Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

LİSE MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİLERİ VE TEKNOLOJİYİ BÜTÜNLEŞTİRME ÖZ-YETERLİLİKLERİ

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 37, 0 - 0, 01.03.2017

Öz

 Bu
çalışmanın amacı Fatih Projesi kapsamındaki okullardaki matematik
öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgilerinin (TPAB)  ve teknolojiyi bütünleştirme
öz-yeterliliklerinin belirlenmesi ve öğretmenlerin cinsiyet, yaş, öğretmenlik
deneyimi ve hizmet içi eğitim alıp almama gibi farklılıklarının TPAB ve TBÖY
ile ilişkileri incelenmiştir. Bu çalışma İstanbul’daki 6 farklı ilçedeki FATIH
projesi kapsamındaki okullarda çalışan 138 matematik öğretmeniyle yapılmıştır. Bu
çalışmada nicel bir araştırma yöntemi izlenmiştir.  Veri toplamak için Türkçe’ye çevrilmiş TPAB-M
VE TBÖY ölçekleri kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre lise matematik
öğretmenlerinin TPAB algıları ve TBÖY orta seviyededir. Demografik sonuçlara
göre, erkek ve kadın öğretmenlerin TPAB algılarında anlamlı bir fark yokken TBÖY’lerinde
erkeler lehine anlamlı bir fark vardır. Ayrıca TPAB ve yaş arasında zayıf
negatif korelasyon bulunmasına rağmen TBÖY ve yaş arasında güçlü negatif korelasyon
bulunmuştur. Buna ek olarak lise matematik öğretmenlerinin TPAB ve öğretmenlik
deneyimleri arasında anlamlı bir fark yoktur. Fakat lise matematik
öğretmenlerinin TBÖY ve öğretmenlik deneyimleri arasında anlamlı bir fark
vardır. Daha deneyimli öğretmenler için TBÖY ortalama puanı en düşük olarak
kaydedilmiştir.

Kaynakça

  • Akkoç, H. (2012). Bilgisayar destekli ölçme-değerlendirme araçlarının matematik öğretimine entegrasyonuna yönelik hizmet öncesi eğitim uygulamaları ve matematik öğretmen adaylarının gelişimi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(3), 99-114.
  • Akkoyunlu, B. ve Orhan, F. (2003). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) bölümü öğrencilerinin bilgisayar kullanma öz yeterlik inancı ile demografik özellikleri arasındaki ilişki. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 2(3), 86-93.
  • Archambault, L. , & Crippen, K. (2009). Examining TPACK among K-12 online distance educators in the United States. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 71-88.
  • Baki, A. (2002). Bilgisayar destekli matematik. İstanbul: Ceren Yayın Dağıtım.
  • Banoğlu, K., Madenoğlu, C., Uysal, Ş. & Dede, A. (2014). FATİH projesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Eskişehir ili örneği).Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4 (Özel Sayı 1), 39-58.
  • Baran, E. ve Canbazoğlu Bilici S. (2015). Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Üzerine Alanyazın İncelemesi: Türkiye Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 15-32.
  • Becker, H. J. (2000). Findings from the Teaching, Learning, and Computing Survey: Is Larry Cuban right? Education Policy Analysis Archives, 8(51), 1-31. http://epaa.asu.edu/ojs/article/viewFile/442/565 (Erişim tarihi:22.05.2014)
  • Bozkurt, A. ,ve Cilavdaroğlu A. K. (2011). Matematik ve sınıf öğretmenlerinin teknolojiyi kullanma ve derslerine teknolojiyi entegre etme algıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 859-870.
  • Cassidy, S. & Eachus, P. (2002). Developing the computer user self-efficacy (CUSE) scale: Investigating the relationship between computer self-efficacy, gender and experience with computers. Journal of Educational Computing Research, 26(2), 133-153.
  • Sancar Tokmak, H. Yavuz Konokman, G. ve Yanpar Yelken, T. (2013). Mersin Üniversitesi Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Özgüven Algılarının İncelenmesi. Kırşehir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 35-51.
  • Sanders, J. (2006). Gender and Technology: What the Research Tells Us. In C. Skelton, L. Smulyan, & B. Francis, The SAGE Handbook of Gender and Education (pp. 307-322). London: SAGE.
  • Özmantar, M. F., Akkoç, H., Bingölbali, E., Demir, S., & Ergene, B. (2010). Pre-service mathematics teachers’ use of multiple representations in technology-rich environments. Eurasia Journal of Mathematics, Science &Technology Education, 6(1), 19-36.
  • Öztürk, E (2013). Sınıf öğretmeni adayların bazı değişkenler tarafından incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 223-238
  • Öztürk, E. & Horzum, M.B. (2011). Teknolojik pedagojik içerik bilgisi ölçeği’nin Türkçeye uyarlaması. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 255-278.
  • Pamuk, S., Ülken, A. ve Dilek, N. (2012). Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(17)
  • Rakes, G.C., Fields, V.S., & Cox, K.E. (2006). The influence of teachers’ technology use on instructional practices. Journal of Research on Technology in Education, 38(4), 411-426.
  • Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A.D., Mishra, P., Koehler, M.J. & Shin, T.S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK): The development and validation of an assessment instrument for pre-service teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 123-149.
  • Seferoğlu, S.S., & Akbıyık, C.(2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlilik algıları üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 89-101.
  • Shulman, L. S. (1986, February). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Tella, A. & Ayeni, C. O. (2006). The impact of self-efficacy and prior computer experience on the creativity of new librarians in selected universities libraries in southwest Nigeria. Library Philosophy and Practice, 8(2), 1-12.
  • Timur, B. ve Taşar, M. F. (2011). The adaptation of the technological pedagogical content knowledge confidence survey into Turkish. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 839-856.
Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 37, 0 - 0, 01.03.2017

