Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“İslamcı” Kimliğin Popüler Kültürel Mücadelesi: Ehlisünnet TV Sokak Röportajları

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 1 - Pop İslam, 64 - 89, 15.06.2016

Öz

Bu çalışmada Ehlisünnet TV (yeni adıyla Ahsen TV) yayınları ele alınacak, buradaki “sokak röportajları”,  “sokak gözlem ve kayıtları” ve yapımcılarının “sosyal deney” olarak adlandırdıkları “sokak röportajı görünümlü mizansenler” diyebileceğimiz bazı videolar çözümlenmeye ve yorumlanmaya çalışılacaktır. Ehlisünnet TV muhabirlerinin, İstanbul’un Nişantaşı, Bakırköy, Eyüp, Karagümrük ya da Taksim gibi çeşitli bölgelerinde özellikle İslami yaşam tarzı, seküler yaşam tarzı, değerler, kılık kıyafet meselelerini merkeze alarak, düzenli sokak röportajları gerçekleştirdikleri anlaşılmaktadır. Kendilerini “İslamcı” olarak tanımlayan ve gündelik hayatın İslami usullere göre düzenlenmesinden yana olduklarını açıkça ifade eden muhabirler, sokaklarda tartışmalı konular açarak bazen istedikleri noktaya gelebilmek için, adeta provokasyonu bir yöntem olarak tercih ederek görüşmeler yapmakta, sonra da aldıkları görüntüleri spekülatif başlıklarla yayınlamaktadırlar. Röportajlarında, sokaktaki insanlara özellikle de İslam ve yaşam tarzı konusunda çeşitli sorular soran muhabirlerin, “sosyal deney” dedikleri kurgu olduğu anlaşılan çekimleri ise belli bir amaçla, kendi benimsiyor göründükleri giyim kuşamı, sosyal ve siyasal görüşleri çevredeki insanlara onaylatacak şekilde planlandıkları anlaşılmaktadır. 

Kaynakça

  • Çarkoğlu, A., & Toprak, B. (2006) Değişen Türkiye’de Din, Toplum ve Siyaset, İstanbul: TESEV Yayını.
  • Dinibutunoglu, C. (2014, 18 Eylül). “Gerçek mi, Şaka mı Bir Türlü Anlayamadığımız Çok Acayip 9 Ehlisünnet.tv Röportajı”, http://onedio.com/haber/ehli-sunnet-tv-370487.
  • “Fes Giyen Ak Ferizli Gençlik Posta Gazetesi’ne Manşet Oldu” (2015, 08 Şubat) Sakarya Medya, http://www.sakaryamedya.com/haber/fes-giyen-ak-ferizli-genclik-posta-gazetesine-manset-oldu-36377.html.
  • Fiske, J. (1991). Popüler Kültürü Anlamak. (çev. S. İrvan). Ankara: Ark.
  • Gadamer, H. G. (1990) “Tarih Bilinci Sorunu”, der. P. Rabinow & W. Sullivan, Toplum Bilimlerinde Yorumcu Yaklaşım, 79–106, çev. Taha Parla, İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları.
  • “IŞİD, dinî mirası da yok ediyor” (2014, 02 Eylül) Zaman, http://www.zaman.com.tr/dunya_isid-dini-mirasi-da-yok-ediyor_2241316.html.
  • “IŞİD’in artık Türkçe dergisi de var: ‘Ya Rabbi İstanbul’un fethini bize nasip et’” (2015, 02 Haziran) Diken, http://www.diken.com.tr/isidin-artik-turkce-dergisi-de-var-ya-rabbi-istanbulun-fethini-bize-nasip-et/
  • “Mücahid Cihad Han: Yeni Türkiye’de çok mutluyum” (2015, 20 Ocak) Hürriyet, http://www.hurriyet.com.tr/mucahid-cihad-han-yeni-turkiye-de-cok-mutluyum-27987987.
  • Hakan, A. (2014, 08 Haziran) “Ehli Sünnet TV Atiye Sokak’ta”, Hürriyet, http://sosyal.hurriyet.com.tr/yazar/ahmet-hakan_131/ehli-sunnet-tv-atiye-sokak-ta_26570679.
  • Hall, S. (1994). Notes on Deconstructing ‘the Popular, (der. J. Storey) Cultural Theory and Popular Culture: A Reader içinde (s. 455–466). London: Harvester.
  • Kasım, M. (2008) "Radyo ve Televizyonda Röportajın Sistematiği", Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, sayı. 5, 184–195.
  • Koçu, R. E. (1969). Türk Giyim Kuşam ve Süslenme Sözlüğü, İstanbul: Sümerbank.
  • Williams, R. (1990). Marksizm ve Edebiyat, (çev. E. Tarım). İstanbul: Adam.
  • Yavuz, Y. Ş. (2011). “Ehl-i Sünnet”, İslam Ansiklopedisi cilt:10, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.

