Cinema is not merely a collection of visual narrative techniques; it is also a rich field of meaning production shaped by cultural codes, ideological spaces, and aesthetic choices. The narrative structure that cinema constructs through moving images operates not only through direct representation but also via symbolic systems. At this point, semiotic film analysis methods prove functional in uncovering layered meanings, especially in the works of directors whose aesthetic language is strong and who push the boundaries of visual expression. Roland Barthes’ semiotic approachbased on the levels of denotation, connotation, and myth offers an effective tool for analyzing the ideological background of visual and auditory signs in film.
In this study, Reha Erdem’s Kosmos is analyzed based on Barthes’ semiotic levels. The analysis addresses not only the film’s formal structure but also its thematic layers. Four main themes are examined: the representation of women, the figure of the border and the stranger, the discourse of healing and miracle, and the relationship between sacrifice and authority. Reha Erdem’s cinematic language departs from classical narrative conventions and adopts a formalist style that extensively employs visual and auditory signs while reconstructing perceptions of time and space. In this respect, Kosmos is considered a film that lends itself to a Barthesian semiotic reading, possessing a multilayered system of meaning production.
Sinema, yalnızca görsel anlatım tekniklerinin toplamı değil, aynı zamanda kültürel kodların, ideolojik uzamların ve estetik tercihlerle biçimlenen zengin bir anlam üretim alanıdır. Sinemanın hareketli imgelerle kurduğu anlatı yapısı, yalnızca doğrudan temsil üzerinden değil, sembolik sistemler aracılığıyla da işlerlik kazanır. Bu noktada göstergebilimsel çözümleme yöntemleri, özellikle estetik dili güçlü ve görsel anlatımın sınırlarını zorlayan yönetmenlerin sinemasında derinlikli anlam katmanlarını açığa çıkarmak açısından işlevseldir. Roland Barthes’ın denotasyon, konotasyon ve mit düzeylerine dayalı göstergebilimsel yaklaşımı, filmdeki görsel ve işitsel göstergelerin ideolojik arka planlarını çözümlemek için etkili bir araç sunar. Bu çalışma kapsamında Reha Erdem’in Kosmos filmi Barthes’ın göstergebilimsel düzeyleri temel alınarak analiz edilmiştir. Filmin yalnızca biçimsel yapısı değil, aynı zamanda tematik unsurları da ele alınmaktadır. Çözümlemede dört ana başlık altında incelenmiştir: Kadın temsili, sınır ve yabancı, şifa ve mucize anlatısı ile kurban ve otorite ilişkisi. Reha Erdem’in sinema dili, klasik anlatı yapısının dışında, görsel ve işitsel göstergeleri yoğun biçimde kullanan, zaman ve mekân algısını parçalayarak yeniden kuran biçimci bir yapıya sahiptir. Bu yönüyle Kosmos, Barthes’ın göstergebilimsel düzeyleriyle okunmaya açık, çok katmanlı bir yapıya sahip bir film olarak değerlendirilebilir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Sinema (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 26 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 28 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 9 Eylül 2025 |
| Kabul Tarihi | 11 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 1 |