Hatay warketing structure enterprise cooperative association consumer
Amaç: Bu çalışmada, Hatay ili Payas ilçesinde sığır yetiştiriciliği yapan ve Damızlık Sığır Yetiştiricileri Birliğine üye olmayan işletmelerde ürün pazarlama yapılarının ortaya konması amaçlanmıştır. Araştırmada, işletmecilerin pazarlama sorunları belirlenmiş ve çözüm önerileri sunulmuştur.
Yöntem ve Bulgular: Araştırmanın ana materyalini ilçede faaliyet gösteren 63 adet işletmeci ile yüz yüze yapılan anket çalışması sonucunda elde edilen birincil veriler oluşturmuştur. Örnek büyüklüğü basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir.
Genel Yorum: İşletmecilerin %61.9’unun yaşı, 25-50 yaş arasındadır. İşletmeciler ortalama 16.7 yıldır sığır yetiştiriciliği yapmaktadır. İşletmelerde ailedeki fert sayısı ortalama 4.4 kişidir. İşletmecilerin %3.2’si üniversite mezunudur. İşletmelerde yıllık pazarlanan çiğ süt geliri ortalama 623.250 TL’dir. İşletmelerde aylık üretilen sütün %77.0’si çiğ olarak pazarlanırken, %8.9’u tereyağı ve peynire işlenerek pazarlanmaktadır. Süt satışları doğrudan tüketiciye (%73.0), toplayıcılara ve mandıralara (%27.0) yapılmaktadır. İşletmecilerin %74.6’sı süt fiyatlarını düşük olduğunu ifade etmiştir. İşletmeler süt ve süt ürünlerinin yanı sıra canlı hayvan satışı da yapmaktadır. İşletmecilerin %90.2’si kasaplara satış yaparken, %9.8’i tüccarlara satış yapmaktadır. İşletmeciler pazarlama kooperatiflerinin ve birliklerinin kendilerine özellikle fiyat oluşumunda (%58.7), pazarlama konusunda alternatif pazarlar ve pazarlama kanalları bulma (%34.9), işletmecileri bilgilendirme ve bilinçlendirme açısından faydalı olacağını belirtmişlerdir (%6.3).
Çalışmanın Önemi ve Etkisi: Bu çalışma ile ilçede pazarlama kooperatifinin bulunmadığı, kurulacak bir kooperatifin ürün pazarlanmasında yeni bir alternatif olacağı, ürün fiyatlarının düzenli ve dengeli olarak artacağı, üretici bilinç düzeyinin artacağı, pazar bilgilerine daha kolay erişilebileceği belirlenmiştir. İşletmelerde hayvansal ürünlerin pazarlanmasında yaşanan en önemli sorunlar; desteklemelerin yeterli olmayışı, nakit yetersizliği, müşteri sayısının azlığı ve pazar bilgilerine erişim konusunda yetersizliktir. Çalışma ile İşletmelere sorunların çözümü için öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ziraat Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 6 Temmuz 2020 |
Kabul Tarihi | 14 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |