Childhood is a historical status and the presumptions regarding child do not only have a legalaspect but they also have economic, social andpedagogical outcomes. While the legal perceptionof childhood is manifested in national and international legislation through the concepts such asrights of the children, security and best benefit ofthe child, access to right to education stands acomprehensive concept in terms of pedagogy. Oneof the most important obstacles to development ofthe children is the phenomenon of employment ofthe children in the environments and the underthe conditions that are not appropriate for themphysically, psychologically and pedagogically. Thestudents of vocational high schools, in the last yearof their education, work at enterprises under theterms and the conditions set by the enterprises. Itis called “skills training” in which the studentsreceive both practical and theoretical training.Besides, the legislation allows children at the ageof compulsory education to work at enterprisesunder the contracts of apprenticeship. Theemployment of children, either as students ofvocational schools or as apprentices, at the ageswhen they are still legally considered as children isa controversial issue. This study aims to provide acritical analysis of skills training -that is a model ofvocational development similar to apprenticeship,covering the children registered in the vocationalhigh-school programs- in the context of recentlyamended legislation on child labour and the rightto education. The legislation on vocational education and apprenticeship training has been amended several times since the adoption of the LawNo.3308 in 1986 that had regulated vocationalhigh-school education on a basis of dual model.The main trend of these amendments has been tomeet the needs of the economic system and theenterprises rather than protecting and regulatingthe childhood of the students and apprentices andtheir rights in relation to education and work aswell
Vocational education policy skillstraining at enterprises school-enterprise relationship child labour
Çocukluk tarihsel bir statüdür ve çocuk hakkındaki kabullerin hukuksal yanı dışında ekonomik, toplumsal ve pedagojik doğurguları bulunmaktadır. Çocukluğun hukuki kavranışı ulusal ve uluslararası yasalarda çocukların hakları, çocuğun güvenliği ve yüksek yararı gibi kavramlar ile kendini gösterirken, pedagojik bakımdan eğitim hakkına erişim önemli bir kapsayıcı kavram olmaktadır. Çocukların gelişimleri önündeki önemli engellerden biri fiziksel, psikolojik ve pedagojik olarak kendilerine uygun olmayan ortam ve koşullarda çalışmalarıdır. Meslek liselerinde eğitim gören öğrenciler esas olarak eğitimlerinin son yılında beceri eğitimi adı altında işyerlerinde işyerlerinin kural ve koşullarına bağlı olarak çalışmakta ve iş eğitimi ve teorik eğitimi birlikte almaktadırlar. Öte yandan, halen zorunlu eğitim çağında bulunan çocukların çıraklık sözleşmesi ile işyerlerinde çalış- masına olanak sağlanmaktadır. Bu durum, hukuken çocuk sayıldıkları yaşlarda olan mesleki eğitim kurumları öğrencileri ve çıraklık sözleşmesi yapan ve zorunlu eğitim çağında bulunan çocuklar açı- sından tartışmalı bir durum ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışmada, çıraklık benzeri bir mesleki yetiştirme modeli olan ve mesleki ortaöğretim programlarında kayıtlı öğrencilerin katıldığı işletmelerde beceri eğitimi uygulaması ve bu konuda son yıllarda güncellenen mevzuatın çocuk emeği ve eğitim hakkı bağlamında eleştirel analizi amaçlanmıştır. Mesleki ortaöğretimi ikili modele dayalı olarak düzenleyen 3308 sayılı yasanın 1986 yılında kabulünden başlayarak çıraklık eğitimi ve mesleki eğitim mevzuatı defalarca değişime uğramıştır. Değişikliklerin ana eğilimi, öğrenci ve çırakların çocuklukları ve gerek eğitime ilişkin gerekse çalışma yaşamına ilişkin haklarından çok ekonomik sistem ve işyerlerinin gereksinmelerini karşılamaya dönük olmuştur.
Mesleki eğitim politikası işletmelerde beceri eğitimi okul-işletme ilişkisi çocuk işçiliği.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 62 |