Mısır, Suriye ve Hicaz topraklarında hüküm süren Memlûkler (1250-1517), sanatkârları himaye ederek İslam sanatının özellikle kitap sanatları alanında büyük bir gelişim göstermesine katkı sağlamışlardır. Bu dönemde üretilen ciltler, hem sanatsal hem de dini açıdan büyük önem taşımakla birlikte yazma eserlerin serlevhaları da muntazam tezhipler ile tezyîn edilmiştir. Bu dönemde üretilen kitap kaplarındaki tezyînât, sadece yazma eserleri süslemekle kalmayıp aynı zamanda dönemin estetik anlayışını ve üslûbunu yansıtmıştır. Ciltlerde genellikle deri rengi olarak kahverenginin tonları kullanılırken kap dışlarında çoğunlukla müzehheb, kap içlerinde ise kat‘ oymalar ve kalıp ile oluşturulmuş motifler görülmektedir. Ayrıca, Memlûk dönemi ciltlerinde kap dışında yoğun altın kullanımının yanı sıra özellikle motif ve desenlerin üzerine mavi renk uygulamaları da dikkat çekicidir. Mavi renk uygulaması, motiflerin vurgulanması için sıklıkla kullanılmış olup sadece kap dışlarında değil kap içlerinde de genellikle kat‘ tekniği ile hazırlanmış ciltlerin şemse ve köşebent bölümlerinde sınır veya pafta belirleyicisi olarak karşımıza çıkmaktadır. Memlûk dönemi tezyînâtının bilinen en belirgin özelliklerinden biri, geometrik desenler ve nebâtî motiflerin uyumlu bir şekilde bir araya getirilmesiyken, incelenen ciltler neticesinde mavi renk kullanımının hemen hemen bir çok Memlûk cildinde karakteristik şekilde yer almasıyla birlikte ayırt edici bir özellik olarak karşımıza çıktığı görülmektedir. Bu çalışma ile araştırmaya dahil edilen Memlûk dönemi ciltlerinin hem kap içi hem de kap dışı renk kullanımı tartışılmış ve dönem ciltlerinin belirleyici özellikleri tespit edilmiştir.
Topkapı Sarayı Kütüphanesi III. Ahmed Kütüphanesi Memlûk Cilt Renk
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İslam Sanatları, Sanat Tarihi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 24 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 16 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 28 |