğunu Anlama Becerilerini Geliştirme Yolları/The Developing Methods of Reading Comprehension Skills in Turkish”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 5, sy. 9, ss. 131–139, 2014.
ISNAD Yılmaz, Muamber. “Türkçede Okuduğunu Anlama Becerilerini Geliştirme Yolları/The Developing Methods of Reading Comprehension Skills in Turkish”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5/9 (Ocak 2014), 131-139.
JAMA Yılmaz M. Türkçede Okuduğunu Anlama Becerilerini Geliştirme Yolları/The Developing Methods of Reading Comprehension Skills in Turkish. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2014;5:131–139.
MLA Yılmaz, Muamber. “Türkçede Okuduğunu Anlama Becerilerini Geliştirme Yolları/The Developing Methods of Reading Comprehension Skills in Turkish”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 5, sy. 9, 2014, ss. 131-9.
Vancouver Yılmaz M. Türkçede Okuduğunu Anlama Becerilerini Geliştirme Yolları/The Developing Methods of Reading Comprehension Skills in Turkish. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2014;5(9):131-9.

.