Dünya genelinde hava taşımacılığında
yaşanan hızlı büyüme, hava trafiğinde yoğunluğun artmasına ve
havaalanlarında gecikmelere neden olmaktadır. Problemin çözümü için
havayolu işletmeleri, özellikle uzun menzilli uçuşlarda, A380 gibi 500-600
yolcu kapasiteli, geniş gövdeli, maliyet etkin uçakları tercih etmeye
başlamıştır. Ancak dünya genelindeki havaalanlarının sadece bir bölümü bu tür
uçaklara hizmet verebilecek altyapıya sahip durumdadır. A380 uçağını üreten Airbus
firması, Türkiye’de sadece İstanbul’a yeni yapılan üçüncü havaalanı, Ankara
Esenboğa ve Trabzon havaalanlarının A380 için uygunluğunu onaylamıştır. Bu
çalışmanın amacı, geniş gövdeli uçak karakteristiklerinin havaalanı tasarımı ve
hava sahası yönetimini ne ölçüde etkilediğini ortaya koymaktır. Bu kapsamda,
Türkiye’nin en fazla yolcu trafiğine sahip 5. havalimanı olan İzmir Adnan
Menderes Havalimanı örnek çalışma olarak ele alınmış, havalimanının A380 operasyonlarına
ne derece uygun olduğu araştırılmıştır. Yapılan analizlerde Uluslararası Sivil
Havacılık Örgütü ICAO ve Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği IATA tarafından
geliştirilen standartlardan faydalanılmıştır. Elde edilen sonuçlar, incelemeye
alınan havalimanının hem hava, hem de kara tarafında A380 için önemli
düzenlemelere ihtiyaç olduğunu göstermiştir.
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 41 |
.