Oyunlarla Matematik Öğretimine İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri
Yıl 2021,
Cilt: 3 Sayı: 2, 1 - 17, 30.07.2021
Beyza Kaviye Ateş
,
Eyüp Bozkurt
Öz
Öz
Eğitim bir milletin kalkınması ve gelişmesi için çok önemlidir. Ülkenin kalkınması ve gelişmesi için iyi bir eğitim önem arz etmektedir. İyi bir eğitim için öğrenciye alternatif öğretim yöntemleriyle öğretim yapılabilir ve bu öğretim yöntemlerinden biri de oyunlardır. Özellikle birinci sınıflar oyun oynamaya çok düşkündürler ve sürekli hareket ederler. Bu yüzden çocukların derse odaklanması biraz zor olabiliyor. Ayrıca bazı dersler soyut oldukları için genellikle öğrencilerin anlaması biraz daha zorlaşabiliyor. Bu anlaşılması zor derslerden biri de matematik dersidir. Anlayamadıkları için derste başarılı olamama kaygısı ve derse karşı ilgisizlik oluşabilir. Öğrencilerde oluşan bu olumsuz tutumlar oyunlar yardımıyla en aza indirgenebilir. Çocuklar o dönemlerde oyun çağında oldukları için oyunların yardımıyla öğrencilerin derse ilgisinin artması sağlanabilir. Oyunlar eğitim ve öğretim sürecine yardımcı olmasının yanı sıra çocukların bedensel, sosyal, kişisel ve dil becerilerini de geliştirir.
Bu çalışmada oyunların çocuk gelişiminde etkisini ve matematik dersinde oyunların kullanılmasının etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada devlet okulunda ve özel okulda çalışan 20 kişinin görüşlerine yer verilmiştir ve elde edilen verilerden yola çıkılarak oyunların hem çocukların gelişimini hem de matematik dersini olumlu yönde etkilediği ortaya çıkarılmıştır.
Kaynakça
- 5. KAYNAKÇA
Akınbay, H. (2014). Okul Öncesi Dönemde Oyunun Önemi ve Çocukların Motor Gelişimi Üzerine Etkileri. Konya: Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- Aksoy, N. C., & Kaleli Yılmaz, G. (2011). Kesirler Konusunda Uygulanan Oyun Destekli Öğretimin Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Matematiğe Yönelik Tutumlarına Etkisi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 6(I-II), 105-117.
- Akyüz, Y. (2012). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi.
- Alkan, V. (2010). Matematikten Nefret Ediyorum! Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 189-199.
- Altunay, D. (2004). Oyunla desteklenmiş matematik öğretiminin öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi . Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Arslan, N. (2016). Oyun Destekli Öğretimin 5. Sınıf Temel Geometrik Kavramlar ve Çizimler Konusunun Öğretiminde Öğrencilerin Başarısına Etkisi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Ayas, A., Çimer, A., Ekiz, D., Özmen, H., Çalık, M., Yiğit , N., . . . Akyıldız, S. (2013). H. Özmen , & D. Ekiz içinde, Eğitim Bilimine Giriş (s. 4). Ankara: Pegem Akademi.
- Baroody, A. J. (1989). A Guide to Teaching Mathematics in the Primary Grades. University of Illinois, Urbana-Champaign: ERIC.
- Bayram, Y., & Çalışkan, H. (2019). Sosyal Bilgiler Dersinde Kullanılan Oyunlaştırılmış Yaratıcı Etkinlikler: Bir Eylem Araştırması. Journal of Individual Differences in Education, 1(1), 30-49.
- Bilgin, M. A. (2010). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerine Basketbol Oyun Kuralları Öğretiminde Oyunla Öğretim Tekniği Kullanılmasının Öğrenmeye Olan Etkisinin İncelenmesi . İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Bilicioğlu, B. (2003). Rekabetli Grup Çalışmasının Matematik Başarısına Etkisi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Biriktir, A. (2018). İlköğretim 5.Sınıf Matematik Dersi Geometri Konularının Verilmesinde Oyun Yönteminin Erişiye Etkisi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Boz, İ. (2018). İlkokul 4. Sınıf Matematik Dersinde Oyunla Öğretim Yönteminin Akademik Başarıya Etkisi. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 1(1), 27-45.
- Burkaz, V. (2014). Platon ve Rousseau’da İnsan Doğası Bağlamında Eğitim. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 101-112.
- Coşkun, H., Akarsu, B., & Kariper, İ. (2012). Bilim Öyküleri İçeren Eğitsel Oyunların Fen ve Teknoloji Dersindeki Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 93-109.
- Çağlar, Ş., & Arkün Kocadere, S. (2015). Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarında Oyunlaştırma. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 14(27), 83-102.
- Çelik, A., & Şahin, M. (2013). Spor ve Çocuk Gelişimi. International Journal of Social Science, 6(1), 467-478.
- Çevik, M., Düzgün, M., & Öztaş, B. E. (2016). Effects of the intelligence games approaches on academic achievement and attitude of students with mild intellectual disability in mathematics course. International Journal of Learning and Teaching, 2-11.
- Dinçer, M. (2008). İlköğretim Okullarında Müziklendirilmiş Matematik Oyunlarıyla Yapılan Öğretimin Akademik Başarı ve Tutuma Etkisi. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Egemen, A., Akil, İ., & Yılmaz, Ö. (2004). Oyun, Oyuncak ve Çocuk. ADÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 39-42.
- Elkind, D. (1999). Çocuk ve Toplum - Gelişim ve Eğitim Üzerine Denemeler (Çev. D. Öngen). Ankara: Ankara Üniversitesi .
- Erdem, E. (2015). Zenginleştirilmiş Öğrenme Ortamının Matematiksel Muhakemeye ve Tutuma Etkisi . Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Erdoğan, A., Eryılmaz Çevirgen, A., & Atasay, M. (2017). Oyunlar ve Matematik Öğretimi: Stratejik Zekâ Oyunlarının Sınıflandırılması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 287-311.
- Erkin, E. (2019). Ortaokul 5.Sınıf Öğrencilerinin Depreme Yönelik Tutum ve Akademik Başarılarında Eğitsel Oyunların Etkisinin İncelenmesi. Çanakkale: On Sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Fırat, S. (2011). Bilgisayar Destekli Eğitsel Oyunlarla Gerçekleştirilen Matematik Öğretiminin Kavramsal Öğrenmeye Etkisi. Adıyaman: Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
- Ginsburg, K. R. (2007). The Importance of Play in Promoting Healthy Child Development and Maintaining Strong Parent-Child Bonds. American Academy of Pediatrics, 182-193.
- Gökçen, E. (2009). Ortak Bölenler ve Katlar Konusunun Oyun ile Öğretiminin Başarıya Etkisi. Çanakkale: On Sekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Göv, A. (2019). Din Eğitiminde Kullanılan Eğitsel Oyunların Öğrenci Başarısı ve Kalıcılığına Etkisi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Gürpınar, C. (2017). Fen Bilimleri Öğretiminde Eğitsel Oyun Destekli Öğretim Uygulamalarının Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
- Gürsoy, A., & Arslan , M. (2011). Eğitsel Oyunlar ve Etkinliklerle Yabancılara Türkçe Öğretim Yöntemi. 1st International Conference on Foreign Language Teaching and Applied Linguistics, (s. 177-185). Bosna Hersek, Sarajevo.
- Hanbaba, L., & Bektaş, M. (2011). Oyunla Öğretim Yönteminin Hayat Bilgisi Dersi Başarısı ve Tutumuna Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 115-126.
- Ilgar, L., & Gülten, D. (2013). Matematik konularının günlük yaşamda kullanımının öğrencilere öğretilmesinin gerekliliği ve önemi. İZÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 119-128.
- Işık, A., Çiltaş, A., & Bekdemir, M. (2008). Matematik Eğitiminin Gerekliliği ve Önemi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 174-184.
- Kandemir, A. B. (2019). Oyun Temelli Öğretim Mateyallerinin 48-60 Aylık Çocukların Erken Sayı Gelişimine Etkisi. İstanbul: Okan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- Kaya, S., & Elgün, A. (2015). Eğitsel Oyunlar ile Desteklenmiş Fen Öğretiminin İlkokul Öğrencilerinin Akademik Başarısına Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 329-342.
