The purpose of this research was to study the effects of three different types of methods of teaching physics (conceptual change-based, real life context-based and traditional teaching) on high school physics students in the 11th grade in terms of approaches to learning physics they achieved in learning about the various topics. The research was conducted in three different 11th-grade physics classes in an Anatolian High School located in the province of İzmir. Experimental 1 Group (Conceptual Change Group -CCG) were given the conceptual change texts on the mentioned subjects, the Experimental 2 Group (Real life Context-Based Learning Group-RLCLG) were offered a teaching approach based on real life context-based learning, whereas the control group (Traditional Learning Group -TLG) was taught in the traditional style (lecturing, question ˗ answer). Data for the research were collected with the "Approaches to Physics Learning Scale." There were not significant differences revealed among the groups in terms of the students' approach to learning physics. However; as regarding to group variable resuls of univariate ANOVA’s obtained from each sub-scale data indicates that the difference between scores of deep approach 1 and surface approach is statistically significant and the observed difference between scores of deep approach 2 is statistically not significant
Bu araştırmanın amacı, basınç ile ilgili konularda üç farklı şekilde sunulan fizik öğretiminin
(kavramsal değişime dayalı öğretim, yaşam temelli öğrenme ve geleneksel öğretim) ortaöğretim 11. sınıf
düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin fiziği öğrenmeye yönelik yaklaşımları üzerindeki etkilerini
incelemektir. Araştırma, İzmir ilinde bulunan bir Anadolu Lisesinin 11. sınıf düzeyinde öğrenim gören üç
farklı sınıf üzerinde yürütülmüştür. Deney 1 grubunda (Kavramsal Değişim Grubu-KDG) adı geçen
konuların öğretimi kavramsal değişim metinleri kullanılarak, Deney 2 grubunda (Yaşam Temelli Öğrenme
Grubu-YTÖG) yaşam temelli öğrenme yaklaşımına göre düzenlenmiş öğretim sunularak, kontrol
grubunda ise (Geleneksel Öğretim Grubu–GÖG) geleneksel öğretimle (düz anlatım, soru-cevap)
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri “Fizik Öğrenme Yaklaşımları Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır.
Sonuçlar, fizik öğrenme yaklaşımları değişkenine göre grupların ön ölçümden son ölçüme değişimleri
arasında anlamlı farklılıklar olmadığını göstermektedir. Ancak her bir alt ölçek verileri üzerinde
gerçekleşen tek değişkenli Varyans Analizi (univariate ANOVA’s) sonuçları grup değişkenine ilişkin
“derinsel yaklaşım 1” ve “yüzeysel yaklaşım” puanları arasındaki farkın önemli, “derinsel yaklaşım 2”
puanlarında gözlenen farkın ise istatistiksel açıdan önemsiz olduğunu göstermektedir.
Kavramsal Değişim Metinleri Yaşam Temelli Öğrenme Fizik Öğretimi Öğrenme Yaklaşımları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 12 Sayı: 30 |
.