Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Issue of Population and Map Information in the Perceptions of Social Sciences Teacher Candidates: A Metaphor Study

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1, 22 - 41, 15.01.2019

Öz

The aim of this study was to examine metaphorical perceptions of
the social sciences teacher candidates about “the population issue” and “the
map information issue” of the geography. As a research method “phenomenology”
model, as one of the qualitative research methods, was used. The participants
of the research were composed of 73 teacher candidates of the Department of
Social Sciences Teaching, the Muallim Rıfat Faculty of Education, the
University of Kilis 7 Aralık of the 2018-2019 Fall semester. In the analysis
of the data, the content analysis was used. 141 metaphors were found in the
responses of social sciences teacher candidates to the questions about “the
map information” and “the population.” 
While 69 of the metaphors expressed were related to the subject of “the
map information”, 72 of them were about “the population.” In the analysis of
the question about the map information, it has been found that 66 of the
metaphors have negative associations while 3 of them have positive
associations. Some of the most recurrent metaphors for the question of map
information are the snake (4), the season of winter (2), plumbing (2), and ivy
(2). Social sciences teacher candidates produced 72 metaphors on the issue of
“population” in geography in total. 67 of these metaphors had positive
associations, while 5 of them had negative associations. On the issue of
population, the metaphors that were repeated frequently by the teacher
candidates were as chocolate (5), pomegranate (4), flowers (3), cars (3).

Kaynakça

  • Akbaş, Y., Gençtürk, E. (2013). Coğrafi bilgi sistemleri kavramına metaforik bakış, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 179-196.
  • Akdemir, İ.O., Akengin, H. (2013). Coğrafya Biliminin Tanımı, İlkeleri, Konusu, Bazı Temel Kavramları ve Öğretimi, Hamza Akengin, İskender Dölek (Ed.) , Genel Fiziki Coğrafya içinde (s.1-34) Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Aydın, F., Eser Ünaldı, Ü. (2010).Coğrafya Öğretmen Adaylarının “Coğrafya” Kavramına İlişkin Algılarının Metaforlar Yardımıyla Analizi. International Online Journal of EducationalSciences, 2 (2), s.600-622.
  • Aydın, F., Yazıcı, Ö. (2014). Coğrafya öğretmenlerinin harita kavramına ilişkin metaforları, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(15), 1-15.
  • Beldağ, A., Geçit, Y., 2017. Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Coğrafya Kavramına İlişkin Algıları: Bir Olgubilim Araştırması. Doğu Coğrafya Dergisi. Sayı: 37, s.99-112.
  • Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African Journal of Education, 29, 431-444.
  • Durmuş, E., Baş, K. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya kavramına ilişkin metaforik algıları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 75-92.
  • Geçit, Y.,Gençer, G. (2011). Sınıf Öğretmenliği 1. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Algılarının Metafor Yoluyla Belirlenmesi (Rize Üniversitesi Örneği). Marmara Coğrafya Dergisi, sayı: 23, s. 1-19
  • Gökçe, N. 2016. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya kavramına ilişkin metaforları. INES Journal. Sayı: 3 (9). s.121-134.
  • Gümüşçü, O. 2012. Coğrafya’ya Davet. Yeditepe Yayınevi, İstanbul.
  • Lakoff, G. Ve Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil (Çev: G. Yavuz Demir), Ankara: Paradigma Yayıncılık
  • Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • Özçağlar, A. (2006) Coğrafyaya Giriş. Ankara: Hilmi Usta Matbaacılık.
  • Öztürk, C. (2012). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinler arası bir bakış. Cemil Öztürk (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi demokratik vatandaşlık eğitimi içinde (s. 2-30). Anakara: Pegem Akademi.
  • Öztürk, Ç. (2007). Sosyal bilgiler, sınıf ve fen bilgisi öğretmen adaylarının “coğrafya” kavramına yönelik metafor durumları. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 55-69.
  • Öztürk, M. 2007. “Coğrafya: Gelişimi, İçeriği, Eğitimi”, Edt: S. Karabağ – S. Şahin, Kuram ve Uygulamada Coğrafya Eğitimi, s. 1-52. Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Senemoğlu, N. (2011). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Şahin, M.H., Kaya, H., 2016. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bazı Coğrafya Kavramlarına İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. Sayı: 5, s.111-120.
  • Yazıcı, Ö. (2013). Coğrafya Öğretmenlerinin “Çevre” Kavramına İlişkin Algıları: Bir Metafor Analizi Çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, Volume 6, Issue 5, p. 811-828.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Algılarında Nüfus ve Harita Bilgisi Konusu: Bir Metafor Çalışması

