Amaç: Çalışmanın amacı, özel eğitime yönlendirilen 2-7 yaş arası çocukların aldıkları eğitimlerin verimliliği değerlendirmektir. Bu sebeple çocukların tekrarlanan psikometrik testleri incelenmiş, eğitim öncesi ve sonrası testler arası farklılıklar belirlenmiştir. Ayrıca çocukların ve ailelerinin dosyalarında bulunan sosyo-demografik veri formları sayesinde sosyo-demografik özelliklerinin de aldıkları eğitime etkisi değerlendirilmiştir. Yöntem: Şubat 2019-Ocak 2022 tarihleri arasında Çocuklar İçin Özel Gereksinim Raporu (ÇÖZGER) almak için hastanemize başvuran tüm 7 yaş ve altı çocukların sağlık kurulu raporu dosyaları geriye dönük olarak taranmıştır. Çocuklara, özel eğitime başlamadan önce ve tekrar rapor yenilemek için başvurduklarında gelişim basamaklarını değerlendirmek ve karşılaştırmak amacıyla Ankara Gelişim Tarama Envanteri (AGTE) uygulanmıştır. Bu araştırma kapsamında araştırmacılar tarafından oluşturulan sosyo-demografik, klinik ve eğitim özellikleri veri formu kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmanın ilk bulgusu başvuran çocukların tekrarlanan AGTE alt ölçekleri ve bu alt ölçeklerin yüzdesel değişimleri arasında anlamlı fark bulunmamasıdır. Araştırmanın ikinci bulgusu olarak yüzdesel olarak değişim otizm spektrum bozukluğu (OSB) ve entelektüel yeti yitimi (EYY) tanıları ile tekrar incelendiğinde yüzdesel değişim açısından anlamlı fark görülmemiş olmakla beraber EYY tanısına sahip çocukların gelişimsel alt testlerinin her birinde olumlu gelişme gözlenmişken; OSB tanılı çocukların alt testlerinde ise gelişimsel açıdan gerileme belirlenmiştir.Sonuç: Çalışmanın sonucunda ardışık gelişim testleri açısından anlamlı bir fark bulunmaması sebebiyle özel eğitime ihtiyaç duyan bu çocukları sadece bir tanı özelinde değerlendirmek yerine her çocuğun sahip oldukları yetenekler ve desteğe ihtiyaç duyduğu alanlar açısından detaylıca değerlendirilip sonrasında en ideal eğitime yönlendirilmesi gerektiği düşüncesine varılmıştır.
AGTE ÇÖZGER Entelektüel Yeti Yitimi Otizm Spektrum Bozukluğu
Dr. Çağlar Uysal’a katkılarından dolayı teşekkürlerimi sunarım.
Aim: The purpose of the study is to evaluate the efficiency of the education received by children aged 2-7 who are referred to special education. For this reason, repeated psychometric tests of children were examined and differences between pre- and post-training tests were determined. In addition, the impact of socio-demographic characteristics on the education they received was evaluated, thanks to the socio-demographic data forms in the files of the children and their families. Methods: The medical board report files of all children aged 7 and under who applied to our hospital to obtain a Special Needs Report for Children (COZGER) between February 2019 and January 2022 were retrospectively scanned. Ankara Developmental Screening Inventory (AGTE) was applied to the children to evaluate and compare their developmental stages before starting special education and when they applied again to renew their report. Within the scope of this research, the socio-demographic, clinical and educational characteristics data form created by the researchers was used. Results: The first finding of the study is that there is no significant difference between the repeated AGTE subscales of the admitted children and the percentage changes of these subscales. As the second finding of the study, when the percentage change was re-examined with autism spectrum disorder (ASD) and intellectual disability (ID) diagnoses, no significant difference was seen in terms of percentage change, while positive development was observed in each of the developmental subtests of children with the diagnosis of EY; developmental regression was determined in the subtests of children diagnosed with ASD. Conclusion: As a result of the study, since no significant difference was found in terms of sequential development tests, it was concluded that instead of evaluating these children in need of special education only based on a diagnosis, each child should be evaluated in detail in terms of the abilities they have and the areas in which they need support and then directed to the most ideal education.
AGTE COZGER Intellectual Disability Autism Spectrum Disorder
I would like to thank Çağlar Uysal, MD for his contributions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |