Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Mesleki Gelişim Süreçlerinin Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 78 - 90, 31.07.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda mesleki gelişim süreçlerini incelemektir. Nitel araştırma yöntemi ile yapılan çalışmada betimleyici fenomonolojik desen kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile Kilis ilinde görev yapan 10 gönüllü öğretmen ile görüşme yapılmıştır. Betimsel analiz tekniği ile veriler analiz edilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda öğretmenlerin seminerler, sosyal medya ve alanyazın takip ederek mesleki gelişim faaliyetlerine katıldıkları tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin mesleki gelişim süreçlerini yöneticilerin teşviki, meslektaşları ile işbirliği yapmaları, kendi ilgi ve meraklarının olması gibi unsurların desteklediği sonucuna ulaşılmıştır. Zaman yetersizliği, sorumluluklarının fazla olması ve yöneticilerin ilgisiz olması gibi unsurların da öğretmenlerin mesleki gelişim süreçlerini engellediği tespit edilmiştir. Araştırmanın sonucuna bağlı olarak öğretmenlerin mesleki gelişim süreçlerinin iyileştirilmesi adına öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akyıldız, S., Yurtbakan, E. & Tok, R. (2019). 2023 eğitim vizyon belgesinde yer alan öğretmenlerin mesleki gelişimleri ile ilgili politikaların öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 48(Özel Sayı), 827-852.
  • Akwaowo, R.R. & Kalio, T.I.S. (2021). Organisational learning and learning organization a review of theories. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 5(8), 562-575.
  • Aydın, İ. (2018). Öğretmenlik kariyer evreleri ve öğretmenlerin meslekî gelişimi. International Journal of Human Sciences, 15(4), 2047-2065.
  • Balcı, A. (2010). Eğitim yönetimi ve denetimi: teori ve araştırma. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Bozak, A., Yıldırım, M.C. & Demirtaş, H. (2011). Öğretmenlerin mesleki gelişimi için alternatif bir yöntem: Meslektaş gözlemi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,12(2), 65-84.
  • Bümen, N.T., Ateş, A., Çakar, E., Ural, G., & Acar, V. (2012). Türkiye bağlamında öğretmenlerin meslekî gelişimi: Sorunlar ve öneriler. Millî Eğitim Dergisi, 194, 31-50.
  • Can, E. (2019). Öğretmenlerin meslekî gelişimleri: Engeller ve öneriler. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(4), 1618-1650. doi: 10.14689/Issn.2148-2624.1.7c.4s.14m
  • Çekmez, E.; Yıldız, C. & Bütüner, S.Ö. (2012). Phenomenographic research method. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 6(2), 77-102. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/39858
  • Ersoy, F. (2016). Fenomenoloji. A. Saban ve A. Ersoy (Ed.). Eğitimde Nitel Araştırma içinde (s. 51-105). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Lee, A., & Roberts, J. (2018). Intrinsic motivation in teacher professional growth. International Journal of Teacher Education and Development, 50(2), 150-162.
  • Livingston, K. (2012). “Approachesto professional development of teachers in Scotland: Pedagogical innovationor financial necessity?. Educational Research, 54(2), 161-172. doi. 10.1080/00131881.2012.680041.
  • Okçu, S., Karakoç, G., Okçu, N., & Karakoç, G. (2023). Sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişimi için öğretmen bilişim ağı (ÖBA). RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (34), 575-586. DOI: 10.29000/rumelide.1317098.
  • Özan, M.B., Şener, G., & Polat, H. (2014). Sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişim eğitimlerine ilişkin genel görüşlerinin belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), 167-180.
  • Özdemir, Z. Akkoç, N., Çömez, S.A., & Kars, Z.G. (2023). Öğretmenlerin mesleki yeterliliklerini etkileyen unsurların belirlenmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(10), 1722-1739.
  • Karagöz, S. (2018). Mesleki gelişim ve kariyer planlama. Ankara: Eğitim Kitabevi.
  • Korkmaz, İ. (2015). Öğretmenlerin meslekî gelişimlerinde okul yöneticileri ve denetmenlerin etkililiğinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 55-64.
  • Seferoğlu, S. S. (2001). Sınıf öğretmenlerinin kendi meslekî gelişimleriyle ilgili görüşleri, beklentileri ve önerileri. Millî Eğitim Dergisi, 149, 12-18.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlilikleri ve meslekî gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45. Smith, J. & Roberts, E. (2015). The role of digital platforms in teacher professional development. Journal of Digital Education, 10(2), 45-59.
  • Tosun, C. (2018). Mesleki gelişimin kariyer planlamasına etkisi. İş ve Meslek Dergisi, 8(4), 123-136. Yalçın, H. (2022). Bir araştırma deseni olarak Fenomenoloji. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 213-232.
  • Yazıcı, S. & Uğurlu, C.T. (2021). Sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişim ihtiyaçları ve denetim uygulamalarıyla mesleki gelişim ihtiyaçlarının karşılanmasına ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 297-318.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları Yılmaz, D. & Kılıç, M. (2020). Öğrenen örgütler ve gelişim: Kuramsal bir inceleme. Eğitim ve Bilim Dergisi, 45(2), 123-145.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ebru Külekçi Akyavuz

Okan Küçükkapdan 0009-0006-5963-7710

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 19 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 31 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Külekçi Akyavuz, E., & Küçükkapdan, O. (2024). Öğretmenlerin Mesleki Gelişim Süreçlerinin Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda İncelenmesi. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 78-90.