Öz

Kaynakça

  • Akkoç, H. (2012). Bilgisayar destekli ölçme-değerlendirme araçlarının matematik öğretimine entegrasyonuna yönelik hizmet öncesi eğitim uygulamaları ve matematik öğretmen adaylarının gelişimi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(3), 99-114.
  • Akkoyunlu, B. ve Orhan, F. (2003). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) bölümü öğrencilerinin bilgisayar kullanma öz yeterlik inancı ile demografik özellikleri arasındaki ilişki. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 2(3), 86-93.
  • Archambault, L. , & Crippen, K. (2009). Examining TPACK among K-12 online distance educators in the United States. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 71-88.
  • Baki, A. (2002). Bilgisayar destekli matematik. İstanbul: Ceren Yayın Dağıtım.
  • Banoğlu, K., Madenoğlu, C., Uysal, Ş. & Dede, A. (2014). FATİH projesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Eskişehir ili örneği).Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4 (Özel Sayı 1), 39-58.
  • Baran, E. ve Canbazoğlu Bilici S. (2015). Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Üzerine Alanyazın İncelemesi: Türkiye Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 15-32.
  • Becker, H. J. (2000). Findings from the Teaching, Learning, and Computing Survey: Is Larry Cuban right? Education Policy Analysis Archives, 8(51), 1-31. http://epaa.asu.edu/ojs/article/viewFile/442/565 (Erişim tarihi:22.05.2014)
  • Bozkurt, A. ,ve Cilavdaroğlu A. K. (2011). Matematik ve sınıf öğretmenlerinin teknolojiyi kullanma ve derslerine teknolojiyi entegre etme algıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 859-870.
  • Cassidy, S. & Eachus, P. (2002). Developing the computer user self-efficacy (CUSE) scale: Investigating the relationship between computer self-efficacy, gender and experience with computers. Journal of Educational Computing Research, 26(2), 133-153.
  • Sancar Tokmak, H. Yavuz Konokman, G. ve Yanpar Yelken, T. (2013). Mersin Üniversitesi Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Özgüven Algılarının İncelenmesi. Kırşehir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 35-51.
  • Sanders, J. (2006). Gender and Technology: What the Research Tells Us. In C. Skelton, L. Smulyan, & B. Francis, The SAGE Handbook of Gender and Education (pp. 307-322). London: SAGE.
  • Özmantar, M. F., Akkoç, H., Bingölbali, E., Demir, S., & Ergene, B. (2010). Pre-service mathematics teachers’ use of multiple representations in technology-rich environments. Eurasia Journal of Mathematics, Science &Technology Education, 6(1), 19-36.
  • Öztürk, E (2013). Sınıf öğretmeni adayların bazı değişkenler tarafından incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 223-238
  • Öztürk, E. & Horzum, M.B. (2011). Teknolojik pedagojik içerik bilgisi ölçeği’nin Türkçeye uyarlaması. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 255-278.
  • Pamuk, S., Ülken, A. ve Dilek, N. (2012). Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(17)
  • Rakes, G.C., Fields, V.S., & Cox, K.E. (2006). The influence of teachers’ technology use on instructional practices. Journal of Research on Technology in Education, 38(4), 411-426.
  • Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A.D., Mishra, P., Koehler, M.J. & Shin, T.S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK): The development and validation of an assessment instrument for pre-service teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 123-149.
  • Seferoğlu, S.S., & Akbıyık, C.(2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlilik algıları üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 89-101.
  • Shulman, L. S. (1986, February). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Tella, A. & Ayeni, C. O. (2006). The impact of self-efficacy and prior computer experience on the creativity of new librarians in selected universities libraries in southwest Nigeria. Library Philosophy and Practice, 8(2), 1-12.
  • Timur, B. ve Taşar, M. F. (2011). The adaptation of the technological pedagogical content knowledge confidence survey into Turkish. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 839-856.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Firdevs İclal Karataş Bu kişi benim

