Bu çalışmanın amacı hegemonik erkekliğin üniversite öğrencilerinin sürücü davranışlarını arkadaş ve aile ortamında nasıl etkileyip yeniden ürettiğini ilişkisel bir perspektifle incele-mektedir. Bu araştırmanın önemi, hegemonik erkeklik ile sürücü performansları arasındaki ilişkiye odaklanan ve Türkiye’de trafik sosyolojisi alanında yapılan ilk çalışma olmasıdır. Söz konusu araştırmanın verisi, 2018 yılında Ekim ile Aralık ayları arasında Başkent Üniver-sitesi öğrencisi olan 52’si kadın 31’i erkek toplam 83 öğrenciden oluşan odak grup görüşme-lerinden elde edilmiştir. Bu bulgulardan çıkan sonuca göre, hegemonik erkeklik, erkeklerin kadınlarla ve diğer erkeklerle arasındaki hiyerarşilerde ve duygular ekonomisinde üretilmek-tedir. Araba erkeğin ailesinden bağımsızlaştığı, arkadaşlık gruplarının oluştuğu, erkeklik sınav ve yarışlarının, toksik hegemonik erkeklik performanslarının sergilendiği ve erkeğin kendine ait “özel alan”ı olarak kimliğini inşa ettiği fiziksel bir mekâna dönüşmektedir. He-gemonik erkekliğin şekillendirdiği ve yeniden üretildiği araba kültüründe marjinal erkeklik-lerin ve kadınlıkların küçümsendiği bulgulanmakla birlikte, sürücülerin büyük kısmının cin-siyetlerinden bağımsız olarak erkeksi performanslar sergiledikleri gözlemlenmiştir.
Trafik Sosyolojisi araba kültürü hegemonik erkeklik üniversiteli sürücüler
Başkent Üniversitesi BAP
12475
This study aims to investigate, from a relational perspective, how hegemonic masculinity affects young people's car driving behaviors, how it is shaped within the patriarchal system and regenerates itself within the scope of “hegemonic masculinity”. The research consists of focus group interviews with 83 students, including 52 women, 31 men, who are enrolled at Başkent University in 2018. The findings state that gender roles are also produced in traffic spatially. The car turns into a physical space where man becomes independent from the family, friendship groups are formed, masculinity tests and races are performed, and dangerous toxic masculinity performances are exhibited. Cars turn out to be a "private space" of men in traffic. The symbolic power of men is relationally produced via dialogs in the front seats of the car and within the traffic between drivers by defining what women cannot do well all the time. The sociocultural structuring process of gender in traffic is characterised by women's "inability" to drive. Car culture becomes a masculine dominated arena where women are despised, their self-confidence is broken, and face physical and psychological violence. Accordingly, women car drivers are required to embrace norms of hegemonic masculinity to be on the road.
sociology of traffic car culture hegemonic masculinity university student drivers
12475
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler (Tema) |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 12475 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2021 |
Kabul Tarihi | 17 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 2 - Erkekllikler - 2 |