Gelibolulu Mustafa Âlî’nin (1541-1600) kaleme aldığı, hatta yazımı ve tezyînatı sırasında da bizzat başında bulunduğu Nusretnâme adlı eser, bir tarih kitabı olmasının yanı sıra tezyînî açıdan da önemli bir kaynaktır. Yazmanın bütün sayfa kenarlarında halkârî tekniği ile işlenmiş hâşiye veya derkenar bezemeleri bulunmaktadır. Ağırlıklı olarak zer-şikâf tekniği ile bezenmiş olan yazma, 16. yüzyıl halkârî tezyinatı hakkında değerli bilgiler arz etmektedir.
Nusretnâme’de bulunan bezemelerin tasnifi ile bezemelerde kullanılan üslupların ele alındığı bu çalışma, klasik dönem Osmanlı tezhip sanatının zirvesi sayılan İstanbul üslubunun 16. yüzyıldaki muazzam gelişimini ortaya koymaktadır. Topkapı Sarayı Müzesi’nde muhafaza edilen H.1365 envanter numaralı bu yazma eserdeki bazı halkârî tasarımlar, usta nakkaş Kara Memi’nin bezemesini yaptığı, Kanûnî Sultan Süleyman’ın şiirlerini ihtiva eden Muhibbî Dîvânı ile benzer özellikler taşımaktadır.
İstanbul Üslubu Gelibolulu Mustafa Âlî Nusretnâme Muhibbî Dîvânı Bezeme Halkârî Tezyinat Hâşiye Tezhibi Zer-şikâf
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Sanatları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 26 |