The aim of this study is to reveal the relationship between scientific studies (article / post-graduate thesis) carried out by using Collaborative learning techniques in teaching Turkish in Turkey between the years 2000-2014 and students' opinions about success, attitude and applications in learnig Turkish. Another aim of the study is to provide a source for field researches of using Collaborative learnig method in Turkish teaching process. In the study "Meta-Analysis"methodshas been used. The following conclusions have been reached about the problem questions of the research : It has been found that there are 46 studies ( doctoral thesis f = 10, master thesis f = 10, article f = 26) conducted on the academic achievement of students by using collaborative learning techniques. In the 43 of these studies (%93,31), it is determined that collaborative learning techniques increase the academic achievement of students. In the remaining 3 research (%6,51), it is seen that collaborative learning techniques don't have any effect on the academic achievement of students. It has been determined that there are 15 studies (doctoral thesis f = 4 , master thesis f = 4, article f = 7) that examine the attitudes of students towards to lesson and applications. In the 14 of these studies (%93,24), it is seen that collaborative learning techniques have a positive impact on the students' attitudes towards to lesson/applications. In contrast, it is determined in one study (%6,66) that collaborative learning techniques don't have any effect on the students' attitudes. It has been determined that there are 16 studies (doctoral thesis f =1 , master thesis f = 4, article f = 10) that examine the students' opinions about the collaborative learning applications. In all of the studies (%100) examined, it is determined that students have positive opinion about Turkish teaching activities and Turkish lessons that collaborative learning techniques are applied. The Collaborative learning techniques used in research and the applied frequency is determined as follows: Learning Together Technique (f = 17), Unstructured / mixed techniques (f = 10), Jigsaw Techniques (f = 10), Multiple Intelligence supported Collaborative learning techniques (f = 3), TOT (f = 2), Group Research (f=1); Binary Audit Techniques (f = 1), Academic Contradictions Technique (f = 1). Collaborative learning techniques applied language skills depending on the frequency values are listed as follows: Reading Skill(f = 14), Writing Skills (f = 12), Grammar (f = 10), other (f = 10), Speaking Skill (f = 3), Listening Skills (f = 3)
Collaborative Learning Techniques Achievement Attitude Opinion Bibliography
Bu çalışmanın amacı, 2000-2014 yıllarında Türkiye’de Türkçe ana dili öğretiminde iş
birlikli öğrenme teknikleri kullanılarak gerçekleştirilen bilimsel çalışmaların
(makale/lisansüstü tez); öğrencilerin Türkçe öğrenimindeki başarı, tutum ve uygulamalara
yönelik görüşleriyle ilişkisini ortaya koymaktır. Çalışmanın bir diğer amacı, iş birlikli öğrenme
yönteminin Türkçe öğretiminde kullanılmasına ilişkin alan araştırmacılarına bir kaynakça
sunmaktır.
Araştırmada “Meta-Analiz” yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın problem sorularıyla
ilgili şu sonuçlara varılmıştır:
İş birlikli öğrenme teknikleri kullanılarak öğrencilerin akademik başarıları üzerinde
yapılmış 46 (doktora tezi f=10, yüksek lisans tezi f=10, makale f=26) çalışma belirlenmiştir. Bu
çalışmaların 43’ünde (%93,31) iş birlikli öğrenme tekniklerinin öğrencilerin akademik
başarısını artırdığı belirlenmiştir. Geriye kalan 3 araştırmada (%6,51) ise, uygulanan iş birlikli
öğrenme tekniklerinin öğrencilerin akademik başarısı üzerinde etkili olmadığı tespit
edilmiştir.
Öğrencilerin derse ve uygulamalara yönelik tutumlarını inceleyen 15 (doktora tezi
f=4, yüksek lisans tezi f=4, makale f=7) çalışmanın yapıldığı tespit edilmiştir. Bu çalışmaların
14’ünde (%93,24) iş birlikli öğrenme tekniklerinin öğrencilerin derse/uygulamalara ilişkin
tutumlarını olumlu yönde etkilediği görülmüştür. Buna karşılık 1 çalışmada (%6,66),
uygulanan iş birlikli öğrenme tekniğinin öğrencilerin tutumları üzerinde etkili olmadığı
belirlenmiştir.
Öğrencilerin iş birlikli öğrenme uygulamalarına ilişkin görüşlerinin incelendiği 16
(doktora tezi f=1, yüksek lisans tezi f=4, makale f=10) çalışma tespit edilmiştir. İncelenen
çalışmaların tamamında (%100) öğrencilerin iş birlikli öğrenme tekniklerinin uygulandığı
Türkçe derslerine ve Türkçe öğretimi etkinliklerine yönelik olumlu görüş belirttikleri tespit
edilmiştir.
Araştırmalarda kullanılan iş birlikli öğrenme teknikleri ve uygulanma sıklığı şu şekilde
belirlenmiştir: Birlikte Öğrenme Tekniği (f=17); Yapılandırılmamış/karma teknikler (f=10);
Jigsaw Teknikleri (f=10); Çoklu Zekâ destekli iş birlikli öğrenme teknikleri (f=3); TOT (f=2); Grup Araştırması (f=1); İkili Denetim Tekniği (f=1); Akademik Çelişki Tekniği (f=1),
Birleştirilmiş İş Birlikli Okuma ve Kompozisyon (f=1).
İş Birlikli Öğrenme tekniklerinin uygulandığı dil becerileri frekans değerlerine bağlı
olarak şu şekilde sıralanmıştır: Okuma Becerisi (f=14), Yazılı Anlatım Becerisi (f=12), Dil Bilgisi
(f=10), Diğer (f=10); Konuşma Becerisi (f=3), Dinleme Becerisi (f=3).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 12 Sayı: 30 |
.