The concept of creative industry has begun to find a place both in scientific literature and everyday life as an obligation of over-technical-capitalist societies in the 1990s. According to the Habermasian approach considering that everything has double-meaning, it is clear that productions of creative industries produced by using the creativity and culture could have positive and negative dimensions. This study sought to draw attention to the possible disruptive effects of creative industries on cultural-normative structures which coordinate communicative action oriented to ‘understanding’ in the social sphere. In order to reinforce this argument, the study proceeded in line with the concept of ‘lifeworld’ originally developed by Husserl and the ‘colonization of the lifeworld’ theorized by Habermas, and was partly based on the thoughts of the Frankfurt School. Briefly, our study focused on how creative industries would influence such basic components of the lifeworld as cultural reproduction, social integration and socialization, and on how to coordinate communicative action and how to potentially colonize the lifeworld.
lifeworld colonization of lifeworld reification communicative action creative industries
Yaratıcı endüstri kavramı, aşırı-teknik-kapitalist toplumların bir zorunluluğu olarak 1990’lı yıllarda gerek gündelik yaşama gerekse bilimsel yazına yerleşmeye başlamıştır. Habermas’ın çift değerlilik yaklaşımı doğrultusunda düşünüldüğünde, yaratıcı endüstrilerin, yaratıcılık ve kültürü kullanarak ürettikleri ürünlerin olumlu yanları kadar olumsuz yanlarının da olacağı açıktır. Bu çalışma yaratıcı endüstrilerin, toplumsal alanda anlaşma yönelimli iletişimsel eylemi koordine eden kültürel-normatif yapılar üzerindeki olası bozucu etkilerine dikkat çekmeye çalışmıştır. Çalışma, bu düşünceyi temellendirmek için, Husserl tarafından geliştirilen “yaşam dünyası” ve Habermas tarafından kuramsallaştırılan “yaşam dünyasının sömürgeleştirilmesi” kavramları doğrultusunda ilerlemiştir. Çalışmamızda kısmen Frankfurt Okulu’nun düşüncelerine başvurulmuştur. Çalışmamız özetle, yaratıcı endüstrilerin, yaşam dünyasının temel bileşenlerinden kültürel yeniden üretim, toplumsal bütünleşme ve toplumsallaşma süreçlerini nasıl etkileyeceğine, iletişimsel eylemi ne şekilde koordine edeceğine ve yaşam dünyasını potansiyel olarak nasıl sömürgeleştireceğine odaklanmıştır.
yaşam dünyası yaşam dünyasının sömürgeleştirilmesi şeyleşme iletişimsel eylem yaratıcı endüstriler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler (Tema) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 15 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |