Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında İkizlerin ve Yaşı Birbirine Yakın Kardeşlerin Aynı Sınıfta Eğitim Görmelerinin Sosyal ve Duygusal Gelişim Alanı Bakımından İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 261 - 274, 20.07.2023

Öz

Bu araştırma, okul öncesi eğitim kurumlarında ikizlerin ve yaşı birbirine yakın kardeşlerin aynı sınıfta eğitim görmelerinin gelişimlerine etkisinin saptanması ve öğretmenlerin bu konuyla ilgili görüşlerini almak amacıyla yapılmıştır. Okul öncesi eğitim kurumlarında yapmış olduğum çalışmada nitel araştırma tekniği kullanılmıştır. Araştırma çalışma grubu İstanbul ili, Beylikdüzü, Büyükçekmece, Esenyurt ilçelerindeki 8 okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan 18 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmayla ilgili verileri toplamak için yarı yapılandırılmış görüşme tekniği uygulanmıştır. Araştırma ile ilgili veriler toplanırken betimsel analiz yöntemi kullanılmış ve veriler yorumlanırken temalar oluşturulmuştur. Bireysel gelişim, sosyal gelişim, psikolojik durum, birbirlerinin gelişimlerine etkisi, fikirler temaları için kategoriler oluşturulmuştur. Çalışmanın sonucuna göre; okul öncesi eğitim kurumlarında ikizlerin ve yaşı birbirine yakın kardeşlerin aynı sınıfta eğitim görmelerinin gelişimleri üzerindeki etkileri; çocukların bireysel özelliklerine, bulundukları arkadaş ortamlarına, aile yapısına ve öğretmen özeliklerine göre değişiklik göstermektedir.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı (6. Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Artan, İ. & San Bayhan, P. (2009). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi: Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Bakanay, E. A. (2007). İkizler: Aynı ve Ayrı Olmak. Psikoloji Dergisi, 5 (13), 80-93.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231– 274.
  • Canbeldek, M. (2015). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Kalite ile Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Gelişim Düzeyleri Arasındaki ilişkinin Belirlenmesi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Denizli
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research methods in education. New York: Routledge.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design. Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (4th edition). London: SAGE Publications.
  • Erkman, F. & Rohner, R. P. (2006). Youths’ perceptions of corporal punishment, parental acceptance, and psychological adjustment in a Turkish metropolis. Cross Cultural Research, 40(3), 250-267.
  • Garon-Carrier, G., Begin, V. & Boivin, M. (2021).Classroom Placement and Twins’ Social Behaviors in Elementary School: Providing Empirical Evidence to Inform Educational Policy. URL: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/08959048211015626, Son erişim Tarihi: 14 Nisan 2023.
  • Golafshani, N. (2003). Understanding reliability and validity in qualitative research. The qualitative report, 8(4), 597-606.
  • Kılıçarslan, A. (2001). Aile Fonksiyonlarının ve Algılanan Farklılaşmış AnneBaba Yaklaşımının Kardeş İlişkileri Üzerindeki Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul
  • Koçyiğit, F. (2007). Farklı Ülkelerde Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Gelişimi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Lawson, D.M. & Brossart, D.F. (2004). The association between current intergenerational family relations and sibling structure. Journal of Counselling and Development, 82, 472-482.
  • Leung, A.K.D. & Robson, L.M. (1991). Sibling Rivalry. Clinical Pediatrics, 30(5), 314-317.
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family practice, 13(6), 522-526.
  • McCoy, J.K., Brody, G.H. & Stoneman, Z. (2002). Temperament and the quality of best friendships: Effect of same-sex sibling relationships. Family Relations, 51, 248-255.
  • MEB. (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. URL: https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf, Son erişim Tarihi:16 Nisan 2023.
  • Parlakyan, R. (2019) Raising Siblings Who Stick Together. URL:https://www.zerotothree.org/resource/raising-siblings-who-stick-together/#:~:text=Siblings%20Shape%20Us,don't%20show%20these%20qualities. Son erişim Tarihi: 21 Mayıs 2023.
  • Razon, N. (2018). İkiz çocukların eğitimi. URL: https://www.cocukludunya.com/uzman-yazilari/ikiz-cocuklarin-egitimi.html, Son erişim Tarihi: 10 Nisan 2023.
  • Samurçay, N. (1982). Çocuklarda kardeş ilişkileri. Eğitim ve Bilim, 6(36), 6-14.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for information, 22(2), 63-75.
  • Silverman, D. (2016). Qualitative research. Sage.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, G. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Şentürk, H. & Türkmen, Ö. (2009). “İlköğretim Okullarındaki Yönetici ve Öğretmenlerin Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarına İlişkin Algıları”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:12, 128-142
  • Teddlie, C. & Yu, F. (2007). Mixed methods sampling: A typology with examples. Journal of mixed methods research, 1(1), 77-100.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğen, E. (2005). Zonguldak İl Merkezinde Yuvaya Giden 3-6 Yaş Grubu Çocuklarda Kardeş Kıskançlığının Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Kara Elmas Üniversitesi.
  • Yiğit, M.C. (2022) Çocuklar Arasında Kıyaslama Yapmayın. URL: https://mcemyigit.com.tr/cocuklar-arasinda-kiyaslama-yapmayin/, Son erişim Tarihi: 20 Mayıs 2023.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurçin Özer 0009-0009-6879-5675

Yayımlanma Tarihi 20 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 16 Haziran 2023
Kabul Tarihi 3 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özer, N. (2023). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında İkizlerin ve Yaşı Birbirine Yakın Kardeşlerin Aynı Sınıfta Eğitim Görmelerinin Sosyal ve Duygusal Gelişim Alanı Bakımından İncelenmesi. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 261-274.