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1, 22 - 41, 15.01.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının
coğrafyanın “nüfus konusu” ve “harita bilgisi konusu”ndaki metaforik algıları
incelemektir. Araştırma yöntemi olarak nitel araştırma yönteminden “olgu
bilim” modeli ile kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2018-2019
eğitim-öğretim yılının güz döneminde Kilis 7 Aralık Üniversitesi Muallim Rıfat
Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler öğretmenliğinde öğrenim gören 73 öğretmen
adayı oluşturmuştur. Verilerin analizinde ise içerik analizinden
faydalanılmıştır. Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının “harita bilgisi” ve
“nüfus” konularına yönelik sorulara verilen yanıtlarında toplam 141 farklı
metafor bulgulanmıştır. İfade edilen metaforların 69 tanesi “harita bilgisi”
konusu ile ilgili iken, 72 tanesinin ise “nüfus” konusuna yönelik olduğu
tespit edilmiştir. Harita bilgisi konusuna yönelik sorunun analizinde 66
metaforun olumsuz çağrışımlar içerdiği ancak bunların içerisinde 3 metaforun
olumlu çağrışımlar içerdiği bulgulanmıştır. Harita bilgisi sorusuna yönelik en
çok tekrar eden metaforlardan bazıları; yılan (4), kış mevsimi (2), su
tesisatı (2), sarmaşık (2) şeklinde olmuştur. Sosyal bilgiler öğretmen
adayları coğrafyada “nüfus” konusuna yönelik toplamda 72 metafor
üretmişlerdir. Bu metaforların 67’si olumlu çağrışım içeren metaforlar iken, 5
tanesi nüfus konusuna yönelik olumsuz çağrışımlar içermektedir. Nüfus
konusunda öğretmen adaylarınca sıklıkla tekrar eden metaforlar; çikolata (5),
nar (4), çiçeklere (3), arabaya (3) şeklindedir.

Kaynakça

  • Akbaş, Y., Gençtürk, E. (2013). Coğrafi bilgi sistemleri kavramına metaforik bakış, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 179-196.
  • Akdemir, İ.O., Akengin, H. (2013). Coğrafya Biliminin Tanımı, İlkeleri, Konusu, Bazı Temel Kavramları ve Öğretimi, Hamza Akengin, İskender Dölek (Ed.) , Genel Fiziki Coğrafya içinde (s.1-34) Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Aydın, F., Eser Ünaldı, Ü. (2010).Coğrafya Öğretmen Adaylarının “Coğrafya” Kavramına İlişkin Algılarının Metaforlar Yardımıyla Analizi. International Online Journal of EducationalSciences, 2 (2), s.600-622.
  • Aydın, F., Yazıcı, Ö. (2014). Coğrafya öğretmenlerinin harita kavramına ilişkin metaforları, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(15), 1-15.
  • Beldağ, A., Geçit, Y., 2017. Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Coğrafya Kavramına İlişkin Algıları: Bir Olgubilim Araştırması. Doğu Coğrafya Dergisi. Sayı: 37, s.99-112.
  • Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African Journal of Education, 29, 431-444.
  • Durmuş, E., Baş, K. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya kavramına ilişkin metaforik algıları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 75-92.
  • Geçit, Y.,Gençer, G. (2011). Sınıf Öğretmenliği 1. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Algılarının Metafor Yoluyla Belirlenmesi (Rize Üniversitesi Örneği). Marmara Coğrafya Dergisi, sayı: 23, s. 1-19
  • Gökçe, N. 2016. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya kavramına ilişkin metaforları. INES Journal. Sayı: 3 (9). s.121-134.
  • Gümüşçü, O. 2012. Coğrafya’ya Davet. Yeditepe Yayınevi, İstanbul.
  • Lakoff, G. Ve Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil (Çev: G. Yavuz Demir), Ankara: Paradigma Yayıncılık
  • Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • Özçağlar, A. (2006) Coğrafyaya Giriş. Ankara: Hilmi Usta Matbaacılık.
  • Öztürk, C. (2012). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinler arası bir bakış. Cemil Öztürk (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi demokratik vatandaşlık eğitimi içinde (s. 2-30). Anakara: Pegem Akademi.
  • Öztürk, Ç. (2007). Sosyal bilgiler, sınıf ve fen bilgisi öğretmen adaylarının “coğrafya” kavramına yönelik metafor durumları. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 55-69.
  • Öztürk, M. 2007. “Coğrafya: Gelişimi, İçeriği, Eğitimi”, Edt: S. Karabağ – S. Şahin, Kuram ve Uygulamada Coğrafya Eğitimi, s. 1-52. Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Senemoğlu, N. (2011). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Şahin, M.H., Kaya, H., 2016. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bazı Coğrafya Kavramlarına İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. Sayı: 5, s.111-120.
  • Yazıcı, Ö. (2013). Coğrafya Öğretmenlerinin “Çevre” Kavramına İlişkin Algıları: Bir Metafor Analizi Çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, Volume 6, Issue 5, p. 811-828.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Türkan Çelik

Ömer Faruk İncili

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 26 Kasım 2018
Kabul Tarihi 2 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelik, T., & İncili, Ö. F. (2019). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Algılarında Nüfus ve Harita Bilgisi Konusu: Bir Metafor Çalışması. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 22-41.