Bu
çalışmada, gitarın müzik derslerinde ezgi ve eşliği birlikte seslendirebilen
bir çalgı olarak, etkin bir biçimde kullanılması gerektiği tezi
savunulmaktadır. Araştırmada seçilmiş okul şarkılarının gitara uyarlanması ve
bu uyarlamaların müzik derslerinin niteliğini artırmaya etkisinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda gitara uyarlanmış okul şarkılarıyla
planlanmış müzik derslerinin öğretmenlerin gitar çalgısına ilişkin
farkındalığına, öğrencilerin şarkı ezgisini doğru seslendirmelerine,
öğrencilerin derse ilgisini artırmaya ve öğretmenin ders yapma doyumuna
etkisinin nasıl olduğu araştırılmıştır. Araştırma, nitel araştırma
yaklaşımlarından eylem araştırması olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın
katılımcıları, Kocaeli ilinin Kartepe ilçesinde bulunan bir ortaokulda öğrenim
görmekte olan 24 öğrenci ile okulun müzik öğretmenidir. Süreçte araştırmacı
tarafından gitara uyarlanan okul şarkıları için deneyimli, besteci-gitarist
eğitimcilerin görüşleri alınmıştır. Uygulama, dört derslik şarkı öğretimi
etkinliği olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmacının da katılımcı olarak yer
aldığı uygulamalarda, öğrenciler ve uygulayıcı öğretmenle yapılan yarı
yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Uygulama sonrası şarkı söyleme
etkinliklerinin video kayıtları yapılmış olup şarkı söyleme performansı gözlem
formu geliştirilerek araştırmacı tarafından gözlem yapılmıştır. Görüşme
verileri tematik olarak çözümlenmiştir. Geçerlik ve güvenirlik için görüşme
verileri iki ayrı araştırmacı tarafından farklı zamanlarda çözümlenmiş; daha
sonra birleştirilmiştir. Araştırmada gözlem verileriyle görüşmelerden elde
edilen bulgular değerlendirildiğinde; gitara uyarlanmış okul şarkıları müzik
derslerinde kullanıldığında öğrencilerin gitara ilişkin farkındalıklarının
arttığı; şarkının ezgisini daha iyi duyabilmelerine ve böylece şarkıyı ton
içinde seslendirebilmelerine yardımcı olduğu; öğrencilerin çalgı olarak gitara
ve müzik dersine ilgilerinin arttığı; uyarlamaların gitarla çoksesli
çalınabilmesi sayesinde müzik öğretmeninin dersi daha verimli yürüttüğü ve
çalgısını daha etkin kullandığı gibi sonuçlara ulaşılmıştır
In this study, it is argued that
the guitar should be used effectively as a musical instrument that can be
performed together with melodzey and accompaniment in music lessons. The aim of
the study was to adapt the selected school songs to the guitar and to determine
the effect of these adaptations on the quality of music lessons. For this
purpose, it has been investigated how the music lessons planned with the guitar
adapted to the guitar, the awareness of the teachers about the guitar
instrument, the students singing the song melody correctly, increasing the
interest of the students in the lesson and the effect of the teacher on the
course satisfaction. The research was designed as action research from qualitative
research approaches. The participants of the study were the music teacher of
the school with 24 students in a secondary school in the district of Kartepe in
Kocaeli province. In the process, the opinions of experienced,
composer-guitarist educators were taken for the school songs adapted to the
guitar by the researcher. Semi-structured interviews were conducted with the
students and observed singing activities in the practices. Considering the
findings obtained from the views of students and teachers in the research, when
the school songs were used in music lessons, it has been reached that the
students increased their awareness about the guitar, they could hear the tune
more clearly and thus helped to sing the song in tone, students increased interest
in the instrument and the music lesson and as the adaptations can be played
with the guitar polyphonic, the music teacher teaches the lessons more
efficiently and uses the instrument more effectively.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 17 Sayı: 45 |
.