Fatma Aslan Tutak

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Karataş, F. İ., & Aslan Tutak, F. (2017). LİSE MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİLERİ VE TEKNOLOJİYİ BÜTÜNLEŞTİRME ÖZ-YETERLİLİKLERİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(37).
AMA Karataş Fİ, Aslan Tutak F. LİSE MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİLERİ VE TEKNOLOJİYİ BÜTÜNLEŞTİRME ÖZ-YETERLİLİKLERİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Mart 2017;14(37).
Chicago Karataş, Firdevs İclal, ve Fatma Aslan Tutak. “LİSE MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİLERİ VE TEKNOLOJİYİ BÜTÜNLEŞTİRME ÖZ-YETERLİLİKLERİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14, sy. 37 (Mart 2017).
EndNote Karataş Fİ, Aslan Tutak F (01 Mart 2017) LİSE MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİLERİ VE TEKNOLOJİYİ BÜTÜNLEŞTİRME ÖZ-YETERLİLİKLERİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14 37
IEEE F. İ. Karataş ve F. Aslan Tutak, “LİSE MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİLERİ VE TEKNOLOJİYİ BÜTÜNLEŞTİRME ÖZ-YETERLİLİKLERİ”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 14, sy. 37, 2017.
ISNAD Karataş, Firdevs İclal - Aslan Tutak, Fatma. “LİSE MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİLERİ VE TEKNOLOJİYİ BÜTÜNLEŞTİRME ÖZ-YETERLİLİKLERİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14/37 (Mart 2017).
JAMA Karataş Fİ, Aslan Tutak F. LİSE MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİLERİ VE TEKNOLOJİYİ BÜTÜNLEŞTİRME ÖZ-YETERLİLİKLERİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;14.
MLA Karataş, Firdevs İclal ve Fatma Aslan Tutak. “LİSE MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİLERİ VE TEKNOLOJİYİ BÜTÜNLEŞTİRME ÖZ-YETERLİLİKLERİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 14, sy. 37, 2017.
Vancouver Karataş Fİ, Aslan Tutak F. LİSE MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİLERİ VE TEKNOLOJİYİ BÜTÜNLEŞTİRME ÖZ-YETERLİLİKLERİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;14(37).

.