- Keskin, A. (2009). Oyunların Çocukların Çoklu Zeka Alanlarının Gelişimine Etkisi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Kılıç, M. (2007). İlköğretim 1. Sınıf Matematik Dersinde Oyunla Öğretimde Kullanılan Ödüllerin Matematik Başarısına Etkisi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Koç Akran, S., & Kocaman , İ. (2018). Oyun Tabanlı Öğrenme-Öğretme Yaklaşımının Okul Öncesi Öğrencilerinin Öğrenme Tercihlerine Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 513-533.
- Kubanç, Y. (2012). İlköğretim 1., 2. ve 3. Sınıf Öğrencilerinin Matematikte Dört İşlem Konusunda Yaşadığı Zorluklar ve Çözüm Önerileri. Elazığ: Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- McDonald, P. (2019). Homo Ludens: A Renewed Reading . American Journal of Play, 247-267.
- Nicolopoulou, A. (2004). Oyun, Bilişsel Gelişim ve Toplumsal Dünya: Piaget,Vygotsky ve Sonrası. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 137-169.
- Ocakbaşı, E. N. (2019). Gerçekçi Matematik Eğitimi Temelli Öğrenme Ortamında 8.Sınıf Öğrencilerinin Karekök Kavramını Oluşturma Süreçleri. Samsun: On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Ogelman, H. G. (2014). Yaşamın İlk Yıllarında Oyun: Oyuna Çok Yönlü Bakış. Ankara: Pegem Akademi.
- Olkun, S., & Toluk Uçar, Z. (2014). İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap.
- Ortaylı, İ. (2019). Bir Ömür Nasıl Yaşanır? Hayatta Doğru Seçimler İçin Öneriler. İstanbul: Kronik Kitap.
- Özyürek, A., & Çavuş, Z. S. (2016). İlkokul Öğretmenlerinin Oyunu Öğretim Yöntemi Olarak Kullanma Durumlarının İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 2157-2166.
- Prodromou, T., & Frederiksen, N. (2018). The Effects of Mathematics Anxiety on Primary Students. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED592472.pdf adresinden alındı
- Ruff, S., & Boes, S. (2014). The Sum of All Fears: The Effects of Math Anxiety on Math Achievement in Fifth Grade Students and the Implications for School Counselors. Georgia School Counselors Association Journal, 1-10.
- Sawyer, R., Rowe, J., Azevedo, R., & Lester, J. (2018). Filtered Time Series Analyses of Student Problem-Solving Behaviors in Game-based Learning. International Conference on Educational Data Mining (EDM), (s. 229-238). Raleigh, North Carolina. https://eric.ed.gov/?q=learning+environment+with+games&id=ED593118 adresinden alındı
- Taşdemir, C. (2009). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Matematik Dersine Karşı Tutumları: Bitlis İli Örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 89-96.
- Türk Dil Kurumu Sözlükleri. (2019). https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı.
- Toksoy, A. C. (2010). Yarışma Niteliği Taşıyan Geleneksel Çocuk Oyunları. Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi, 205-220.
- Tuğrul, B. (2002). Erken Çocukluk Döneminde Öğrenmeyi ve Öğretimi Kolaylaştıran Özellikler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 142-147.
- Tural, H. (2005). İlköğretim Matematik Öğretiminde Oyun ve Etkinliklerle Öğretimin Erişi ve Tutuma Etkisi . İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Uluğ, H. (2005). Kuzey Adana’daki Çocuk Oyun Alanlarının Bitki Seçimi. Adana: ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ .
- Ünal, M. (2009). Çocuk Gelişiminde Oyun Alanlarının Yeri ve Önemi . İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 95-109.
- Vandewaetere, M., Cornillie, F., Clarebout, G., & Desmet, P. (2013). Adaptivity in Educational Games: Including Player and Gameplay Characteristics. International Journal of Higher Education, 106-114.
- Whitton, N., & Moseley, A. (2012). Using Games to Enhance Learning and Teaching: A Beginner’s Guide . New York: Routledge-Taylor & Francis Group.
- Yalçınkaya, T., & Çağlak, S. (1998). Oyun ve Oyuncakların Hareket Gelişime Katkıları. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi(10), 319-326.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.