Popular Cultural Struggle of "Islamist" Identity: Ehlisünnet TV Street Interviews

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 1 - Pop İslam, 64 - 89, 15.06.2016

Öz

This study aims to analyse and interpret Ehlisünnet TV (Ahsen TV, with its new name) emissions focussing on some “street interviews”, “street observatory shootings” and “street interview like mise en scenes” which are named as “social experiments” by the producers. The reporters of Ehlisünnet TV seem to have regularly conducted interviews in different parts of Istanbul such as Nişantaşı, Bakırköy, Eyüp, Karagümrük or Taksim. In those interviews, they put specific focus on Islamic lifestyle, secular lifestyle, values, dress code, and so on. The reporters, who name themselves as “Islamcı” and obviously take position on behalf of regulating life according to Islamic ways, bring up highly disputable issues in their interviews and even provoke people to get the point they wanted to reach and in the end they emit those video records with highly speculative headings. While they ask people mostly provocative questions about Islam and lifestyles in street interviews, the “social experiments” are planned in a way to make people confirm the Islamic dress code, lifestyle and socio-political position they approved.

Kaynakça

  • Çarkoğlu, A., & Toprak, B. (2006) Değişen Türkiye’de Din, Toplum ve Siyaset, İstanbul: TESEV Yayını.
  • Dinibutunoglu, C. (2014, 18 Eylül). “Gerçek mi, Şaka mı Bir Türlü Anlayamadığımız Çok Acayip 9 Ehlisünnet.tv Röportajı”, http://onedio.com/haber/ehli-sunnet-tv-370487.
  • “Fes Giyen Ak Ferizli Gençlik Posta Gazetesi’ne Manşet Oldu” (2015, 08 Şubat) Sakarya Medya, http://www.sakaryamedya.com/haber/fes-giyen-ak-ferizli-genclik-posta-gazetesine-manset-oldu-36377.html.
  • Fiske, J. (1991). Popüler Kültürü Anlamak. (çev. S. İrvan). Ankara: Ark.
  • Gadamer, H. G. (1990) “Tarih Bilinci Sorunu”, der. P. Rabinow & W. Sullivan, Toplum Bilimlerinde Yorumcu Yaklaşım, 79–106, çev. Taha Parla, İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları.
  • “IŞİD, dinî mirası da yok ediyor” (2014, 02 Eylül) Zaman, http://www.zaman.com.tr/dunya_isid-dini-mirasi-da-yok-ediyor_2241316.html.
  • “IŞİD’in artık Türkçe dergisi de var: ‘Ya Rabbi İstanbul’un fethini bize nasip et’” (2015, 02 Haziran) Diken, http://www.diken.com.tr/isidin-artik-turkce-dergisi-de-var-ya-rabbi-istanbulun-fethini-bize-nasip-et/
  • “Mücahid Cihad Han: Yeni Türkiye’de çok mutluyum” (2015, 20 Ocak) Hürriyet, http://www.hurriyet.com.tr/mucahid-cihad-han-yeni-turkiye-de-cok-mutluyum-27987987.
  • Hakan, A. (2014, 08 Haziran) “Ehli Sünnet TV Atiye Sokak’ta”, Hürriyet, http://sosyal.hurriyet.com.tr/yazar/ahmet-hakan_131/ehli-sunnet-tv-atiye-sokak-ta_26570679.
  • Hall, S. (1994). Notes on Deconstructing ‘the Popular, (der. J. Storey) Cultural Theory and Popular Culture: A Reader içinde (s. 455–466). London: Harvester.
  • Kasım, M. (2008) "Radyo ve Televizyonda Röportajın Sistematiği", Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, sayı. 5, 184–195.
  • Koçu, R. E. (1969). Türk Giyim Kuşam ve Süslenme Sözlüğü, İstanbul: Sümerbank.
  • Williams, R. (1990). Marksizm ve Edebiyat, (çev. E. Tarım). İstanbul: Adam.
  • Yavuz, Y. Ş. (2011). “Ehl-i Sünnet”, İslam Ansiklopedisi cilt:10, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler (Tema)
Yazarlar

Halil İbrahim Gürel

Leyla Şimşek-rathke Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2016
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2016
Kabul Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 1 - Pop İslam

Kaynak Göster

APA Gürel, H. İ., & Şimşek-rathke, L. (2016). “İslamcı” Kimliğin Popüler Kültürel Mücadelesi: Ehlisünnet TV Sokak Röportajları. Moment Dergi, 3(1), 64-89. https://doi.org/10.17572/moment.409876